Media Markt: Detta vill tekniknördarna ha

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Media Markt har intervjuat över 2000 teknikälskande svenskar. Svaren visar att många planerar att lägga ordentligt med pengar på en teknisk uppgradering – men vad de tänker köpa överraskar.


Virtual Reality blir årets storsäljare enligt de svenska teknikälskare som ingår i Media Markts teknikpanel.

Ja, det är väl inte precis någon överraskning, men det lustiga är att det är vad man tror att andra teknikintresserade kommer att vilja köpa. Det som toppar listan på vad man tänker investera i för egen del kan däremot förvåna:
Under 2017 planerar en stor andel att köpa ny tv eller mobiltelefon.
Fyra av tio planerar också att lägga mer pengar på hemelektronik under 2017 jämfört med föregående år där majoriteten kommer att spendera 5 001 – 10 000 kronor.

I enkäten som har besvarats av över 2000 medlemmar i MediaMarkts kundklubb, svarar fyra av tio (38 procent) att de planerar att spendera mer pengar på hemelektronik i år jämfört med förra året. Majoriteten(42 procent) uppger att de kommer att spendera ungefär samma summa som under 2016.

Vilka produkter ser då teknikälskande svenskar mest fram emot att köpa?

De allra flesta drömmer om att bli med ny TV, mobiltelefon eller bärbar dator. De produkter som man ser minst fram emot att köpa är kyl eller frys.
I undersökningen framkommer det också att svenska teknikälskare efterfrågar fler smarta produkter i Media Markts varuhus som exempelvis uppkopplade säkerhetssystem och vitvaror.
Även kommande smartphone-modeller, som Samsung Galaxy S8 och Iphone 8, står på önskelistan över produkter man helst vill se i butik redan nu.
– Det har varit jättekul att höra vad svenska teknikälskare har för tankar om teknikåret 2017.
Speciellt roligt är att många efterfrågar fler produkter för det smarta hemmet, något som visjälva arbetar aktivt med. Det är också spännande att se att många tror att VR blir åretsstorsäljare eftersom vi själva kan se en ständigt ökande efterfrågan på just VR-produkter i varuhusen, säger Per Kaufmann, vd på MediaMarkt i Sverige i ett pressmeddelande.
MediaMarkt har även vänt sig inåt i företaget och ställt frågor till medarbetarna i landets olika varuhus. På frågan om vilka produkter som kunderna verkar bli gladast av att handla svarar medarbetarna att kunderna är som allra gladast när de köper spelkonsoler, mobiltelefoner och TV-apparater.

Minst glada verkar de bli av att köpa vitvaror, såsom kyl och frys eller tvättmaskin
och torktumlare.
Fler än fyra av tio (43 %) medarbetare tror också att försäljningen av hemelektronik kommer attöka jämfört med föregående år. Personalen tror att kategorin ”Telefon & GPS” kommer att öka mest, där ingår mobiltelefoner, tillbehör och GPS. Även kategorin ”Ljud & bild”, vilken innefattar ljud- och hemmabiosystem, hamnade i toppen.


Källa: Media Markt


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sverige – en tummelplats för kriminella

Personalen bästa brottsförebyggare

Säljarnas vänliga uppmärksamhet hindrar många brott. Det säger Jenny Hedström på Securitasägda Notifind.

HUI: "Goda utsikter för 2017"

Poliserna som skapar trygghet i butik

Kundnytta och service minskar brottsligheten. Det är temat för den frukost som Dagens Handel och det nyetablerade Securitasägda företaget Notifind genomförde på fredagsmorgonen.

Fortsatt tufft för kläder och sport

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 60,6 miljarder kronor i mars. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,4 procent, Dagligvaruhandeln backade, med 2,2 procent.

Så blev Gunnebos första kvartal

Säkerhetskoncernen Gunnebo redovisar ett rörelseresultat på 59 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (53).

Ahlsell klår förväntningarna

Arkiv

Amazons vinst långt över förväntan

De rullar ut e-handel i Malmö och Lund

Malmö står i tur för Hemköps e-handelssatsning.

Här öppnar skönhetspalatset

Skönhetskedjan tog chansen att komma över en perfekt lokal i Femman som håller på att byggas om till Göteborgs hetaste handelsadress. På torsdagskvällen öppnar flaggskeppsbutiken.

Säkerhet: Postnord ökar säkerheten med ny metod

Postens distributionsfordon har utrustats med märk-DNA. Den som gör inbrott duschas med märkdna-spray. Det blir lätt att koppla tjuven till brottet.

Säkerhet: DNA-dusch stoppar rånare

Ny säkerhetsteknik och bättre polisiära metoder kan förhindra stölder och försvåra häleribrott. Det säger Monica Hallin, vd för Vindico group som missionerar för Märk-DNA.

1

Stora planer för Eurostop Arlanda

Den avsomnade handelsplatsen Eurostop Arlanda ska få nytt liv. Nya ägaren Arlandastad Holding AB planerar ett internationellt event- och mässområde i den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm.

Ica gick om Coop som grönaste varumärke

I en undersökning om vilka företag svenskarna anser var mest gröna ligger de två företagen högt i topp.

Nu är alla Willysbutiker miljömärkta

Alla Willys 199 butiker i Sverige har nu märkts med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval.

Mars utan påsk gynnade e-handeln

Assa Abloy: Positivt på flera marknader

Låsbolaget Assa Abloy redovisar ett rörelseresultat på 2 787 miljoner kronor för det första kvartalet 2017.

Tapp för XXL

Så tänker Torsten Jansson

Storinvesteringar ska ge New Wave ny fart. Torsten Jansson tänker långsiktigt och satsar på ökat sälj i USA och Kanada.

Assa Abloy: Trendbrott med kinesisk nolltillväxt

Systematiska butiksstölder allt vanligare

Handelns avtal 2017

Entreprenörer kungligt belönade

Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap har tilldelats flera entreprenörer med handelsanknytning.

Storförsäljning i lyxmodekoncernen

Bernard Arnault vill köpa hela Dior.

Miljardär överväger ”nytt Gekås”  

Fastighetsmiljardären Olav Thon överväger att förvandla Tanum Shoppingcenter till ett ”nytt Gekås”.

Så blev Smart Eyes första kvartal

Ahlsell handlar mer

Hit säljer Qliro Lekmer

Svinnet i klädbutiker över 1 miljard kronor

Stärkt betalningsvilja för gröna varumärken

Stark mars för bygghandeln

Eko driver nät-maten

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Stockholms city tappar säljfart

Så spenderar svenskarna sina pengar

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Sänd till en kollega

0.138