Skärholmen lokalanpassar musik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Den nya ägaren till Skärholmens centrum, brittiska Grosvenor Europe som har ingått ett avtal med det Spotify-backade företaget Soundtrack Your Brand om att skapa marknadens första köpcentrum-anpassade spellistor.


Soundtrack Your Brand har tidigare skapat spellistor åt enskilda varumärken och återförsäljare, men detta är första gången företaget samarbetar med en ägare eller förvaltare av ett köpcentrum för att skapa en musikalisk identitet till fastigheten. Soundtracket, som nu ska spelas i SKHLM och finns tillgängligt via Spotify, byggs utifrån den mest populära musiken i köpcentrumets närområde.
Musiken är uppdelad i tre spellistor utifrån olika tempon och kommer att uppdateras varje kvartal för att hela tiden spegla närområdets musiksmak.
Målet med spellistorna är att spegla det som är Skärholmen. Vi har gått igenom lokala lyssningsdata från Spotify och funnit att områdets identitet är uttrycksfull, urban och spänner över flera kulturer. Det är ger en väldigt livfull och vibrerande miljö, säger Alf Tumble, Music Curator på Soundtrack Your Brand.
Han förklarar att man har använt informationen och lyssningsmönster för att kunna ta reda på vilka spår som skulle tilltala de olika besökarna mest och vid vilken tidpunkt. Soundtracket består av en blandning av genrer, språk och tempon tanken är att det ska skapa en positiv shoppingupplevelse eftersom kunderna kommer att känna sig hemma.
Bland artisterna i SKHLM:s soundtrack finns bl.a. den kände arabiske popartisten Humood Alkhudher, den colombianska gruppen Ondatropica och kenyansk-brittiska elektrogruppen Owiny Sigoma Band. På listorna finns även svenska hjältar som Zara Larsson och internationella storstjärnor som The Weeknd och Shawn Mendes. - Fram tills nu har de enskilda butikerna skapat sina egna spellistor för att matcha sina kunders smak, men det har saknats ett genomgående tema mellan butikerna och i de gemensamma utrymmena i centrumet. Genom att skapa en ljudmässig identitet kan vi ge besökarna en sömlös upplevelse i Skärholmen Centrum och skapa en mer trivsam up
plevelse, säger Carl Strufve, Nordenchef för Grosvenor Europe.
Skärholmens Centrum är mitt inne i en stor omdaning, som dagenshandel.se skrev om höstas och det nya musikinitiativet är en del av den omvandlingen.
Grosvenor planerar att rulla ut lösningen i fler köpcentrum framöver.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så spenderar svenskarna sina pengar

Stockholms city tappar säljfart

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Förra året omsatte Jula för första gången över sex miljarder svenska kronor. – Det är en milstolpe som det är roligt att passera., säger vd Joachim Frykberg.

Helomvändning för "e-handelsvägraren"

Datainsamling skrämmer färre

Fler är positiva till digital insamling av privat information, men oron över hur uppgifterna används ökar samtidigt.

Arkiv

Kläm och känn-faktorn minskar

Svenskarnas förtroende för den digitala mathandelns förmåga att leverera hög kvalitet är högt. Det visar en rapport från Svensk Digital Handel och HUI.

Spurt för Apotekets e-handel

Apoteket ökade försäljningen och förbättrade resultat under årets första kvartal. – Jag är mycket nöjd med det starka resultatet under första kvartalet, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Pricers vd lämnar företaget

Lindex i nytt leveransavtal

Dustins nya köp

Dustin köper Malmöföretaget Saldab IT.

Hemköp inför pant på plastpåsar

TEKNIK: Modeföretaget blir techplattform

"Bygg plattformar - inte murar" är temat för Zalandos konferens Vizions som genomfördes i Berlin i slutet på april.

Så blev e-sporthandlarens första kvartal

Handelns avtal 2017

Axfood i linje med förväntningarna

Nye koncern-vd:n Klas Balkows första delårsrapport för Axfood låg i linje med marknadens förväntningar. Kedjorna tog ytterligare marknadandelar på en svag marknad.

Zalando: "Vi skulle gärna samarbeta med H&M"

Paket direkt inom dörren i Lerum

Apotea gör rekordkvartal

Nätapoteket Apotea.se rivstartade sitt 2017.Hittills i år har omsättningen per månad överträffat 100 miljoner kronor tre månader i sträck.

Visma + Nyce = sant

Zalandos vd: Resultat i linje med förväntningarna

Att Zalandos preliminära försäljning och lönsamhet under det första kvartalet kom in i underkant av marknadens förväntningar är inget som bekymrar vd Rubin Ritter.

Qliro: Krympande nettoförlust

Satsning på nya sedelautomater

Trots att allt fler betalar med kort eller Swish satsar Bankomat AB på nya kontantautomater. Målet är 80 nya kontantcenter runt om i landet före årets slut.

Netto får ny internationell chef

Livsmedelshandlarna lanserar trygghetsinitiativ

Lexington tror på fler butiker

Mer Synoptik i Jakobsberg

Ny betalmetod ökar konverteringen

UC: ”Id-kapningar omsätter 6,3 miljarder”

Över 21 procent upp för Swedol i mars

Fenix Outdoor shoppar i Sydkorea

Media Markt: Detta vill tekniknördarna ha

Icabutik fick kritik för levande kycklingar i skyltningen

Åhléns krymper

Haparanda får ny sportoutlet

H&M-försäljning upp 6 procent

Sänd till en kollega

0.142