Skärholmen lokalanpassar musik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Den nya ägaren till Skärholmens centrum, brittiska Grosvenor Europe som har ingått ett avtal med det Spotify-backade företaget Soundtrack Your Brand om att skapa marknadens första köpcentrum-anpassade spellistor.


Soundtrack Your Brand har tidigare skapat spellistor åt enskilda varumärken och återförsäljare, men detta är första gången företaget samarbetar med en ägare eller förvaltare av ett köpcentrum för att skapa en musikalisk identitet till fastigheten. Soundtracket, som nu ska spelas i SKHLM och finns tillgängligt via Spotify, byggs utifrån den mest populära musiken i köpcentrumets närområde.
Musiken är uppdelad i tre spellistor utifrån olika tempon och kommer att uppdateras varje kvartal för att hela tiden spegla närområdets musiksmak.
Målet med spellistorna är att spegla det som är Skärholmen. Vi har gått igenom lokala lyssningsdata från Spotify och funnit att områdets identitet är uttrycksfull, urban och spänner över flera kulturer. Det är ger en väldigt livfull och vibrerande miljö, säger Alf Tumble, Music Curator på Soundtrack Your Brand.
Han förklarar att man har använt informationen och lyssningsmönster för att kunna ta reda på vilka spår som skulle tilltala de olika besökarna mest och vid vilken tidpunkt. Soundtracket består av en blandning av genrer, språk och tempon tanken är att det ska skapa en positiv shoppingupplevelse eftersom kunderna kommer att känna sig hemma.
Bland artisterna i SKHLM:s soundtrack finns bl.a. den kände arabiske popartisten Humood Alkhudher, den colombianska gruppen Ondatropica och kenyansk-brittiska elektrogruppen Owiny Sigoma Band. På listorna finns även svenska hjältar som Zara Larsson och internationella storstjärnor som The Weeknd och Shawn Mendes. - Fram tills nu har de enskilda butikerna skapat sina egna spellistor för att matcha sina kunders smak, men det har saknats ett genomgående tema mellan butikerna och i de gemensamma utrymmena i centrumet. Genom att skapa en ljudmässig identitet kan vi ge besökarna en sömlös upplevelse i Skärholmen Centrum och skapa en mer trivsam up
plevelse, säger Carl Strufve, Nordenchef för Grosvenor Europe.
Skärholmens Centrum är mitt inne i en stor omdaning, som dagenshandel.se skrev om höstas och det nya musikinitiativet är en del av den omvandlingen.
Grosvenor planerar att rulla ut lösningen i fler köpcentrum framöver.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nespressos framtidsbutik öppnad

Arkiv

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Mood Stockholm förändras

I mars kommer femårsfirande Mood-gallerian att nå ett besökstal på 20 miljoner. Matställena blir fler och på butikssidan blir det nytillskott.

UPS i etiktoppen

Logistikbolaget UPS har för elfte året i rad utsetts till ett av världens mest etiska företag. Utnämningen kommer från Ethisphere Institute.

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

Kemikalieinspektionen har undersökt hemtextilier. Nästan en tiondel av textilierna innehöll ett miljöfarligt ämne som kommer att bli förbjudet 2021. Och ett kuddfodral var helt lagvidrigt.

God tillförsikt hos näthandlarna

Näthandlarna tror på ett starkt handelsår. Mer än varannan svensk e-handlare spår en ökad försäljning jämfört med föregående år. Hemelektronik är den bransch som man tror mest på. Böcker och media minst.

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Senaste numret av Dagens Handel har tema Säkerhet. Ett hett ämne just nu.

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Så blir Hemköps framtidsbutik

Nyemitterat och klart för nätsporthandlaren

Klassisk herrmodetillverkare köper modeportal

App och prenumeration minskar Icas matsvinn

Inditex missar målet

Sportamore vill nyemittera

"Joy levererar"

Så blev MQ:s andra kvartal

Qliro blir kreditmarknadsbolag

Sänd till en kollega

0.151