23948sdkhjf

Åhlens i uppmärksamhetens fokus

Alltsedan vansinnesfärden på Drottninggatan slutade med en krasch in i varuhusentrén, har Åhléns city stått i centrum för händelserna.

Dagens Handels reporter Dagmar Forne är på plats och fångar med kameran något av stämningen i centrala Stockholm, första vardagen efter dådet.

Så här ser det på måndagsmorgonen ut vid Åhléns city, när vardagen sakta återvänder till det normala. Varuhuset har öppnat idag.

Idag på morgonen hade varuhusledningen på Åhléns city informationsmöte med personalen.

För organisationer, som handelsföretag, som arbetar med varumärkesbyggande och information i sociala medier är sådana här krissituationer en utmaning. Kanalerna är relativt nya och hanteringen inte helt självklar.

Många av retailaktörerna hade under helgen glada shoppinguppmaningar på sina hemsidor och Facebook. I bästa fall ett medvetet val på temat "att låta livet ha sin gilla gång, är det starkaste motståndshandlingen", även om taglines som "Unexpected shopping" skorrade falskt.

Åhléns city gick ut under lördagen ut med information om att man skulle öppna redan på söndagen och sälja ut rökskadade varor. Efter mängder av upprörda reaktioner gick sedan ledningen ut med en ursäkt för vad man kallar "ett dåligt beslut" och varuhuset höll stängt även på söndagen.

På sin hemsida skriver Åhléns: "Vi är djupt olyckliga för både beslutet och mailet. Vår drivkraft att öppna har varit sprungen ur våra värderingar om att stå upp för öppenhet och inte låta onda krafter få styra våra liv. Det har aldrig handlat om att tjäna pengar på den oerhört tragiska händelse som drabbat Stockholm, det är inget vi varken står för eller något som våra medarbetare skulle acceptera att vi satte i främsta rummet i den här svåra situationen. Det har varit det tuffaste dygnet någonsin för Åhléns och vi har hamnat i en situation som vi är helt otränade inför. Vi vill återigen be våra kunder om ursäkt för ett dåligt beslut."

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078