Glad eko-påsk i dagligvaruhandeln

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Påsken är en stor mathögtid. Hos Coop noterar man en rejäl efterfrågan på ekomat, och på Icas receptsajt ökar trycket på vegorätter inför högtiden.

En färsk undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Coop visar att 7 av 10 kommer välja något ekologiskt livsmedel när de handlar mat i påsk.

En av tre säger att de kommer välja ekologiskt, antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt.

Läs också: Eko driver nät-maten

Det är fler kvinnor, 40 procent, än män, 27 procent, som säger att de kommer välja ekologiskt antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt.

– Ägg hamnar till exempel högt på listan av varor som Coops kunder helst väljer att köpa ekologiskt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Av alla ägg som säljs på Coop är 30 procent ekologiska och äggen placerar sig på andra plats efter bananer på listan över omsatta ekovaror.

Läs också: Ica gick om Coop som grönaste varumärke

Hos Ica har man noterat en annan påsk-trend: ökat sug efter vegorecept. Veckorna före påsk steg sökningarna på ica.se efter vegorecept med hela 140 procent jämfört med i fjol.

Påskmaten, liksom julmaten, är ofta traditionsbunden, men nu syns alltså vego- och hälsotrenderna även på påskbordet. Fast recept på köttbullar är fortfarande det mest efterfrågade inför påsken.

– Fler vill äta nyttigare mat och blandar upp de traditionella rätterna med gröna, lättare inslag – vilket är toppen för hälsan och klimatet, säger Karin Amnå, kostekonom på Ica Sverige.

Mer om: Coop | eko | Ica | Påsk | påskmat | vegetariskt


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sverige – en tummelplats för kriminella

Personalen bästa brottsförebyggare

Säljarnas vänliga uppmärksamhet hindrar många brott. Det säger Jenny Hedström på Securitasägda Notifind.

HUI: "Goda utsikter för 2017"

Poliserna som skapar trygghet i butik

Kundnytta och service minskar brottsligheten. Det är temat för den frukost som Dagens Handel och det nyetablerade Securitasägda företaget Notifind genomförde på fredagsmorgonen.

Fortsatt tufft för kläder och sport

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 60,6 miljarder kronor i mars. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,4 procent, Dagligvaruhandeln backade, med 2,2 procent.

Så blev Gunnebos första kvartal

Säkerhetskoncernen Gunnebo redovisar ett rörelseresultat på 59 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (53).

Ahlsell klår förväntningarna

Arkiv

Amazons vinst långt över förväntan

De rullar ut e-handel i Malmö och Lund

Malmö står i tur för Hemköps e-handelssatsning.

Här öppnar skönhetspalatset

Skönhetskedjan tog chansen att komma över en perfekt lokal i Femman som håller på att byggas om till Göteborgs hetaste handelsadress. På torsdagskvällen öppnar flaggskeppsbutiken.

Säkerhet: Postnord ökar säkerheten med ny metod

Postens distributionsfordon har utrustats med märk-DNA. Den som gör inbrott duschas med märkdna-spray. Det blir lätt att koppla tjuven till brottet.

Säkerhet: DNA-dusch stoppar rånare

Ny säkerhetsteknik och bättre polisiära metoder kan förhindra stölder och försvåra häleribrott. Det säger Monica Hallin, vd för Vindico group som missionerar för Märk-DNA.

1

Stora planer för Eurostop Arlanda

Den avsomnade handelsplatsen Eurostop Arlanda ska få nytt liv. Nya ägaren Arlandastad Holding AB planerar ett internationellt event- och mässområde i den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm.

Ica gick om Coop som grönaste varumärke

I en undersökning om vilka företag svenskarna anser var mest gröna ligger de två företagen högt i topp.

Nu är alla Willysbutiker miljömärkta

Alla Willys 199 butiker i Sverige har nu märkts med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval.

Mars utan påsk gynnade e-handeln

Assa Abloy: Positivt på flera marknader

Låsbolaget Assa Abloy redovisar ett rörelseresultat på 2 787 miljoner kronor för det första kvartalet 2017.

Tapp för XXL

Så tänker Torsten Jansson

Storinvesteringar ska ge New Wave ny fart. Torsten Jansson tänker långsiktigt och satsar på ökat sälj i USA och Kanada.

Assa Abloy: Trendbrott med kinesisk nolltillväxt

Systematiska butiksstölder allt vanligare

Handelns avtal 2017

Entreprenörer kungligt belönade

Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap har tilldelats flera entreprenörer med handelsanknytning.

Storförsäljning i lyxmodekoncernen

Bernard Arnault vill köpa hela Dior.

Miljardär överväger ”nytt Gekås”  

Fastighetsmiljardären Olav Thon överväger att förvandla Tanum Shoppingcenter till ett ”nytt Gekås”.

Så blev Smart Eyes första kvartal

Ahlsell handlar mer

Hit säljer Qliro Lekmer

Svinnet i klädbutiker över 1 miljard kronor

Stärkt betalningsvilja för gröna varumärken

Stark mars för bygghandeln

Eko driver nät-maten

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Stockholms city tappar säljfart

Så spenderar svenskarna sina pengar

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Sänd till en kollega

0.193