Media Markt: Detta vill tekniknördarna ha

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Media Markt har intervjuat över 2000 teknikälskande svenskar. Svaren visar att många planerar att lägga ordentligt med pengar på en teknisk uppgradering – men vad de tänker köpa överraskar.


Virtual Reality blir årets storsäljare enligt de svenska teknikälskare som ingår i Media Markts teknikpanel.

Ja, det är väl inte precis någon överraskning, men det lustiga är att det är vad man tror att andra teknikintresserade kommer att vilja köpa. Det som toppar listan på vad man tänker investera i för egen del kan däremot förvåna:
Under 2017 planerar en stor andel att köpa ny tv eller mobiltelefon.
Fyra av tio planerar också att lägga mer pengar på hemelektronik under 2017 jämfört med föregående år där majoriteten kommer att spendera 5 001 – 10 000 kronor.

I enkäten som har besvarats av över 2000 medlemmar i MediaMarkts kundklubb, svarar fyra av tio (38 procent) att de planerar att spendera mer pengar på hemelektronik i år jämfört med förra året. Majoriteten(42 procent) uppger att de kommer att spendera ungefär samma summa som under 2016.

Vilka produkter ser då teknikälskande svenskar mest fram emot att köpa?

De allra flesta drömmer om att bli med ny TV, mobiltelefon eller bärbar dator. De produkter som man ser minst fram emot att köpa är kyl eller frys.
I undersökningen framkommer det också att svenska teknikälskare efterfrågar fler smarta produkter i Media Markts varuhus som exempelvis uppkopplade säkerhetssystem och vitvaror.
Även kommande smartphone-modeller, som Samsung Galaxy S8 och Iphone 8, står på önskelistan över produkter man helst vill se i butik redan nu.
– Det har varit jättekul att höra vad svenska teknikälskare har för tankar om teknikåret 2017.
Speciellt roligt är att många efterfrågar fler produkter för det smarta hemmet, något som visjälva arbetar aktivt med. Det är också spännande att se att många tror att VR blir åretsstorsäljare eftersom vi själva kan se en ständigt ökande efterfrågan på just VR-produkter i varuhusen, säger Per Kaufmann, vd på MediaMarkt i Sverige i ett pressmeddelande.
MediaMarkt har även vänt sig inåt i företaget och ställt frågor till medarbetarna i landets olika varuhus. På frågan om vilka produkter som kunderna verkar bli gladast av att handla svarar medarbetarna att kunderna är som allra gladast när de köper spelkonsoler, mobiltelefoner och TV-apparater.

Minst glada verkar de bli av att köpa vitvaror, såsom kyl och frys eller tvättmaskin
och torktumlare.
Fler än fyra av tio (43 %) medarbetare tror också att försäljningen av hemelektronik kommer attöka jämfört med föregående år. Personalen tror att kategorin ”Telefon & GPS” kommer att öka mest, där ingår mobiltelefoner, tillbehör och GPS. Även kategorin ”Ljud & bild”, vilken innefattar ljud- och hemmabiosystem, hamnade i toppen.


Källa: Media Markt


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Arkiv

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Kik in på Coops e-handelslager

Trio till Matsmart

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.159