Lidl gör butiken tydligare

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Det duggar tätt med nypremiärer hos Lidl Senast ut ”i ny kostym” butikerna i Gävle, Västervik och Ekerö förra fredagen. Enkelt att hitta i butiker med nordisk känsla, är tanken bakom.

Uppdateringen är ett arbete som pågått hos Lidl sedan hösten 2015 där kedjan i Sverigebörjade uppdatera city- och specialbutikerna. Sommaren 2016 var hela den omställningen klar.
Sedan vidtog det större steget, uppdatering även av standardbutikerna. 55 sådana är omställda nu.

Fler än hälften omställda
Mönstret har varit att butikerna haft stängt måndag- torsdag för att sedan "nypremiära" med festligheter, erbjudande och barnaktiviteter de återstående dagarna i samma vecka. 
Totalt har 92 av Lidls 169 svenska butiker det nya konceptet.

Enklare att hitta
Omgörningen handlar om ökat fokus på färskhet och enklare navigering i butik.
– Så många som tre butiksuppdateringar i veckan har våra fantastiska team lyckats med, säger svenska Lidls pr- och pressansvarig Therése Hultén och fortsätter:
– Det som vi satsat mycket på och som är kopplat till vad svenska kunder önskar och efterfrågar är just en tydlighet och en lugn känsla i butik: ny och tydlig skyltning vid gångar och väggar i ett nytt formspråk som både underlättar och gör navigeringen attraktivate. Generellt har vi satsat på en lugn, avskalad och skandinavisk känsla i butiken. 

"Världens grönaste butik"
Kedjan gör inte bara om utan öppnar också nytt. Förra årets nyöppning var Växjöbutiken. Här handlar det om nytänkt från grunden i butiksutformningen, med bland annat stora glasfronter som släpper in naturligt dagsljus, träbjälkar och hög takhöjd.
– Växjöbutiken har nu dessutom utsetts till världens grönaste nya handelsbutik vid BREEAM Awards den 7 mars, avslutar Therése Hultén.

Nästa nummer av Dagens Handel på papper har temat butik. Läs mer där om nya butikskoncept och vårens nyöppningar!

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.125