Mars utan påsk gynnade e-handeln
Efter två svaga e-handelsmånader var köplusten tillbaka under mars.e-handelns ökade med 22 procent under månaden.
–Som vi förutspådde förra månaden är vi återigen tillbaka på starkare utvecklingstal och vi får se om köplusten håller i sig även under april, trots att påsken kan dra ner utvecklingen något, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.
Totalt sett e-handlade 66 procent av svenskarna fysiska varor, och de varor som e-handlades mest var de varor som länge legat i topp; mode, böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter. Andelen som handlade modevaror ökade från 33 procent till 37 procent jämfört med mars förra året.
E-handelskonsumtionen via mobilen är fortsatt stark. Nästan fyra av tio e-handelskonsumenter handlade med sin mobiltelefon under mars, en stark ökning jämfört med förra årets 26 procent.
Var femte paket e-handlades från en utländsk sajt och framförallt är det yngre personer som tar sig utanför Sveriges gränser. I snitt handlar 23 procent av svenskarna mellan 18 och 29 år från utlandet jämfört med 21 procent av svenskarna mellan 30-49 år.