Lindex kunder hjälper svältoffer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Jemen, Sydsudan, Somalia och Nigeria hotas av en av de största svältkatastroferna på många decennier. Linder erbjuder sina kunder att runda upp varje köp med 10 kronor till Radiohjälpens kampanj Hungerhjälpen

Lindex nya runda upp-kampanj startar i dag. Pengarna som samlas in kommer att ge humanitärt bistånd till människor som riskerar svält i Jemen, Sydsudan, Somalia och Nigeria.
 

– I svåra katastrofsituationer vill vi på Lindex hjälpa till på det sätt vi kan. Sedan innan vet vi att våra kunder delar vårt engagemang och vi vill därför tillsammans med dem stödja Radiohjälpen i deras viktiga arbete i svältkatastrofen, säger Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

Svält, hungersnöd och det största behovet av matbistånd vi sett på årtionden gör att Radiohjälpen åter startat kampanjen Hungerhjälpen. Just nu riskerar över 20 miljoner människor att drabbas av svält i flera länder söder om Sahara och i Jemen. I vissa delar av Sydsudan är svälten redan ett faktum. Några av orsakerna till hungersnöden är väpnade konflikter, långvarig torka och ekonomisk instabilitet. Akuta insatser krävs för att ge mat och annat humanitärt bistånd till de miljontals barn och vuxna som annars riskerar att dö. 

–Vi står inför den allvarligaste humanitära krisen sedan FN grundades 1945. Aldrig tidigare har vi haft fyra hotande svältsituationer samtidigt. Men det är inte för sent att agera – våra partnerorganisationer finns på plats och arbetar med att lindra nöden. säger Per Byman, generalsekreterare på Radiohjälpen.

Kampanjen som startar idag och håller på fram till och med den 26 mars. Lidex har tidigare haft flera ’Runda upp’ kampanjer till förmån för olika katastrofer så som flyktingkrisen i Syrien.  
 

Källa: Lindex, Radiohjälpen


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nespressos framtidsbutik öppnad

Arkiv

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Mood Stockholm förändras

I mars kommer femårsfirande Mood-gallerian att nå ett besökstal på 20 miljoner. Matställena blir fler och på butikssidan blir det nytillskott.

UPS i etiktoppen

Logistikbolaget UPS har för elfte året i rad utsetts till ett av världens mest etiska företag. Utnämningen kommer från Ethisphere Institute.

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

Kemikalieinspektionen har undersökt hemtextilier. Nästan en tiondel av textilierna innehöll ett miljöfarligt ämne som kommer att bli förbjudet 2021. Och ett kuddfodral var helt lagvidrigt.

God tillförsikt hos näthandlarna

Näthandlarna tror på ett starkt handelsår. Mer än varannan svensk e-handlare spår en ökad försäljning jämfört med föregående år. Hemelektronik är den bransch som man tror mest på. Böcker och media minst.

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Senaste numret av Dagens Handel har tema Säkerhet. Ett hett ämne just nu.

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Så blir Hemköps framtidsbutik

Nyemitterat och klart för nätsporthandlaren

Klassisk herrmodetillverkare köper modeportal

App och prenumeration minskar Icas matsvinn

Inditex missar målet

Sportamore vill nyemittera

"Joy levererar"

Så blev MQ:s andra kvartal

Qliro blir kreditmarknadsbolag

Sänd till en kollega

0.131