De tjänar pengar på andras fördomar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Entreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz investerar i företag och idéer som ingen annan trott på.

De två höll ett mycket välbesökt seminarium på  Jetshops event Scandinavian E-business Camp på torsdagen.

Båda är erfarna e-handalre, Sara Wimmercrantz var medgrundare till Footway,och Susanne Najafi var grundare och vd för kosmetiksajten Eleven. Under förra året startade de ett riskkapitalbolag, Backing minds, som med bland annat 100 miljoner kronor från H&M i ryggen och en rad andra starka investerare och kloka hjärnor bakom sig gav sig ut på jakt efter drivna entreprenörer med nya idéer som har stor potential, men som av helt irrelevanta anledningar har svårt att hitta kapital och växa.

– Vi utnyttjar det faktum att de allra flesta riskkapitalbolag håller sig inom sina trygga zoner. De håller sig till etablerade "sanningar" vilket resulterar i att de bara investerar i sina välkända nätverk,  berättar de.

För alla vet ju att:

"Det finns inga riktiga kvinnliga entreprenörer"

"Kvinnor är inte intresserade av tillväxt"

"Det startas inga tech företag utanför Stockholm"

"Människor över 50 är för trötta för att starta företag"

"Invandrare startar bara kebabställen"

Sara Wimmercrantz och Susanne Najafi tittade på statistik som visade att 74 procent av alla företag som finns har startat utanför Stockholm och att det finns många teknikföretag bland dem.

När det tittade på vart investeringarna går, fann de att 92 procent av allt kapital investeras i Stockholm, 96 procent av riskkapitalet gick till företag startade av män, och 4 procent till företag som hade en mixad ledning.

– Var är brudarna? En promille av riskkapitalet gick till företag ledda av kvinnor år 2015, berättar Sara Wimmercrantz.

Läs också: Kundanpassning minimerar returer

De gav sig ut på jakt. De har vid det här laget besökt 600 företag i hela landet.

De väljer vi ut bolag branscher och nischer efter sina egna kriterier.

-- Vi tittar på förbisedda målgrupper och missnöjda kunder som ligger och skvalpar.  Bankbranschen är ett bra exempel. Western Union  tar 15 procent för att skicka pengar. Det är dyrt och krångligt, och så orättvist att de som har minst pengar får betala mest, säger Susanne Najafi.

De visar en bild på en kö av unga män utanför Western Unions kontor i Vivalla, Örebro.

  Ett gäng killar diskuterade saken - varör finns inte swish för utlandsbetalningar?

Läs också: Boozt offentliggör erbjudande

Susanne Najafi berättar att killarna hade kontaktat 100 investerare för att få hjälp att förverkliga sin idé. De hade inte fått ett enda svar.

I dag finns tjänsten Transfer Galaxy, för snabba smidiga billiga utlandsbetalningar. De har snabbt blivit populär eftersom den mötte ett trängande behov.

De har också investerat i företaget Horse me up, en e-handel för hästsport, och avancerade tech-företag inom vård.

– Det finns massor av drivna, passionerade entreprenörer om man tittar utanför de etablerade nätverken. Vad de saknar är kapital och får de tillgång till kapital så att de kan växa då genererar de pengar. Vi vill att fler ska upptäcka det, säger Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Trio till Matsmart

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Kik in på Coops e-handelslager

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Fastighetsägare smyckar Avenyn

Träffa kunden i rätt ögonblick

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Svenskarna vill handla hållbart

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.174