Hallå där Aage Reerslev!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Wrapp lanserade för några år sedan en tjänst som snabbt blev populär. Men utvecklingen sprang ifrån affärsmodellen och bolaget har återuppfunnit sig självt.


 
Vad är Wrapp och hur funkar det?
Wrapp är en belöningsmodell som kopplas till konsumenters betalkort. Varje köp som konsumenten gör hos anslutna handlare ger små dagliga belöningar i form av rabatter. I dagsläget är 6 banker delägare i Wrapp.
 
Bra för kunden alltså – men vad har handlaren för glädje av Wrapp?

De anslutna handlarna får koll på sina kunder eftersom vi tillhandahåller hur ofta och hur mycket en person handlar olika kategorier. Kundernas potential graderas som guld, silver, brons eller ”nybörjare”. Dvs att handlaren kan bemöta kunderna utifrån kundens potential i deras kategori. Rimligen är man villig att bemöta guldkunder lite bättre än de som är brons. Själv spenderar mycket på teknik, går ofta på café, och  trots att jag inte tillhör målgruppen, lägger jag en del pengar på H&M.  

Detta är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad jag har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad just jag som individ går igång på.

Hur många kedjor är anslutna i dagsläget?

Omkring 200 varumärken är anslutna
 
Hur fungerar Wrapp Marketshare Index?
Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har. Alla företag har koll på hur deras försäljning går och hur lönsamma de är, men det nya är att de nu kan jämföra sig med varandra. Man kan alltså se om en kampanj eller en omgörning ger påtagliga konkurrensfördelar.
 
 
 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sverige – en tummelplats för kriminella

Personalen bästa brottsförebyggare

Säljarnas vänliga uppmärksamhet hindrar många brott. Det säger Jenny Hedström på Securitasägda Notifind.

HUI: "Goda utsikter för 2017"

Poliserna som skapar trygghet i butik

Kundnytta och service minskar brottsligheten. Det är temat för den frukost som Dagens Handel och det nyetablerade Securitasägda företaget Notifind genomförde på fredagsmorgonen.

Fortsatt tufft för kläder och sport

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 60,6 miljarder kronor i mars. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,4 procent, Dagligvaruhandeln backade, med 2,2 procent.

Så blev Gunnebos första kvartal

Säkerhetskoncernen Gunnebo redovisar ett rörelseresultat på 59 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (53).

Arkiv

Ahlsell klår förväntningarna

Amazons vinst långt över förväntan

De rullar ut e-handel i Malmö och Lund

Malmö står i tur för Hemköps e-handelssatsning.

Här öppnar skönhetspalatset

Skönhetskedjan tog chansen att komma över en perfekt lokal i Femman som håller på att byggas om till Göteborgs hetaste handelsadress. På torsdagskvällen öppnar flaggskeppsbutiken.

Säkerhet: Postnord ökar säkerheten med ny metod

Postens distributionsfordon har utrustats med märk-DNA. Den som gör inbrott duschas med märkdna-spray. Det blir lätt att koppla tjuven till brottet.

Säkerhet: DNA-dusch stoppar rånare

Ny säkerhetsteknik och bättre polisiära metoder kan förhindra stölder och försvåra häleribrott. Det säger Monica Hallin, vd för Vindico group som missionerar för Märk-DNA.

1

Stora planer för Eurostop Arlanda

Den avsomnade handelsplatsen Eurostop Arlanda ska få nytt liv. Nya ägaren Arlandastad Holding AB planerar ett internationellt event- och mässområde i den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm.

Ica gick om Coop som grönaste varumärke

I en undersökning om vilka företag svenskarna anser var mest gröna ligger de två företagen högt i topp.

Nu är alla Willysbutiker miljömärkta

Alla Willys 199 butiker i Sverige har nu märkts med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval.

Mars utan påsk gynnade e-handeln

Assa Abloy: Positivt på flera marknader

Låsbolaget Assa Abloy redovisar ett rörelseresultat på 2 787 miljoner kronor för det första kvartalet 2017.

Tapp för XXL

Så tänker Torsten Jansson

Storinvesteringar ska ge New Wave ny fart. Torsten Jansson tänker långsiktigt och satsar på ökat sälj i USA och Kanada.

Assa Abloy: Trendbrott med kinesisk nolltillväxt

Systematiska butiksstölder allt vanligare

Handelns avtal 2017

Entreprenörer kungligt belönade

Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap har tilldelats flera entreprenörer med handelsanknytning.

Miljardär överväger ”nytt Gekås”  

Fastighetsmiljardären Olav Thon överväger att förvandla Tanum Shoppingcenter till ett ”nytt Gekås”.

Storförsäljning i lyxmodekoncernen

Bernard Arnault vill köpa hela Dior.

Så blev Smart Eyes första kvartal

Ahlsell handlar mer

Hit säljer Qliro Lekmer

Svinnet i klädbutiker över 1 miljard kronor

Stärkt betalningsvilja för gröna varumärken

Stark mars för bygghandeln

Eko driver nät-maten

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Stockholms city tappar säljfart

Så spenderar svenskarna sina pengar

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Sänd till en kollega

0.106