God tillförsikt hos näthandlarna

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Näthandlarna tror på ett starkt handelsår. Mer än varannan svensk e-handlare spår en ökad försäljning jämfört med föregående år. Hemelektronik är den bransch som man tror mest på. Böcker och media minst.

Det visar Paysons e-handelsindikator, som bygger på en enkät med 600 svenska e-handlare.

Hela 84 procent av de tillfrågade handlarna väntar sig tillväxt under de kommande tre månaderna.

41 procent tror på stark tillväxt
Sex av tio tror nämligen på en ökad försäljning under 2017 jämfört med fjolåret. Hela 41 procent av e-handlarna svarar att de väntar sig en stark eller mycket stark tillväxt under de kommande tre månaderna. Endast en procent spår en negativ tillväxt under samma period.
– Den svenska e-handeln fortsätter att växa i snabb takt och därmed ökar även konkurrensen på marknaden. Undersökningen visar också att e-handlare upplever hård konkurrens som det största hotet mot deras tillväxt. Det är därför tydligt att företagen behöver fortsätta att utvecklas i allt från produktutbud och tjänster till marknadsföring och betalningslösningar, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Teknik i topp 
Hemelektronik är den bransch e-handlarna tror mest på för året. Därefter kommer kläder och skor samt skönhet och hälsa. Också livsmedel, en bransch som vuxit sig allt starkare under 2016, finns med på topplistan. Den bransch e-handlarna tror minst på är böcker och media.

De branscherna tror e-handlarna mest för 2017:
1. Hemelektronik                   22 %
2. Kläder & skor                    17 %
3. Skönhet & hälsa               17 %
4. Livsmedel                         11 %
5. Sport & fritid                     10 %



 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Koll på lagen: Bot mot GDPR-panik

Kjell&Co öppnar outlet

Miljoner saknas i whiskybolagets konkursbo

1

Skjortexperten servar sömlöst

Utan detaljisttradition kunde den anrika skjorttillverkaren utgå helt från kundens behov när de öppnade butiker.

Ikea skapar bolagsaccelerator

Lokal lagersatsning för Zalando

E-handlaren siktar på halverade leveranstider med etablering av distributionscentral i Stockholm.

Arkiv

Lag mot hyvling på gång

Prognosen - så kan e-handeln drabba butikerna

Nu vill Klarna byta namn

Betaltjänsten har skickat in ansökan till bolagsverket, men de väntar fortfarande på tillstånd.

På nytt jobb: Vasakronan rekryterar

Hit flyttar Rusta

Modekedja öppnar kosmetikbutiker

Köld och påsk minskade resultaten

Konsumenterna ser positivt på självscanning

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Storföretagen fortsatt viktiga för ekonomin

Små och medelstora företag har sedan 1990-talet främst stått för tillväxten men enligt en ny rapport spelar de stora företagen fortfarande en viktig roll.

Skatt och släkt oroar familjeföretagen

Intersport flyttar lager

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

Handelns avtal 2017

De kräver att bankerna redovisar bedrägeriförluster

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

De tar plats i styrelsen

De är årets agenter

Lidls plan för USA - halvera priset

Franskt logistikföretag till Norden

Modekedja får omnikanalpris

Kompakt Clas Ohlson i Helsingfors

Svensk lågprissuccé till Tyskland

Modekoncern med ny vd

De tjänar pengar på andras fördomar

Twilfit i rekryteringstagen

Ta chansen på Kina!

Dagens Handel på plats på #sebc

Nätmode för 3,2 miljarder

Ny ordförande i Convenience Stores Sweden

Sänd till en kollega

0.108