Personalen bästa brottsförebyggare

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Säljarnas vänliga uppmärksamhet hindrar många brott. Det säger Jenny Hedström på Securitasägda Notifind.

Jenny Hedström var en av talarna på Svensk Handels säkerhetsfrukost i slutet av april. Hon är sedan länge specialiserad på säkerhet i butik.

– Det viktigaste brottsförebyggande arbetet görs av uppmärksam personal, säger hon.

Notifind, Securitas nya bolag startat i början av 2017 bygger på ett nytänk: inom Securitas fann man att det inte bara går att rulla på i samma spår när verkligheten förändras.

-Detaljhandeln förändras, nya köpmönster gör att  vi måste hitta nya angreppsätt, säger Jenny Hedström. Hon menar att det är viktigt att knyta ihop säkerhetsarbetet i butiken med ett servicetänkande och att samarbeta med den lokala polisen.

– I dagens konkurrens gäller det för butikerna att vara attraktiva och trygga platser så att kunderna vill komma tillbaka.

Hon talar om hur viktigt det är att hela personalen har ett brottsförebyggande tänk. De ansvarar för hur de bemöter kunderna, hur de rör sig och hur de uppmärksammar alla som kommer in i butiken.

Därför behöver man utarbeta en policy för hur kunderna ska bemötas också de som kommer till butiken i andra syften än att handla.

Läs också: Därför bryter säljare säkerhetspolicys

Jenny Hedström framhåller att det finns 6 olika typer av oärliga kunder:

Tillfällighetstjuven, amatören, de unga exempelvis 11-åringar som tar smink eller godis för att vara tuffa inför kompisar, erfarna som har verktyg med sig, missbrukaren och de organiserade ligorna.

– De 4 första kategorierna motar man ganska effektivt genom att vara just vänliga bra säljare i en välordnad och överskådlig butik.

Läs också: Sverige – en tummelplats för kriminella

Det är tjuvar som triggas av oordning och ouppmärksamma säljare.

När det gäller missbrukare och organiserade ligor krävs det bättre polisiär närvaro, kameror, larm och annan teknik.

Tre brottsförebyggande åtgärder:

  1. Håll ordning i butiken
  2. Utveckla personalen
  3. Sätt policys för hur ni agerar i olika situationer



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Kik in på Coops e-handelslager

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

Fastighetsägare smyckar Avenyn

Därför växer Zalando

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Ikea säljer allt mer mat

H&M i samarbete med Zalando

Nu ska fler av H&M:s varumärken säljas vi e-handelsjätten.

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Polisen kritiserar kameralagförslag

Svenskarna vill handla hållbart

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Sänd till en kollega

0.119