23948sdkhjf

Lidl gör butiken tydligare

Det duggar tätt med nypremiärer hos Lidl Senast ut ”i ny kostym” butikerna i Gävle, Västervik och Ekerö förra fredagen. Enkelt att hitta i butiker med nordisk känsla, är tanken bakom.

Uppdateringen är ett arbete som pågått hos Lidl sedan hösten 2015 där kedjan i Sverigebörjade uppdatera city- och specialbutikerna. Sommaren 2016 var hela den omställningen klar.
Sedan vidtog det större steget, uppdatering även av standardbutikerna. 55 sådana är omställda nu.

Fler än hälften omställda
Mönstret har varit att butikerna haft stängt måndag- torsdag för att sedan "nypremiära" med festligheter, erbjudande och barnaktiviteter de återstående dagarna i samma vecka. 
Totalt har 92 av Lidls 169 svenska butiker det nya konceptet.

Enklare att hitta
Omgörningen handlar om ökat fokus på färskhet och enklare navigering i butik.
– Så många som tre butiksuppdateringar i veckan har våra fantastiska team lyckats med, säger svenska Lidls pr- och pressansvarig Therése Hultén och fortsätter:
– Det som vi satsat mycket på och som är kopplat till vad svenska kunder önskar och efterfrågar är just en tydlighet och en lugn känsla i butik: ny och tydlig skyltning vid gångar och väggar i ett nytt formspråk som både underlättar och gör navigeringen attraktivate. Generellt har vi satsat på en lugn, avskalad och skandinavisk känsla i butiken. 

"Världens grönaste butik"
Kedjan gör inte bara om utan öppnar också nytt. Förra årets nyöppning var Växjöbutiken. Här handlar det om nytänkt från grunden i butiksutformningen, med bland annat stora glasfronter som släpper in naturligt dagsljus, träbjälkar och hög takhöjd.
– Växjöbutiken har nu dessutom utsetts till världens grönaste nya handelsbutik vid BREEAM Awards den 7 mars, avslutar Therése Hultén.

Nästa nummer av Dagens Handel på papper har temat butik. Läs mer där om nya butikskoncept och vårens nyöppningar!

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11