Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Senaste numret av Dagens Handel har tema Säkerhet. Ett hett ämne just nu.

I kraft av vår yrkesroll känner vi på redaktionen självklart en tillfredsställelse i att vi kan spegla vad som ligger i tiden.
Men ännu hellre hade vi velat att temat skulle ha handlat om andra typer av risker än stölder och våld: marknadsmässiga, logistiska, miljörisker och hälsorisker.
Men det är bara att konstatera: det finns orter i Sverige där handlare med jämna mellanrum både känner oro, är utsatta och upplever att de inte får det stöd de behöver. Samtidigt finns det en tysthetskultur: man vill, eller vågar, inte berätta om läget och om den egna affärsverksamehten.
Det har vi på redaktionen känt av i arbetet med detta nummer. Som journalist finns en viss vana vid tystnad. När det går bra för ett företag berättar man gärna. När det går sämre, då är det tyst från pressavdelningar, pr-folk och marknadschefer.
Men den här tystnaden är av annat slag.
Samtidigt, i det stora perspektivet – Sverige har aldrig varit säkrare än idag. Men varje handlare, för varje person, som utsätts för brott är det en gång för mycket.
I nummer två av den tryckta tidningen visar vi inte bara på utmaningarna utan lyfter också fram flera goda, hoppingivande exempel.

När du slår igen sista sidan i tidningen är vår förhoppning att du gör det med en positiv känsla av att det går att göra något åt situationen.

Vi kommer också nu i vår att ordna en kunskapsfrukost just på samma tema. Där kommer bland annat Per Geijer, Svensk Handels säkerhetschef, att presentera en färsk uppdatering av brottsläget i handeln.

Ylva Åkesson, chefredaktör Dagens Handel

Mer om: Brott | Geijer | Säkerhet


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så spenderar svenskarna sina pengar

Stockholms city tappar säljfart

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Förra året omsatte Jula för första gången över sex miljarder svenska kronor. – Det är en milstolpe som det är roligt att passera., säger vd Joachim Frykberg.

Datainsamling skrämmer färre

Fler är positiva till digital insamling av privat information, men oron över hur uppgifterna används ökar samtidigt.

Kläm och känn-faktorn minskar

Svenskarnas förtroende för den digitala mathandelns förmåga att leverera hög kvalitet är högt. Det visar en rapport från Svensk Digital Handel och HUI.

Arkiv

Helomvändning för "e-handelsvägraren"

Spurt för Apotekets e-handel

Apoteket ökade försäljningen och förbättrade resultat under årets första kvartal. – Jag är mycket nöjd med det starka resultatet under första kvartalet, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Pricers vd lämnar företaget

Lindex i nytt leveransavtal

Hemköp inför pant på plastpåsar

Dustins nya köp

Dustin köper Malmöföretaget Saldab IT.

Så blev e-sporthandlarens första kvartal

Axfood i linje med förväntningarna

Nye koncern-vd:n Klas Balkows första delårsrapport för Axfood låg i linje med marknadens förväntningar. Kedjorna tog ytterligare marknadandelar på en svag marknad.

Handelns avtal 2017

TEKNIK: Modeföretaget blir techplattform

"Bygg plattformar - inte murar" är temat för Zalandos konferens Vizions som genomfördes i Berlin i slutet på april.

Zalando: "Vi skulle gärna samarbeta med H&M"

Paket direkt inom dörren i Lerum

Apotea gör rekordkvartal

Nätapoteket Apotea.se rivstartade sitt 2017.Hittills i år har omsättningen per månad överträffat 100 miljoner kronor tre månader i sträck.

Visma + Nyce = sant

Zalandos vd: Resultat i linje med förväntningarna

Att Zalandos preliminära försäljning och lönsamhet under det första kvartalet kom in i underkant av marknadens förväntningar är inget som bekymrar vd Rubin Ritter.

Qliro: Krympande nettoförlust

Netto får ny internationell chef

Satsning på nya sedelautomater

Trots att allt fler betalar med kort eller Swish satsar Bankomat AB på nya kontantautomater. Målet är 80 nya kontantcenter runt om i landet före årets slut.

Livsmedelshandlarna lanserar trygghetsinitiativ

Lexington tror på fler butiker

Mer Synoptik i Jakobsberg

Ny betalmetod ökar konverteringen

UC: ”Id-kapningar omsätter 6,3 miljarder”

Över 21 procent upp för Swedol i mars

Fenix Outdoor shoppar i Sydkorea

Media Markt: Detta vill tekniknördarna ha

Åhléns krymper

Icabutik fick kritik för levande kycklingar i skyltningen

Haparanda får ny sportoutlet

H&M-försäljning upp 6 procent

Sänd till en kollega

0.152