Skärholmen lokalanpassar musik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Den nya ägaren till Skärholmens centrum, brittiska Grosvenor Europe som har ingått ett avtal med det Spotify-backade företaget Soundtrack Your Brand om att skapa marknadens första köpcentrum-anpassade spellistor.


Soundtrack Your Brand har tidigare skapat spellistor åt enskilda varumärken och återförsäljare, men detta är första gången företaget samarbetar med en ägare eller förvaltare av ett köpcentrum för att skapa en musikalisk identitet till fastigheten. Soundtracket, som nu ska spelas i SKHLM och finns tillgängligt via Spotify, byggs utifrån den mest populära musiken i köpcentrumets närområde.
Musiken är uppdelad i tre spellistor utifrån olika tempon och kommer att uppdateras varje kvartal för att hela tiden spegla närområdets musiksmak.
Målet med spellistorna är att spegla det som är Skärholmen. Vi har gått igenom lokala lyssningsdata från Spotify och funnit att områdets identitet är uttrycksfull, urban och spänner över flera kulturer. Det är ger en väldigt livfull och vibrerande miljö, säger Alf Tumble, Music Curator på Soundtrack Your Brand.
Han förklarar att man har använt informationen och lyssningsmönster för att kunna ta reda på vilka spår som skulle tilltala de olika besökarna mest och vid vilken tidpunkt. Soundtracket består av en blandning av genrer, språk och tempon tanken är att det ska skapa en positiv shoppingupplevelse eftersom kunderna kommer att känna sig hemma.
Bland artisterna i SKHLM:s soundtrack finns bl.a. den kände arabiske popartisten Humood Alkhudher, den colombianska gruppen Ondatropica och kenyansk-brittiska elektrogruppen Owiny Sigoma Band. På listorna finns även svenska hjältar som Zara Larsson och internationella storstjärnor som The Weeknd och Shawn Mendes. - Fram tills nu har de enskilda butikerna skapat sina egna spellistor för att matcha sina kunders smak, men det har saknats ett genomgående tema mellan butikerna och i de gemensamma utrymmena i centrumet. Genom att skapa en ljudmässig identitet kan vi ge besökarna en sömlös upplevelse i Skärholmen Centrum och skapa en mer trivsam up
plevelse, säger Carl Strufve, Nordenchef för Grosvenor Europe.
Skärholmens Centrum är mitt inne i en stor omdaning, som dagenshandel.se skrev om höstas och det nya musikinitiativet är en del av den omvandlingen.
Grosvenor planerar att rulla ut lösningen i fler köpcentrum framöver.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Koll på lagen: Bot mot GDPR-panik

Kjell&Co öppnar outlet

Miljoner saknas i whiskybolagets konkursbo

1

Skjortexperten servar sömlöst

Utan detaljisttradition kunde den anrika skjorttillverkaren utgå helt från kundens behov när de öppnade butiker.

Ikea skapar bolagsaccelerator

Lokal lagersatsning för Zalando

E-handlaren siktar på halverade leveranstider med etablering av distributionscentral i Stockholm.

Arkiv

Lag mot hyvling på gång

Prognosen - så kan e-handeln drabba butikerna

Nu vill Klarna byta namn

Betaltjänsten har skickat in ansökan till bolagsverket, men de väntar fortfarande på tillstånd.

På nytt jobb: Vasakronan rekryterar

Hit flyttar Rusta

Modekedja öppnar kosmetikbutiker

Köld och påsk minskade resultaten

Konsumenterna ser positivt på självscanning

Storföretagen fortsatt viktiga för ekonomin

Små och medelstora företag har sedan 1990-talet främst stått för tillväxten men enligt en ny rapport spelar de stora företagen fortfarande en viktig roll.

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Skatt och släkt oroar familjeföretagen

Intersport flyttar lager

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

Handelns avtal 2017

De kräver att bankerna redovisar bedrägeriförluster

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

De tar plats i styrelsen

De är årets agenter

Lidls plan för USA - halvera priset

Franskt logistikföretag till Norden

Modekedja får omnikanalpris

Kompakt Clas Ohlson i Helsingfors

Svensk lågprissuccé till Tyskland

Modekoncern med ny vd

De tjänar pengar på andras fördomar

Twilfit i rekryteringstagen

Ta chansen på Kina!

Dagens Handel på plats på #sebc

Nätmode för 3,2 miljarder

Ny ordförande i Convenience Stores Sweden

Sänd till en kollega

0.151