GDPR: Datan är konsumentens egendom

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

EU:s nya datasäkerhetsdirektiv som införs den 25 maj 2018 vänder logiken kring datainsamlande och dataanvändning heltom. För konsumenten blir datan ett värde att kapitalisera på.

Hittills har utgångspunkten för datainsamlandet varit att det är organisationen, exempelvis en detaljhandelskedja eller en bank som samlar datan för sina egna behov. Nu är det istället kundens behov som sätts i fokus. Det säger Aage Reerslev, vd för det svenska techföretaget Wrapp.

Wrapp är en belöningstjänst som konsumenter kan koppla sina bankkort till. Utifrån köpmönster kan konsumenten få erbjudanden hos handlare som är anslutna. Hantering av kunddata är själva grunden i tjänsten.

I debatten kring GDPR har det ibland sagts att den nya lagstiftningen skulle göra det omöjligt för handlare att belöna sina kunder med speciella erbjudanden eftersom man inte får lagra data.

Aage Reerslev förklarar att GDPR tvärtom ger möjligheter att skapa tjänster som är ännu mer konsumentnyttiga.

Vid vårt möte deltar advokaterna Joacim Johannesson och Niklas Follin från Setterwalls advokatbyrå.

Kunden äger

– Den nya lagstiftningen utgår ifrån att datan är kundens egendom, och det är detta som gör det så intressant och roligt, säger Joacim Johannesson.

GDPR innebär en skärpning av datainsamlande organisationers skyldigheter och en förstärkning av konsumenternas rättigheter, och de företag som missköter sig kommer med den nya lagstiftningen att åka på saftiga sanktionsavgifter.

Joacim Johannesson tycker dock inte att man ska fokusera på hotbilden och vidta de nödvändiga åtgärderna enbart för att undvika badwill. Snarare bör man se det som en möjlighet att skapa goodwill.

– Det viktigaste ni har är kunden och kunden kommer framöver att hävda sin rätt till sin data, säger han.

En viktig del av det nya regelverket är att kunden har rätt att få ut sin data från en aktör för att få den överförd till en annan aktör, eller att använda sina kunddata för att visa att man är en bra kund som är värd fina erbjudanden.

Niklas Follin framhåller att GDPR innehåller en riktlinje om dataportabilitet som innebär att konsumenten ska få välja vilka data man vill bjuda på, att konsumenten ska ha kontroll över sin data och att konsumenten ska kunna utöva sin konsumentmakt via sin data.

Läs också: Twilfit kliver in i framtiden

 Han menar att handelsföretagen bör ta chansen att vara innovativa.

Data är valuta

Aage Reerslev framhåller att framtidens konsumenter blir mycket mer medvetna om sitt värde.

– Data blir valuta.  Den som är anonym får inte tillgång till lika fina erbjudanden eftersom handlaren inte vet kundens värde, säger han.

Han ser ett uppenbart problem i att den fysiska handeln lagrar mängder av data i disparata system, och att en del detaljhandlare kommer att få panik när slutdatum närmar sig. Det är en sak att förstå vad man ska göra, en annan sak att implementera. Data finns i dag lagrade i olika system och det tar tid att rensa upp och skapa en helhet.

Det kommer heller inte att duga att kunskapen om konsumentens rättigheter sitter för högt upp i organisationen.

Läs också: Bot mot GDPR-panik

Kassapersonalen som värvar en kund till kundklubben måste kunna svara på vad medlemskapet innebär och hur den data som kunden lämnar kommer att användas, säger han.

Stresstesten av systemet kommer redan den 26 maj 2018. Då kan en rad tredjepartsaktörer som Wrapp kräva ut data för konsumenters räkning.

– Den som då inte har systemet riggat kommer att bli ett lätt byte för mediadrev. Integritetsfrågorna kommer att vara högintressanta, spår Joacim Johannesson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Trio till Matsmart

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Kik in på Coops e-handelslager

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Fastighetsägare smyckar Avenyn

Träffa kunden i rätt ögonblick

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Svenskarna vill handla hållbart

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.133