Sverigeturné ska öka mäns stilmedvetenhet
En Sifoundersökning har mätt svenska mäns medvetenhet om hur de tar sig ut i sina kläder. Resultatet är smått förskräckande - 21 procent vet inte hur en kostym ska sitta och många upplever svårigheter att hitta rätt storlek..
Ur undersökningen:
- 4 av 5 anser passformen avgörande
-
1 av 5 har svårt att hitta kläder som passar i storlek
-
9 av 10 anpassar aldrig sina kläder hos en skräddare
-
72 procent anser att storlekarna varierar hos olika varumärken
-
Fler unga män anser det svårt att hitta kläder som sitter endast hälften av de unga anser att standardstorlekar passar, medan 67 procent av de äldre anser att standardstorlekarna fungerar.
-
Varannan man känner sig snygg och var fjärde man känner sig självsäker när de bär kostym.
Herrmodekedjan Brothers Sverigeturné startade i veckan.
Under 5 veckor att besöker kedjans stylister 14 olika centralstationer, flygplatser och köpcentrum runt om i Sverige.
Utöver att erbjuda råd om passform och stil kommer Brothers även att mäta och samla in data från svenska män. Detta för att efter turnén med en bättre precision kunna uttala sig om hur svenska mäns kroppar ser ut idag och i förlängningen kunna erbjuda ett mer kundanpassat sortiment och personlig service.
– I samhället i stort ser vi en kraftigt ökad efterfrågan på individanpassat och vi tror att det bara är en tidsfråga innan denna trend kommer att medföra stora förändringar i modebranschen. Vi på Brothers har sedan en tid jobbat med att öka individanpassningen, bland annat genom vår Made to Measure-tjänst säger Peter Bondelid, vd på Brothers.