Kläm och känn-faktorn minskar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenskarnas förtroende för den digitala mathandelns förmåga att leverera hög kvalitet är högt. Det visar en rapport från Svensk Digital Handel och HUI.


I rapporten Digital mathandel 2017 förutspås att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att fortsätta att växa starkt under 2017.

Rapporten beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter samt marknadens storlek och utveckling.

Den visar bland annat att andelen som vill se och känna på sin mat före köp har  halverats och att utvecklingen drivs starkt av bekvämlighet och tidsbesparing.

Kunder tänker nytt
Rapporten pekar på en värderingsförskjutning som skett hos den digitala mathandelns kunder. Tidigare upplevde konsumenterna att den största nackdelen med att handla mat på nätet var att man inte kan se sin mat innan inköp. Denna fråga har intensivt bemötts av nätaktörerna genom att de vinnlägger sig om att alltid leverera varor av hög kvalitet. Arbetet har gett resultat.

- 2012 upplevde två av tre konsumenter att det var en nackdel att inte kunna se maten innan köp. Nu är motsvarande siffra en av tre. Dessutom instämmer 68 procent av konsumenterna i att de är nöjda med kvaliteten på färskvaror som frukt och grönt när de handlar på internet, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel i ett pressmeddelande..

Sparar tid

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att drivas av att konsumenterna anser att det är bekvämt och att man sparar tid. Drivkrafternas prioriteringsordning skiljer sig mellan olika åldersgrupper. Att man vinner tid är samtliga åldersgrupper överens om.

Det syns dock en klar trend, ju yngre konsumenterna är desto viktigare är det med tidsbesparing. Det omvända mönstret är tydligt avseende att få varorna hemlevererade och slippa bära matkassar, vilket uppskattas mer av äldre konsumenter.

- Tidsvinst upplevs som en mycket större fördel i storstäderna än i småstäder och på landsbygden, sannolikt eftersom man på landsbygden har sämre tillgång till hemleveranser, avslutar Jonas Ogvall.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Arkiv

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Kik in på Coops e-handelslager

Trio till Matsmart

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.146