Zalando: "Vi skulle gärna samarbeta med H&M"

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Zalando, Kinneviks tyska nätmodehandlare, skulle gärna se ett samarbete med H&M, och bedömer att det finns stor potential i att sälja den svenska kedjans kläder via Zalandos hemsidor och appar.

Det säger vd Rubin Ritter till Nyhetsbyrån Direkt, efter att Zalando under det första kvartalet inledde ett testsamarbete med H&M-konkurrenten Inditex: dess märke Oysho, verksamt inom bland annat under- och badkläder, säljs via Zalando.
– Visst. Vi vill vara en plattform för alla märken, både de små och de stora globala. Vi är väldigt glada att vi har inlett ett samarbete med Inditex genom Oysho, och vi är förstås även öppna för att arbeta med alla andra varumärken som vi tror skulle kunna vara intressanta för vår kundbas, svarar han på frågan om han är öppen för att låta H&M använda Zalandoplattformen.
Han fortsätter:
– H&M är absolut ett av de varumärken som vi skulle se stor potential i.
Läs också: Därför växer Zalando

H&M finns på Zalandos huvudmarknad Tyskland sedan 1980, och landet är även det svenska bolagets största marknad med 15 procent av försäljningen under det senaste kvartalet (december-februari).
Omsättningen uppgick då till 8,4 miljarder kronor, att jämföra med hela Zalandos motsvarande 9,4 miljarder kronor under januari-mars.

H&M:s tyska omsättning sjunker
Under motsvarande period för ett år sedan var förhållandet det omvända: H&M omsatte 8,7 miljarder kronor och Zalando 7,3 miljarder kronor.
Läs också: H&M i samarbete med Zalando

Medan Zalando alltså noterade mer än 20 procents tillväxt för hela koncernen under det första kvartalet, sjönk H&M:s tyska omsättning med 5 procent i lokala valutor. Kedjan svarade genom att slå igen fyra av de drygt 450 butikerna på tysk mark.
Enligt Rubin Ritter är Zalandomedgrundaren David Schneider - liksom Rubin Ritter med i Zalandos ledartrojka, och kurskamrat till honom på universitetet - ständigt på resor i Europa och i övriga världen för att diskutera potentiella samarbeten med modeföretag.

H&M: ”Inga kommentarer”
Huruvida några samtal med just H&M pågår låter han dock bli att kommentera, med hänvisning till principen att inte diskutera enskilda affärssamtal.
H&M hälsar via sin kommunikationsschef Kristina Stenvinkel att bolaget löpande får "ett stort antal förfrågningar från många olika håll angående eventuella samarbeten, och vi väljer därför att inte kommentera dem.”

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Arkiv

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Trio till Matsmart

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Kik in på Coops e-handelslager

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Polisen kritiserar kameralagförslag

Nu är Klarna bank

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.211