Tar maskinintelligensen över världen?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett av världens största analysföretag, SAS Institute håller just nu global konferens i Orlando Florida. Ett stort ämne är maskinlärande och artificiell intelligens.

Insamlandet av data blir allt mer komplex eftersom data i dag kan samlas in från så många fler datapunkter– bilar, hushållsmaskiner, mobiltelefoner, besöksräknare.

Sas Institute har länge arbetat med system för att samla och analysera data för att kunna förutsäga framtida händelser. En guldgruva för handlare inte minst.

Utvecklingen tar snabba steg. Vid öppningsceremonin på Global Forum 2017 gav ett flertal talare sin syn på vad som är på väg att hända:

Marco Souza,vd för mobiltelefonsäljaren Sprint anser att världen håller på att gå över i en ”analysekonomi”:

– Data är bränslet och analysen är lokomotivet i ekonomin. Allt fokus ligger på kundens resa. Analysen finns överallt och förutser kundens val. Hans företag Sprint hanterar fantastiska 100 terabytes data per dag och det gör att det går snabbare att utvärdera allt företaget gör.

Vad data är talade Sas Institutes grundare, den vördnadsvärde Dr Jim Goodnight om: – Allt fler former av ostrukturerad information kan fångas in och bli till användbar data via allt mer avancerade system säger han.

Det nya är Sas Viya som lanserades för ett år sedan och som kan hantera enorma mängder talad, skriven, bloggad, babblad information, ja allt som säger oss vart världen är på väg, och som ger möjligheter att agera, antingen det gäller att sälja skor eller förhindra virusutbrott.

Maskinerna lär sig, men är de intelligenta?

Sas Institutes nyligen tillträdde vd och globala tekniska chef Oliver Schabenberger ställer frågan retoriskt. Själv framhåller han att maskinerna är ”dumma” ­ de kan bara det vi lärt dem genom att mata dem med gigantiska datamängder. De fattar beslut grundade på det de lärt sig - men har definitivt inte förmåga att vara kreativa.

– Det ska vi vara glada över. Maskiner hjälper oss att göra världen mer begriplig och gör det lättare att fatta bättre beslut, men det är människan som beslutar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sverige – en tummelplats för kriminella

Personalen bästa brottsförebyggare

Säljarnas vänliga uppmärksamhet hindrar många brott. Det säger Jenny Hedström på Securitasägda Notifind.

HUI: "Goda utsikter för 2017"

Poliserna som skapar trygghet i butik

Kundnytta och service minskar brottsligheten. Det är temat för den frukost som Dagens Handel och det nyetablerade Securitasägda företaget Notifind genomförde på fredagsmorgonen.

Fortsatt tufft för kläder och sport

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 60,6 miljarder kronor i mars. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,4 procent, Dagligvaruhandeln backade, med 2,2 procent.

Så blev Gunnebos första kvartal

Säkerhetskoncernen Gunnebo redovisar ett rörelseresultat på 59 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (53).

Ahlsell klår förväntningarna

Arkiv

Amazons vinst långt över förväntan

De rullar ut e-handel i Malmö och Lund

Malmö står i tur för Hemköps e-handelssatsning.

Här öppnar skönhetspalatset

Skönhetskedjan tog chansen att komma över en perfekt lokal i Femman som håller på att byggas om till Göteborgs hetaste handelsadress. På torsdagskvällen öppnar flaggskeppsbutiken.

Säkerhet: Postnord ökar säkerheten med ny metod

Postens distributionsfordon har utrustats med märk-DNA. Den som gör inbrott duschas med märkdna-spray. Det blir lätt att koppla tjuven till brottet.

Säkerhet: DNA-dusch stoppar rånare

Ny säkerhetsteknik och bättre polisiära metoder kan förhindra stölder och försvåra häleribrott. Det säger Monica Hallin, vd för Vindico group som missionerar för Märk-DNA.

1

Stora planer för Eurostop Arlanda

Den avsomnade handelsplatsen Eurostop Arlanda ska få nytt liv. Nya ägaren Arlandastad Holding AB planerar ett internationellt event- och mässområde i den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm.

Ica gick om Coop som grönaste varumärke

I en undersökning om vilka företag svenskarna anser var mest gröna ligger de två företagen högt i topp.

Nu är alla Willysbutiker miljömärkta

Alla Willys 199 butiker i Sverige har nu märkts med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval.

Mars utan påsk gynnade e-handeln

Assa Abloy: Positivt på flera marknader

Låsbolaget Assa Abloy redovisar ett rörelseresultat på 2 787 miljoner kronor för det första kvartalet 2017.

Tapp för XXL

Så tänker Torsten Jansson

Storinvesteringar ska ge New Wave ny fart. Torsten Jansson tänker långsiktigt och satsar på ökat sälj i USA och Kanada.

Assa Abloy: Trendbrott med kinesisk nolltillväxt

Systematiska butiksstölder allt vanligare

Handelns avtal 2017

Entreprenörer kungligt belönade

Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap har tilldelats flera entreprenörer med handelsanknytning.

Storförsäljning i lyxmodekoncernen

Bernard Arnault vill köpa hela Dior.

Miljardär överväger ”nytt Gekås”  

Fastighetsmiljardären Olav Thon överväger att förvandla Tanum Shoppingcenter till ett ”nytt Gekås”.

Så blev Smart Eyes första kvartal

Ahlsell handlar mer

Hit säljer Qliro Lekmer

Svinnet i klädbutiker över 1 miljard kronor

Stärkt betalningsvilja för gröna varumärken

Stark mars för bygghandeln

Eko driver nät-maten

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Stockholms city tappar säljfart

Så spenderar svenskarna sina pengar

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Sänd till en kollega

0.115