Datainsamling skrämmer färre

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Fler är positiva till digital insamling av privat information, men oron över hur uppgifterna används ökar samtidigt.

 För tredje året i rad har analys-och kommunikationsbyrån Insight Intelligence undersökt hur svenskarna ser på digital integritet.

Den visar att andelen som ser insamlingen och användningen av personlig, digital information i samhället som något positivt har ökat med nio procentenheter de senaste två åren. riksomfattande Attitydundersökningen är riksomfattande och antalet respondenter är 1000 i åldrarna 16-70 år.

Undersökningen har genomförts i samarbete med Advokatfirman Lindahl, Cybercom Group, IAB Sverige och Sveriges Kommuner och Landsting.
Attityderna kring insamling av privat information har ändrats i positiv riktning, men samtidigt ökar andelen som är oroliga för att information som man delar med sig av används i syften som man inte är bekväm med.
Den generellt mer positiva inställningen till informationsinsamling är alltså beroende på konsumenternas känsla av trygghet vad gäller säkerhetshanteringen av den information som samlas in. Oron beror främst på bristande kunskaper om hur informationen som samlas in används.
–Här har de företag som arbetar med hanteringen av privat information digitalt en möjlighet att genom tydlig kommunikation skapa förtroende för sina användare. Frågan om digital integritet kommer att bli en allt viktigare konkurrensfördel, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.

Fler resultat:
*Få känner till den nya dataskyddsförordningen men nästan var tredje tror att den skulle påverka deras förtroende att dela information
*Fler är positiva till att dela privat digital information i vårdrelaterade syften
* Sex av tio läser aldrig villkor som de accepterar gällande behandling av ”cookies”
* Mellan 40-51 procent av de svarande är beredda att dela med sig av privat information digitalt för att förbättra olika välfärdsfunktioner.


Undersökningen genomfördes i februari 2017 då 1000 personer intervjuades genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel.

Källa: Insight Intelligence


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sverige – en tummelplats för kriminella

Personalen bästa brottsförebyggare

Säljarnas vänliga uppmärksamhet hindrar många brott. Det säger Jenny Hedström på Securitasägda Notifind.

HUI: "Goda utsikter för 2017"

Poliserna som skapar trygghet i butik

Kundnytta och service minskar brottsligheten. Det är temat för den frukost som Dagens Handel och det nyetablerade Securitasägda företaget Notifind genomförde på fredagsmorgonen.

Fortsatt tufft för kläder och sport

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 60,6 miljarder kronor i mars. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,4 procent, Dagligvaruhandeln backade, med 2,2 procent.

Så blev Gunnebos första kvartal

Säkerhetskoncernen Gunnebo redovisar ett rörelseresultat på 59 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (53).

Ahlsell klår förväntningarna

Arkiv

Amazons vinst långt över förväntan

De rullar ut e-handel i Malmö och Lund

Malmö står i tur för Hemköps e-handelssatsning.

Här öppnar skönhetspalatset

Skönhetskedjan tog chansen att komma över en perfekt lokal i Femman som håller på att byggas om till Göteborgs hetaste handelsadress. På torsdagskvällen öppnar flaggskeppsbutiken.

Säkerhet: Postnord ökar säkerheten med ny metod

Postens distributionsfordon har utrustats med märk-DNA. Den som gör inbrott duschas med märkdna-spray. Det blir lätt att koppla tjuven till brottet.

Säkerhet: DNA-dusch stoppar rånare

Ny säkerhetsteknik och bättre polisiära metoder kan förhindra stölder och försvåra häleribrott. Det säger Monica Hallin, vd för Vindico group som missionerar för Märk-DNA.

1

Stora planer för Eurostop Arlanda

Den avsomnade handelsplatsen Eurostop Arlanda ska få nytt liv. Nya ägaren Arlandastad Holding AB planerar ett internationellt event- och mässområde i den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm.

Ica gick om Coop som grönaste varumärke

I en undersökning om vilka företag svenskarna anser var mest gröna ligger de två företagen högt i topp.

Nu är alla Willysbutiker miljömärkta

Alla Willys 199 butiker i Sverige har nu märkts med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval.

Mars utan påsk gynnade e-handeln

Assa Abloy: Positivt på flera marknader

Låsbolaget Assa Abloy redovisar ett rörelseresultat på 2 787 miljoner kronor för det första kvartalet 2017.

Tapp för XXL

Så tänker Torsten Jansson

Storinvesteringar ska ge New Wave ny fart. Torsten Jansson tänker långsiktigt och satsar på ökat sälj i USA och Kanada.

Assa Abloy: Trendbrott med kinesisk nolltillväxt

Systematiska butiksstölder allt vanligare

Handelns avtal 2017

Entreprenörer kungligt belönade

Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap har tilldelats flera entreprenörer med handelsanknytning.

Storförsäljning i lyxmodekoncernen

Bernard Arnault vill köpa hela Dior.

Miljardär överväger ”nytt Gekås”  

Fastighetsmiljardären Olav Thon överväger att förvandla Tanum Shoppingcenter till ett ”nytt Gekås”.

Så blev Smart Eyes första kvartal

Ahlsell handlar mer

Hit säljer Qliro Lekmer

Svinnet i klädbutiker över 1 miljard kronor

Stärkt betalningsvilja för gröna varumärken

Stark mars för bygghandeln

Eko driver nät-maten

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Stockholms city tappar säljfart

Så spenderar svenskarna sina pengar

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Sänd till en kollega

0.197