Slarv med personuppgifter blir dyrt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

 

Den 25 maj 2018 börjar förordningen allmänt känd som "GDPR" att gälla i Sverige.
GDPR har kommit till för att stärka den personliga integriteten, säger advokat Henrik Bergström, partner på advokatfirman Bird & Bird.
Det tidigare EU-direktivet har implementerats olika i olika länder inom EU. I Sverige fick vi den svenska personuppgiftslagen (PUL) som är ganska vek. Datainspektionen har varit en relativt passiv tillsynsmyndighet och sanktionerna för den som brutit mot PUL har inte varit särskilt kännbara.


Nu är det dags för harmonisering över hela EU.
GDPR kommer att ställa betydligt högre krav på den som behandlar personuppgifter och man ska i princip inte kunna göra något utan kundens aktiva medgivande.

Bättre kundmöte
–Handlare som har kundklubbar måste först och främst bli mycket mer noggranna i själva kundmötet, säger Henrik Bergström.
Den nya lagen innebär att handlaren måste vara tydlig med hur personuppgifterna används, och ge kunden möjlighet att ta ställning till vilka delar i ett kundklubbsmedlemskap man vill gå med på.
Personuppgifter är idag en handelsvara som delas och i vissa fall säljs till tredje part.

Konsumenten måste få ta ställning till om man vill få erbjudanden från ett annat företag i samma koncern, eller om de uppgifter man lämnat får spridas på annat sätt. Vill kunden ha sitt köpmönster kartlagt för att få riktade erbjudanden? Alla samtycken ska också gå att återkalla och konsumenten ska också kunna få alla sina uppgifter raderade. Informationskravet är betydande och konsumentens rättigheter utökas avsevärt i förhållande till dagens regler.

Onödiga uppgifter får inte sparas

Många företag har mängder av lagrade personuppgifter som inte används, och som inte får sparas ens med dagens krav.
Medvetenheten om att något måste göras ökar, men Henrik Bergström hävdar att det fortfarande finns betydande brister vad gäller insikten om vad som måste göras.
Det är viktigt att företagsledningar börjar förstå vad GDPR betyder för deras bolag, säger Henrik Bergström.

Dyrt
Om företagen inte fått koll på hur de använder personuppgifter kan det stå dem mycket dyrt – sanktionsavgiften kan bli upp till 4 procent av en företagsgrupps globala omsättning.
Dags att sätta igång!
Henrik Bergström är tydlig med vilken ända man bör börja i:
Han kallar det strukturövning.

Hur ser kundmötet ut när man värvar kundklubbsmedlemmar? Vilken typ av insamling görs och vad används insamlad data till? Hur hanteras personuppgifterna i dagsläget?
Just kundmötet har i dag stora brister. Kundklubbarna har vuxit snabbt, tack vare att det är en så enkel procedur att bli medlem, säger han.
Ska GDPR följas till punkt och pricka kommer det att bli betydligt mer komplicerat att värva en medlem. Kunden ska ju ta aktiv ställning till en rad frågor som kan kräva eftertanke.
Företagen behöver hitta en balans mellan enkelhet och lagkrav, säger han.
Som steg två bör man titta på hur väl de rutiner man har i dag motsvarar den kommande lagstiftningen.
Han framhåller att det framför allt är de stora företagen som har mycket att arbeta med, och att de trots sin storlek kan sakna rätt kompetens att hantera personuppgiftsfrågorna.

Utbildning krävs
Han framhåller också att personalen behöver utbildas i hur de ska kommunicera med kunden och att man behöver se över sina avtal med externa parter och uppdatera interna policys kring personuppgiftshantering och IT samt se till att de efterlevs.
– Kapaciteten på it-sidan kan behöva höjas och det kan behöva investeras i nya system. Detta kommer att kosta tid och resurser, säger han.


Det företag som ertappas med att inte ha försökt åtgärda brister kommer att kunna råka illa ut. Datainspektionen kommer att börja arbeta proaktivt, och förutom hårda sanktioner kan slarv med personuppgifter leda till betydande bad-will hos allmänheten.
Ytterligare en viktig komponent i den nya förordningen är att företagen åläggs att rapportera incidenter till datainspektionen inom 72 timmar.
Då krävs det att företagen har rätt verktyg och kompetens för att upptäcka intrångsförsök snabbt.
Det rör sig om väsentliga förändringar för de bolag som hanterar stora mängder med personuppgifter, inte bara i förhållande till kunden men också förändringar av interna processer och IT-system. Har man inte redan startat sitt arbete med dessa frågor redan idag så är det hög tid att göra det nu, säger han avslutningsvis.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Konsumenterna ser positivt på självscanning

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Köld och påsk minskade resultaten

Storföretagen fortsatt viktiga för ekonomin

Små och medelstora företag har sedan 1990-talet främst stått för tillväxten men enligt en ny rapport spelar de stora företagen fortfarande en viktig roll.

Skatt och släkt oroar familjeföretagen

Intersport flyttar lager

Arkiv

De kräver att bankerna redovisar bedrägeriförluster

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

De tar plats i styrelsen

Svensk lågprissuccé till Tyskland

Lübeck fick på torsdagen ett nytt svenskt lågprisvaruhus. Efter sommaren öppnar kedjan ytterligare ett i Kiel.

Lidls plan för USA - halvera priset

Franskt logistikföretag till Norden

Modekedja får omnikanalpris

De är årets agenter

Kompakt Clas Ohlson i Helsingfors

Modekoncern med ny vd

Danska modekoncernen IC Group plockar vd internt. Därtill har Tiger of Sweden en ny vd.

De tjänar pengar på andras fördomar

Entreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz investerar i företag och idéer som ingen annan trott på.

Handelns avtal 2017

Twilfit i rekryteringstagen

Ta chansen på Kina!

E-barometern för årets första kvartal visar att svenskarnas aptit på att handla från utlandet bara ökar. Men Kina är också en chans för svenska e-handlare...

Dagens Handel på plats på #sebc

Jetshops årliga event Scandinavian E-business Camp är i full gång.

Nätmode för 3,2 miljarder

Kläder och skor toppade listan för mest e-handlade varor under första kvartalet, enligt e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Ny ordförande i Convenience Stores Sweden

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Boozt offentliggör erbjudande

Koll på lagen: Tusentals mindre företag missar lagen

Hon går till HUI

Nya styrelseledamöter i Coop Nord

Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

Koll på lagen: Ny lag om dataskydd

Akademibokhandeln får ny huvudägare

Koll på lagen: GDPR: Datan är konsumentens egendom

Skolakvarievinnare utsedd

Clas Ohlson lanserar klädkollektion

Paradiset blev Årets Butikskoncept

Sänd till en kollega

0.126