Hon ska bygga om K-rauta

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Från porslin till bygg - Yvonne Magnusson blir ny vd för K-rauta och Onninens svenska verksamhet från och med 27 mars.

 Yvonne har tidigare verkat som vd för Cervera samt som dotterbolagschef för Villeroy & Bochs nordiska och baltiska verksamhet.

 I juni 2016 förvärvade K-rautas koncernmoderbolag Kesko grossistbolaget Onninen. I slutet av året presenterades en ny gemensam ledningsgrupp vars fokus är att skapa en gemensam tillväxtstrategi för de båda varumärkena. Rekryteringen av Yvonne Magnusson är ytterligare ett steg i K-rautas och Onninens satsning på tillväxt och ökad lönsamhet i Sverige. Det ska ske genom en gemensam organisation för bygg- och teknisk handel som servar kunderna genom två varumärken – K-rauta och Onninen.

- Yvonne Magnussons erfarenhet av att skapa lönsamhet i olika typer av verksamheter tillsammans med hennes ledarskapsförmåga är precis vad vi behöver för att implementera vår nya tillväxtstrategi. Jag är helt säker på att under Yvonnes ledning så kommer vår organisation i Sverige att kunna erbjuda ännu bättre kundupplevelser i framtiden, säger Tommi Kasurinen, Senior Vice President, K Group bygg- och teknisk handel.

- Hela min yrkeskarriär har jag arbetat med att leda i förändring. För att vi ska vara relevanta för våra kunder, behöver vi säkerställa att vi anpassar vår verksamhet för att kunna möta nya utmaningar och förväntningar. Jag ser fram emot att ta den nya organisationen genom den förändringsresa som påbörjats i och med förvärvet av Onninen, säger Yvonne Magnusson.

När Kesko förvärvade Onninen var det med ambitionen att ta fram ett nytt helhetserbjudande bestående av produkter och tjänster inom byggnation, el- och VVS. De båda varumärkenas expertis inom respektive område ska komma kunderna till nytta genom förbättrad service, både genom utbud och kunskap.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sverige – en tummelplats för kriminella

Personalen bästa brottsförebyggare

Säljarnas vänliga uppmärksamhet hindrar många brott. Det säger Jenny Hedström på Securitasägda Notifind.

HUI: "Goda utsikter för 2017"

Poliserna som skapar trygghet i butik

Kundnytta och service minskar brottsligheten. Det är temat för den frukost som Dagens Handel och det nyetablerade Securitasägda företaget Notifind genomförde på fredagsmorgonen.

Fortsatt tufft för kläder och sport

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 60,6 miljarder kronor i mars. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,4 procent, Dagligvaruhandeln backade, med 2,2 procent.

Så blev Gunnebos första kvartal

Säkerhetskoncernen Gunnebo redovisar ett rörelseresultat på 59 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (53).

Ahlsell klår förväntningarna

Arkiv

Amazons vinst långt över förväntan

De rullar ut e-handel i Malmö och Lund

Malmö står i tur för Hemköps e-handelssatsning.

Här öppnar skönhetspalatset

Skönhetskedjan tog chansen att komma över en perfekt lokal i Femman som håller på att byggas om till Göteborgs hetaste handelsadress. På torsdagskvällen öppnar flaggskeppsbutiken.

Säkerhet: Postnord ökar säkerheten med ny metod

Postens distributionsfordon har utrustats med märk-DNA. Den som gör inbrott duschas med märkdna-spray. Det blir lätt att koppla tjuven till brottet.

Säkerhet: DNA-dusch stoppar rånare

Ny säkerhetsteknik och bättre polisiära metoder kan förhindra stölder och försvåra häleribrott. Det säger Monica Hallin, vd för Vindico group som missionerar för Märk-DNA.

1

Stora planer för Eurostop Arlanda

Den avsomnade handelsplatsen Eurostop Arlanda ska få nytt liv. Nya ägaren Arlandastad Holding AB planerar ett internationellt event- och mässområde i den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm.

Ica gick om Coop som grönaste varumärke

I en undersökning om vilka företag svenskarna anser var mest gröna ligger de två företagen högt i topp.

Nu är alla Willysbutiker miljömärkta

Alla Willys 199 butiker i Sverige har nu märkts med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval.

Mars utan påsk gynnade e-handeln

Assa Abloy: Positivt på flera marknader

Låsbolaget Assa Abloy redovisar ett rörelseresultat på 2 787 miljoner kronor för det första kvartalet 2017.

Tapp för XXL

Så tänker Torsten Jansson

Storinvesteringar ska ge New Wave ny fart. Torsten Jansson tänker långsiktigt och satsar på ökat sälj i USA och Kanada.

Assa Abloy: Trendbrott med kinesisk nolltillväxt

Systematiska butiksstölder allt vanligare

Handelns avtal 2017

Entreprenörer kungligt belönade

Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap har tilldelats flera entreprenörer med handelsanknytning.

Storförsäljning i lyxmodekoncernen

Bernard Arnault vill köpa hela Dior.

Miljardär överväger ”nytt Gekås”  

Fastighetsmiljardären Olav Thon överväger att förvandla Tanum Shoppingcenter till ett ”nytt Gekås”.

Så blev Smart Eyes första kvartal

Ahlsell handlar mer

Hit säljer Qliro Lekmer

Svinnet i klädbutiker över 1 miljard kronor

Stärkt betalningsvilja för gröna varumärken

Stark mars för bygghandeln

Eko driver nät-maten

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Stockholms city tappar säljfart

Så spenderar svenskarna sina pengar

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Sänd till en kollega

0.102