Ny betalmetod ökar konverteringen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det räcker med att skriva in de tre siffrorna på baksidan av kortet. En ny betaltjänst gör det supersmidigt för konsumenten att handla på nätet. Och smidigheten ökar konverteringen.

Den nya tjänsten från Nets och DIBS  är tillgänglig i över 26 000 webbutiker och kan användas av mer än en miljon nordiska konsumenter.

Fördelen för handlaren är att tjänsten ökar konverteringsgraden för webbutikerna.

Tjänsten “Kom ihåg mig” lanserades av  Nets och DIBS  sent ifjol .. Tjänsten som rullas ut just nu kostnadsfritt till alla kunder förenklar nätshoppingen  nordiska konsumenter genom att de kan spara sina kortuppgifter i tiotusentals webbutiker.

När kunden väl valt att spara kortuppgifterna behöver hen framöver endast skriva in de tre siffrorna på baksidan av kortet som utgör säkerhetskoden vid betalningen. Säkerhetskoden lagras aldrig. 

Läs också: Twilfit kliver in i framtiden

Genom att endast behöva skriva in tre siffror – som också memoreras enkelt – minskar risken att konsumenterna avbryter köpet, och därmed ökar konverteringsgraden för webbutikerna. Det blir en snabb och bekväm checkout. "Kom ihåg mig" kan användas i tiotusentals webbutiker som är anslutna till någon av betalleverantörerna inom Netsgruppen i Norden så som DIBS, Netaxept och Paytrail i Finland.

– Vi sätter en ny standard för att betala med kort på nätet som starkt gynnar webbutiker. Denna första tjänst av flera kommande exemplifierar hur vi skapar en enhetlig och unik köpupplevelse för miljoner nordiska konsumenter, säger Asger Hattel,Group Executive Vice President, Merchant Services på Nets i ett pressmeddelande.

Över en miljon kort sparade
Just nu sparar drygt 100 000 nordiska konsumenter sina kort under en vecka och bara under mars sparades 500 000 kort. Totalt är nu mer än 1,2 miljoner kort sparade. Drygt 26 000 webbutiker som är anslutna till någon av betalleverantörerna inom Netsgruppen har nu tjänsten och fler webbutiker får tjänsten implementerad kostnadsfritt dagligen, och inom kort kommer samtliga att ha tjänsten.

Läs också: Svenssons blir mer synliga

Nets säkerställer att kortuppgifterna är sparade på ett säkert sätt och att webbutikerna har den högsta möjliga standarden vad gäller kryptering och säkerhetsstandarder.

 

Källa: Dibs, Nets


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Arkiv

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Trio till Matsmart

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Kik in på Coops e-handelslager

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Polisen kritiserar kameralagförslag

Nu är Klarna bank

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.118