Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med 300 modeproffs i publiken drog Modebranschens Dag i gång på Textile Fashion Center i Borås på onsdagen.

På startsidan bild på Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex.

På talarlistan står bland andra konsumentanalytikern Marco Wolters från GFK i Nederländerna, Björn Borgs Brand Communication Manager Johanna Juhlin och Lindex hållbarhetschef Sara Winroth.

Marco Wolters talade om den digitala infödingen och iBrains, barn och ungdomar som inte ser några gränser mellan den fysiska och digitala världen och som lever sitt liv i och genom mobilen. En generation som kräver teknisk perfektion och total användarvänlighet, ständigt vill bli överraskade och vars uppmärksamhet man har åtta sekunder på sig att fånga.

 Enligt Wolters kommer framtidens konsument att rata stora köpcentrum för upplevelsebaserade butiker i citykärnor och vi kommer att se stora e-handelsjättar öppna fysiska butiker. Behovet av att klämma, känna, titta och uppleva kommer inte att försvinna.

 Johanna Juhlin berättade om Björn Borgs resa från ”Fun and Sexy” till att bli ett ”Sport Fashion brand” genom att bygga en marknadsföring baserad på var konsumenten finns, till exempel dataspel och mobilappar – inte utifrån givna format. En flexibel marknadsföringsbudget, att agera snabbt och en scenario-planering med hänsyn till olika utfall var några av hennes tips för att nå fram till morgondagens kunder.

 Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex, pratade om kedjans hållbarhetsarbete.

"Lindex är världens åttonde största inköpare av ekologisk bomull. Kedjan har som mål att 80 procent av sortimentet ska vara mer hållbart 2020 - idag är man uppe i 51 procent."

Text: Christina Bild

En längre text från Habit Modebranschen Dag kommer i nästa nummer av Habit.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Arkiv

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Trio till Matsmart

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Kik in på Coops e-handelslager

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

Fastighetsägare smyckar Avenyn

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Svenskarna vill handla hållbart

Räddad frukt till final

Skönhetskedja till Strand

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Sänd till en kollega

0.153