Lidl gör butiken tydligare

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Det duggar tätt med nypremiärer hos Lidl Senast ut ”i ny kostym” butikerna i Gävle, Västervik och Ekerö förra fredagen. Enkelt att hitta i butiker med nordisk känsla, är tanken bakom.

Uppdateringen är ett arbete som pågått hos Lidl sedan hösten 2015 där kedjan i Sverigebörjade uppdatera city- och specialbutikerna. Sommaren 2016 var hela den omställningen klar.
Sedan vidtog det större steget, uppdatering även av standardbutikerna. 55 sådana är omställda nu.

Fler än hälften omställda
Mönstret har varit att butikerna haft stängt måndag- torsdag för att sedan "nypremiära" med festligheter, erbjudande och barnaktiviteter de återstående dagarna i samma vecka. 
Totalt har 92 av Lidls 169 svenska butiker det nya konceptet.

Enklare att hitta
Omgörningen handlar om ökat fokus på färskhet och enklare navigering i butik.
– Så många som tre butiksuppdateringar i veckan har våra fantastiska team lyckats med, säger svenska Lidls pr- och pressansvarig Therése Hultén och fortsätter:
– Det som vi satsat mycket på och som är kopplat till vad svenska kunder önskar och efterfrågar är just en tydlighet och en lugn känsla i butik: ny och tydlig skyltning vid gångar och väggar i ett nytt formspråk som både underlättar och gör navigeringen attraktivate. Generellt har vi satsat på en lugn, avskalad och skandinavisk känsla i butiken. 

"Världens grönaste butik"
Kedjan gör inte bara om utan öppnar också nytt. Förra årets nyöppning var Växjöbutiken. Här handlar det om nytänkt från grunden i butiksutformningen, med bland annat stora glasfronter som släpper in naturligt dagsljus, träbjälkar och hög takhöjd.
– Växjöbutiken har nu dessutom utsetts till världens grönaste nya handelsbutik vid BREEAM Awards den 7 mars, avslutar Therése Hultén.

Nästa nummer av Dagens Handel på papper har temat butik. Läs mer där om nya butikskoncept och vårens nyöppningar!

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Koll på lagen: Bot mot GDPR-panik

Kjell&Co öppnar outlet

Miljoner saknas i whiskybolagets konkursbo

1

Skjortexperten servar sömlöst

Utan detaljisttradition kunde den anrika skjorttillverkaren utgå helt från kundens behov när de öppnade butiker.

Ikea skapar bolagsaccelerator

Lokal lagersatsning för Zalando

E-handlaren siktar på halverade leveranstider med etablering av distributionscentral i Stockholm.

Arkiv

Lag mot hyvling på gång

Prognosen - så kan e-handeln drabba butikerna

Nu vill Klarna byta namn

Betaltjänsten har skickat in ansökan till bolagsverket, men de väntar fortfarande på tillstånd.

På nytt jobb: Vasakronan rekryterar

Hit flyttar Rusta

Modekedja öppnar kosmetikbutiker

Köld och påsk minskade resultaten

Konsumenterna ser positivt på självscanning

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Storföretagen fortsatt viktiga för ekonomin

Små och medelstora företag har sedan 1990-talet främst stått för tillväxten men enligt en ny rapport spelar de stora företagen fortfarande en viktig roll.

Skatt och släkt oroar familjeföretagen

Intersport flyttar lager

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

Handelns avtal 2017

De kräver att bankerna redovisar bedrägeriförluster

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

De tar plats i styrelsen

De är årets agenter

Lidls plan för USA - halvera priset

Franskt logistikföretag till Norden

Modekedja får omnikanalpris

Kompakt Clas Ohlson i Helsingfors

Svensk lågprissuccé till Tyskland

Modekoncern med ny vd

De tjänar pengar på andras fördomar

Twilfit i rekryteringstagen

Ta chansen på Kina!

Dagens Handel på plats på #sebc

Nätmode för 3,2 miljarder

Ny ordförande i Convenience Stores Sweden

Sänd till en kollega

0.155