23948sdkhjf

Skärholmen lokalanpassar musik

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Den nya ägaren till Skärholmens centrum, brittiska Grosvenor Europe som har ingått ett avtal med det Spotify-backade företaget Soundtrack Your Brand om att skapa marknadens första köpcentrum-anpassade spellistor.


Soundtrack Your Brand har tidigare skapat spellistor åt enskilda varumärken och återförsäljare, men detta är första gången företaget samarbetar med en ägare eller förvaltare av ett köpcentrum för att skapa en musikalisk identitet till fastigheten. Soundtracket, som nu ska spelas i SKHLM och finns tillgängligt via Spotify, byggs utifrån den mest populära musiken i köpcentrumets närområde.
Musiken är uppdelad i tre spellistor utifrån olika tempon och kommer att uppdateras varje kvartal för att hela tiden spegla närområdets musiksmak.
Målet med spellistorna är att spegla det som är Skärholmen. Vi har gått igenom lokala lyssningsdata från Spotify och funnit att områdets identitet är uttrycksfull, urban och spänner över flera kulturer. Det är ger en väldigt livfull och vibrerande miljö, säger Alf Tumble, Music Curator på Soundtrack Your Brand.
Han förklarar att man har använt informationen och lyssningsmönster för att kunna ta reda på vilka spår som skulle tilltala de olika besökarna mest och vid vilken tidpunkt. Soundtracket består av en blandning av genrer, språk och tempon tanken är att det ska skapa en positiv shoppingupplevelse eftersom kunderna kommer att känna sig hemma.
Bland artisterna i SKHLM:s soundtrack finns bl.a. den kände arabiske popartisten Humood Alkhudher, den colombianska gruppen Ondatropica och kenyansk-brittiska elektrogruppen Owiny Sigoma Band. På listorna finns även svenska hjältar som Zara Larsson och internationella storstjärnor som The Weeknd och Shawn Mendes. - Fram tills nu har de enskilda butikerna skapat sina egna spellistor för att matcha sina kunders smak, men det har saknats ett genomgående tema mellan butikerna och i de gemensamma utrymmena i centrumet. Genom att skapa en ljudmässig identitet kan vi ge besökarna en sömlös upplevelse i Skärholmen Centrum och skapa en mer trivsam up
plevelse, säger Carl Strufve, Nordenchef för Grosvenor Europe.
Skärholmens Centrum är mitt inne i en stor omdaning, som dagenshandel.se skrev om höstas och det nya musikinitiativet är en del av den omvandlingen.
Grosvenor planerar att rulla ut lösningen i fler köpcentrum framöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063