23948sdkhjf

Slapp kreditgivning kan ge modejätten böter

Konsumentverket bötfällde H&M för bristande kreditgivning år 2014. Kammarrätten underkände, men nu tar högsta förvaltningsrätten upp fallet.

SvD skriver att H&M erbjuder sina kunder kredit när de handlar via sitt H&M-konto. Konsumentverket anser att H&M inte gör en tillräckligt noggrann kreditundersökning  och därför beslöt myndigheten 2014 om en varning till H&M, samt att utdöma en sanktionsavgift på åtta miljoner kronor. 

H&M överklagade Konsumentverkets beslut  Förvaltningsrätten, som gick på Konsumentverkets linje, men sänkte sanktionsavgiften.

I höstas underkändes Konsumentverkets beslut av Kammarrätten i Göteborg.

Nu har Konsumentverket har tagit ärendet vidare till Högsta förvaltningsdomstolen, som meddelar att man prövar det, rapporterar nyhetsbyrån Sirén.

Högsta förvaltningsdomstolen ska pröva vad som enligt konsumentkreditlagen krävs för att uppfylla kravet på en kreditprövning.

– Vi tyckte att kammarrättens dom var väldigt förvånande och konstig. H&M gör ingen kreditprövning alls, man beaktar överhuvudtaget inte konsumentens utgifter och skulder. Så vi är glada att målet nu prövas, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentverket i SvD-aartikeln.

Att Konsumentverket driver målet vidare motiveras av att de anser att överskuldsättning bör motverkas.

– Det är väldigt viktigt att företag gör ordentliga kreditprövningar, och därför är det här ett viktigt beslut för vår del, säger Carolina Andersson.

 H&M:s pressavdelning skriver i ett mejl till SvD:

– Vi noterar att målet kommer att prövas i Högsta förvaltningsdomstolen, och det är vår förhoppning att de ska komma till samma slutsats som Kammarrätten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063