23948sdkhjf

Dags att byta till sommardäck

 

Fackmannens bästa tips för säkrare bilkörning

Hallå Torbjörn Holst,chef för Inköp, Produkter och Kundsupportavdelning på Däckia, nu är det dags för många att byta till sommardäck. Hur tycker du att ett bra sommardäck ska vara beskaffat?

– Nya däck ska ge bra grepp i vått och torrt och vara komfortabla. Om det är de gamla använda sommardäcken som ska på igen, är det viktigt att mönsterdjupet är tillräckligt. Absolut minst 3-4 mm för att egenskaperna i vått inte ska vara för dåliga, även om lagen säger minst 1,6 mm för sommardäcken. Håll även utkik efter snedslitage eller annat underligt utseende som kan avslöja om bilen behöver en hjulinställning till exempel. Och alltid när man byter däck, ska man försäkra sig om att de har rätt lufttryck. Men allt det här får man förstås hjälp med om man vänder sig till oss på Däckia eller någon annan fackman för skiftet.  

 

När kunderna kommer och vill köpa däck av er, vad brukar ni fråga dom?

– Först och främst vilken bil det rör sig om, och sedan behöver vi förstå hur kunden använder bilen och vilka egenskaper som prioriteras. En bra fråga för att ta reda på det är vad kunden tycker om sina gamla däck, och vilka däck det är. Det senare brukar vi få hjälpa kunden att ta reda på.

 

Jag tror att många undrar över det här med buller, slitage, miljö och grepp när det gäller däck. Hur ska jag som kund resonera när jag ska byta däck?

– Idag har alla däck utom dubbdäck energimärkning som liknar den som till exempel vitvaror har. Märkningen för däck visar rullmotstånd, bromsgrepp i vått och ljud. Lägre rullmotstånd påverkar bränsleförbrukningen och därmed föroreningar i avgasutsläppen. Bromsgreppsvärdet i vått balanserar rullmotståndsvärden för bibehållen trafiksäkerhet. Ljudvärdet avser det ljud däcken alstrar i miljön utanför bilen när den passerar. Men energimärkningen ger inte hela bilden av däcken, dels är det värden däcktillverkarna själva uppger och reglerna för märkningen är komplicerade med till exempel olika gränsvärden för betygsättningen på olika däckstorlekar och typer av däck. Men framför allt är det så många flera egenskaper som behöver vara bra på för att däcken skall prestera i topp.

– Vid köp av däck är min rekommendation att välja så kallade premiumdäck, det vill säga däck tillverkade av de mest välkända tillverkarna. Generellt har dessa däck bättre egenskaper än de övriga, ofta billigare, däcken. Ett billigare däck kan vara bra på ett område, men att kombinera bra egenskaper på alla områden som till exempel väghållning och bromsegenskaper i vått och torrt samtidigt med lågt rullmotstånd, lågt ljud och bra livslängd kräver lång erfarenhet med innovativ utveckling som oftast bara de största och mest välkända tillverkarna förmår att prestera. Det medför också högre kostnader som avspeglas på priset. Men det ger bättre och säkrare däck som lönar sig i längden.

Finns det modetrender i däck eller handlar det bara om olika funktioner?

– Modet styrs främst av biltillverkarna och går mot större hjul. För bara några år sedan var 15” och 16” standarddimensioner på de flesta bilarna, idag är det 17”-18” och även ännu större fälgdiametrar är vanligt. Jag vill påstå att det är en utseendefråga i första hand även om det ger praktiska fördelar med större anläggningsyta mot vägbanan och bättre utrymme för bromsar till exempel.  

 

Däckia är en stor däckkedja i Sverige, eller hur? Berätta mer om företaget, prisbild på däck och er affärsfilosofi och varför jag ska välja Däckia framför andra leverantörer.

– Däckia är en av Sveriges största däckservicekedjor och vi kan serva allt från minsta skottkärra till största entreprenadmaskin på våra 98 anläggningar från Malmö till Kiruna. Vi vänder oss både till privatpersoner och företag. Vi vill vara den främsta däckserviceleverantören på marknaden och ser kunskap, service, säkerhet och miljö som våra ledord. Vi är prisvärda på produkterna men fokus stannar inte där utan vi ser till att möta alla kundens förväntningar och hela upplevelsen av däckägandet.

 

Slutligen, om du fick chansen att köra ett riktigt banracinglopp och skulle välja däck till bilen, vad skulle du välja då från Däckias sortiment?

– Det beror naturligtvis på vad det är för sorts lopp och vilken bil jag ska köra. Men i vårt Pirellisortiment finns det däck för alla situationer, så det blir ett Pirelli!

Källa: http://www.dackia.se

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047