Nätmode för 3,2 miljarder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kläder och skor toppade listan för mest e-handlade varor under första kvartalet, enligt e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Modekonsumtionen på nätet uppgick till 3,2 miljarder under årets första kvartal och den genomsnittliga månadsköpsumman uppgår till 1 094. I fjol stod modehandeln på nätet för 14 procent av branschens totala omsättning.

Kläder är, vid sidan av elektronik och möbler, en av de största kategorierna inom e-handeln räknat i kronor och ören under perioden och ligger även i topp när det handlar om antalet köp. Var femte modekonsument besöker e-handeln för att få inspiration och uppskattar ett brett utbud men besöker inte sajter för att jämföra priser. I rapporten skriver Postnord att modekonsumenterna utmärker sig när det gäller leveranser och vill gärna ha fri frakt och retur, 45 procent tycker att det är mest viktigt. Inte oväntat är filmer och bra bilder avgörande för köp när det handlar om e-handel för mode.

I snitt handlade 17 procent av svenskarna från utlandet varje månad, 23 procent av modekosnumenterna, under inledningen av året och flest handlar från Kina som är en favorit för näthandlande svenskar följt av Storbritannien och Tyskland. När det gäller modehandeln ligger Storbritannien i topp. Zalando var den enskilt mest populära sajten och svenska modekonsumenter gillar även kinesiska Wish.

I rapporten skriver Postnord att konkurrensen från utländska aktörer ökar inom samtliga branscher, särskilt för bland annat sportartiklar. Samtidigt skriver Postnord i rapporten att det är viktigt att svenska e-handlare också ser globaliseringen som en möjlighet.

Svenska konsumenter är generellt nöjda med leveranserna från utlandet och 11 procent av konsumenterna har returnerat en vara.

– Ju mer vi handlar på nätet, desto viktigare är leveranserna för köpupplevelsen. Med snabba leveranserna, precision och valmöjligheter har svenska företag konkurrensfördelar hos svenska konsumenter, men det gäller att fortsätta utvecklas då de utländska företagen ständigt vässar sig, säger Carin Blom,

Den totala e-handelskonsumtionen ökade i Sverige med 18 procent under årets första kvartal jämfört med samma kvartal i fjol. Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent och en omsättning på knappt 68 miljarder kronor.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Konsumenterna ser positivt på självscanning

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Köld och påsk minskade resultaten

Storföretagen fortsatt viktiga för ekonomin

Små och medelstora företag har sedan 1990-talet främst stått för tillväxten men enligt en ny rapport spelar de stora företagen fortfarande en viktig roll.

Skatt och släkt oroar familjeföretagen

Intersport flyttar lager

Arkiv

De kräver att bankerna redovisar bedrägeriförluster

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

De tar plats i styrelsen

Svensk lågprissuccé till Tyskland

Lübeck fick på torsdagen ett nytt svenskt lågprisvaruhus. Efter sommaren öppnar kedjan ytterligare ett i Kiel.

Lidls plan för USA - halvera priset

Franskt logistikföretag till Norden

Modekedja får omnikanalpris

De är årets agenter

Kompakt Clas Ohlson i Helsingfors

Modekoncern med ny vd

Danska modekoncernen IC Group plockar vd internt. Därtill har Tiger of Sweden en ny vd.

De tjänar pengar på andras fördomar

Entreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz investerar i företag och idéer som ingen annan trott på.

Handelns avtal 2017

Twilfit i rekryteringstagen

Ta chansen på Kina!

E-barometern för årets första kvartal visar att svenskarnas aptit på att handla från utlandet bara ökar. Men Kina är också en chans för svenska e-handlare...

Dagens Handel på plats på #sebc

Jetshops årliga event Scandinavian E-business Camp är i full gång.

Nätmode för 3,2 miljarder

Kläder och skor toppade listan för mest e-handlade varor under första kvartalet, enligt e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Ny ordförande i Convenience Stores Sweden

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Boozt offentliggör erbjudande

Koll på lagen: Tusentals mindre företag missar lagen

Hon går till HUI

Nya styrelseledamöter i Coop Nord

Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

Koll på lagen: Ny lag om dataskydd

Akademibokhandeln får ny huvudägare

Koll på lagen: GDPR: Datan är konsumentens egendom

Skolakvarievinnare utsedd

Clas Ohlson lanserar klädkollektion

Paradiset blev Årets Butikskoncept

Sänd till en kollega

0.109