De tjänar pengar på andras fördomar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Entreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz investerar i företag och idéer som ingen annan trott på.

De två höll ett mycket välbesökt seminarium på  Jetshops event Scandinavian E-business Camp på torsdagen.

Båda är erfarna e-handalre, Sara Wimmercrantz var medgrundare till Footway,och Susanne Najafi var grundare och vd för kosmetiksajten Eleven. Under förra året startade de ett riskkapitalbolag, Backing minds, som med bland annat 100 miljoner kronor från H&M i ryggen och en rad andra starka investerare och kloka hjärnor bakom sig gav sig ut på jakt efter drivna entreprenörer med nya idéer som har stor potential, men som av helt irrelevanta anledningar har svårt att hitta kapital och växa.

– Vi utnyttjar det faktum att de allra flesta riskkapitalbolag håller sig inom sina trygga zoner. De håller sig till etablerade "sanningar" vilket resulterar i att de bara investerar i sina välkända nätverk,  berättar de.

För alla vet ju att:

"Det finns inga riktiga kvinnliga entreprenörer"

"Kvinnor är inte intresserade av tillväxt"

"Det startas inga tech företag utanför Stockholm"

"Människor över 50 är för trötta för att starta företag"

"Invandrare startar bara kebabställen"

Sara Wimmercrantz och Susanne Najafi tittade på statistik som visade att 74 procent av alla företag som finns har startat utanför Stockholm och att det finns många teknikföretag bland dem.

När det tittade på vart investeringarna går, fann de att 92 procent av allt kapital investeras i Stockholm, 96 procent av riskkapitalet gick till företag startade av män, och 4 procent till företag som hade en mixad ledning.

– Var är brudarna? En promille av riskkapitalet gick till företag ledda av kvinnor år 2015, berättar Sara Wimmercrantz.

Läs också: Boozt offentliggör erbjudande

De gav sig ut på jakt. De har vid det här laget besökt 600 företag i hela landet.

De väljer vi ut bolag branscher och nischer efter sina egna kriterier.

-- Vi tittar på förbisedda målgrupper och missnöjda kunder som ligger och skvalpar.  Bankbranschen är ett bra exempel. Western Union  tar 15 procent för att skicka pengar. Det är dyrt och krångligt, och så orättvist att de som har minst pengar får betala mest, säger Susanne Najafi.

De visar en bild på en kö av unga män utanför Western Unions kontor i Vivalla, Örebro.

  Ett gäng killar diskuterade saken - varör finns inte swish för utlandsbetalningar?

Läs också: Så snabbt växer apoteksbranschen

Susanne Najafi berättar att killarna hade kontaktat 100 investerare för att få hjälp att förverkliga sin idé. De hade inte fått ett enda svar.

I dag finns tjänsten Transfer Galaxy, för snabba smidiga billiga utlandsbetalningar. De har snabbt blivit populär eftersom den mötte ett trängande behov.

De har också investerat i företaget Horse me up, en e-handel för hästsport, och avancerade tech-företag inom vård.

– Det finns massor av drivna, passionerade entreprenörer om man tittar utanför de etablerade nätverken. Vad de saknar är kapital och får de tillgång till kapital så att de kan växa då genererar de pengar. Vi vill att fler ska upptäcka det, säger Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Konsumenterna ser positivt på självscanning

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Köld och påsk minskade resultaten

Storföretagen fortsatt viktiga för ekonomin

Små och medelstora företag har sedan 1990-talet främst stått för tillväxten men enligt en ny rapport spelar de stora företagen fortfarande en viktig roll.

Skatt och släkt oroar familjeföretagen

Intersport flyttar lager

Arkiv

De kräver att bankerna redovisar bedrägeriförluster

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

De tar plats i styrelsen

Svensk lågprissuccé till Tyskland

Lübeck fick på torsdagen ett nytt svenskt lågprisvaruhus. Efter sommaren öppnar kedjan ytterligare ett i Kiel.

Lidls plan för USA - halvera priset

Franskt logistikföretag till Norden

Modekedja får omnikanalpris

De är årets agenter

Kompakt Clas Ohlson i Helsingfors

Modekoncern med ny vd

Danska modekoncernen IC Group plockar vd internt. Därtill har Tiger of Sweden en ny vd.

De tjänar pengar på andras fördomar

Entreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz investerar i företag och idéer som ingen annan trott på.

Handelns avtal 2017

Twilfit i rekryteringstagen

Ta chansen på Kina!

E-barometern för årets första kvartal visar att svenskarnas aptit på att handla från utlandet bara ökar. Men Kina är också en chans för svenska e-handlare...

Dagens Handel på plats på #sebc

Jetshops årliga event Scandinavian E-business Camp är i full gång.

Nätmode för 3,2 miljarder

Kläder och skor toppade listan för mest e-handlade varor under första kvartalet, enligt e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Ny ordförande i Convenience Stores Sweden

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Boozt offentliggör erbjudande

Koll på lagen: Tusentals mindre företag missar lagen

Hon går till HUI

Nya styrelseledamöter i Coop Nord

Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

Koll på lagen: Ny lag om dataskydd

Akademibokhandeln får ny huvudägare

Koll på lagen: GDPR: Datan är konsumentens egendom

Skolakvarievinnare utsedd

Clas Ohlson lanserar klädkollektion

Paradiset blev Årets Butikskoncept

Sänd till en kollega

0.191