Ny betalmetod ökar konverteringen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det räcker med att skriva in de tre siffrorna på baksidan av kortet. En ny betaltjänst gör det supersmidigt för konsumenten att handla på nätet. Och smidigheten ökar konverteringen.

Den nya tjänsten från Nets och DIBS  är tillgänglig i över 26 000 webbutiker och kan användas av mer än en miljon nordiska konsumenter.

Fördelen för handlaren är att tjänsten ökar konverteringsgraden för webbutikerna.

Tjänsten “Kom ihåg mig” lanserades av  Nets och DIBS  sent ifjol .. Tjänsten som rullas ut just nu kostnadsfritt till alla kunder förenklar nätshoppingen  nordiska konsumenter genom att de kan spara sina kortuppgifter i tiotusentals webbutiker.

När kunden väl valt att spara kortuppgifterna behöver hen framöver endast skriva in de tre siffrorna på baksidan av kortet som utgör säkerhetskoden vid betalningen. Säkerhetskoden lagras aldrig. 

Genom att endast behöva skriva in tre siffror – som också memoreras enkelt – minskar risken att konsumenterna avbryter köpet, och därmed ökar konverteringsgraden för webbutikerna. Det blir en snabb och bekväm checkout. "Kom ihåg mig" kan användas i tiotusentals webbutiker som är anslutna till någon av betalleverantörerna inom Netsgruppen i Norden så som DIBS, Netaxept och Paytrail i Finland.

– Vi sätter en ny standard för att betala med kort på nätet som starkt gynnar webbutiker. Denna första tjänst av flera kommande exemplifierar hur vi skapar en enhetlig och unik köpupplevelse för miljoner nordiska konsumenter, säger Asger Hattel,Group Executive Vice President, Merchant Services på Nets i ett pressmeddelande.

Över en miljon kort sparade
Just nu sparar drygt 100 000 nordiska konsumenter sina kort under en vecka och bara under mars sparades 500 000 kort. Totalt är nu mer än 1,2 miljoner kort sparade. Drygt 26 000 webbutiker som är anslutna till någon av betalleverantörerna inom Netsgruppen har nu tjänsten och fler webbutiker får tjänsten implementerad kostnadsfritt dagligen, och inom kort kommer samtliga att ha tjänsten.

Nets säkerställer att kortuppgifterna är sparade på ett säkert sätt och att webbutikerna har den högsta möjliga standarden vad gäller kryptering och säkerhetsstandarder.

 

Källa: Dibs, Nets


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sverige – en tummelplats för kriminella

Personalen bästa brottsförebyggare

Säljarnas vänliga uppmärksamhet hindrar många brott. Det säger Jenny Hedström på Securitasägda Notifind.

HUI: "Goda utsikter för 2017"

Poliserna som skapar trygghet i butik

Kundnytta och service minskar brottsligheten. Det är temat för den frukost som Dagens Handel och det nyetablerade Securitasägda företaget Notifind genomförde på fredagsmorgonen.

Fortsatt tufft för kläder och sport

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 60,6 miljarder kronor i mars. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,4 procent, Dagligvaruhandeln backade, med 2,2 procent.

Så blev Gunnebos första kvartal

Säkerhetskoncernen Gunnebo redovisar ett rörelseresultat på 59 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (53).

Ahlsell klår förväntningarna

Arkiv

Amazons vinst långt över förväntan

De rullar ut e-handel i Malmö och Lund

Malmö står i tur för Hemköps e-handelssatsning.

Här öppnar skönhetspalatset

Skönhetskedjan tog chansen att komma över en perfekt lokal i Femman som håller på att byggas om till Göteborgs hetaste handelsadress. På torsdagskvällen öppnar flaggskeppsbutiken.

Säkerhet: Postnord ökar säkerheten med ny metod

Postens distributionsfordon har utrustats med märk-DNA. Den som gör inbrott duschas med märkdna-spray. Det blir lätt att koppla tjuven till brottet.

Säkerhet: DNA-dusch stoppar rånare

Ny säkerhetsteknik och bättre polisiära metoder kan förhindra stölder och försvåra häleribrott. Det säger Monica Hallin, vd för Vindico group som missionerar för Märk-DNA.

1

Stora planer för Eurostop Arlanda

Den avsomnade handelsplatsen Eurostop Arlanda ska få nytt liv. Nya ägaren Arlandastad Holding AB planerar ett internationellt event- och mässområde i den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm.

Ica gick om Coop som grönaste varumärke

I en undersökning om vilka företag svenskarna anser var mest gröna ligger de två företagen högt i topp.

Nu är alla Willysbutiker miljömärkta

Alla Willys 199 butiker i Sverige har nu märkts med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval.

Mars utan påsk gynnade e-handeln

Assa Abloy: Positivt på flera marknader

Låsbolaget Assa Abloy redovisar ett rörelseresultat på 2 787 miljoner kronor för det första kvartalet 2017.

Tapp för XXL

Så tänker Torsten Jansson

Storinvesteringar ska ge New Wave ny fart. Torsten Jansson tänker långsiktigt och satsar på ökat sälj i USA och Kanada.

Assa Abloy: Trendbrott med kinesisk nolltillväxt

Systematiska butiksstölder allt vanligare

Handelns avtal 2017

Entreprenörer kungligt belönade

Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap har tilldelats flera entreprenörer med handelsanknytning.

Storförsäljning i lyxmodekoncernen

Bernard Arnault vill köpa hela Dior.

Miljardär överväger ”nytt Gekås”  

Fastighetsmiljardären Olav Thon överväger att förvandla Tanum Shoppingcenter till ett ”nytt Gekås”.

Så blev Smart Eyes första kvartal

Ahlsell handlar mer

Hit säljer Qliro Lekmer

Svinnet i klädbutiker över 1 miljard kronor

Stärkt betalningsvilja för gröna varumärken

Stark mars för bygghandeln

Eko driver nät-maten

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Stockholms city tappar säljfart

Så spenderar svenskarna sina pengar

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Sänd till en kollega

0.139