Svensk lågprissuccé till Tyskland

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Lübeck fick på torsdagen ett nytt svenskt lågprisvaruhus. Efter sommaren öppnar kedjan ytterligare ett i Kiel.

Det är Rusta som under gårdagen slog upp portarna till sitt första varuhus i Tyskland.

Företaget uppger i ett pressmeddelande att intresset var stort och att det redan före öppningen bildats en kö på över 500 personer.

Rusta skriver att de har öppnat ett varuhus i månaden i Sverige och Norge under de senaste åren och att företaget vuxit kraftigt under de senaste åren.

Läs också: Stora planer för Eurostop Arlanda

I det brutna räkenskapsåret 2016/2017 ökade Rustas försäljning med 14 procent. Kedjan nådde därmed strax över 4,5 miljarder kronor i försäljning.

Tillväxten uppgick till 4,1 procent i jämförbara varuhus.

Läs också: Zalando bygger i Sverige

Efter sommaren väntar ytterligare en tysk premiär, när kedjan öppnar nytt varuhus i Kiel. Rusta uppger att de kommer att fortsätta sin expansion på befintliga marknader och att de räknar med ytterligare tolv varuhus under verksamhetsåret. Redan nästa vecka öppnar man nytt i Solna Centrum.

 

 

Källa: Rusta


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Konsumenterna ser positivt på självscanning

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Köld och påsk minskade resultaten

Storföretagen fortsatt viktiga för ekonomin

Små och medelstora företag har sedan 1990-talet främst stått för tillväxten men enligt en ny rapport spelar de stora företagen fortfarande en viktig roll.

Skatt och släkt oroar familjeföretagen

Intersport flyttar lager

Arkiv

De kräver att bankerna redovisar bedrägeriförluster

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

De tar plats i styrelsen

Svensk lågprissuccé till Tyskland

Lübeck fick på torsdagen ett nytt svenskt lågprisvaruhus. Efter sommaren öppnar kedjan ytterligare ett i Kiel.

Lidls plan för USA - halvera priset

Franskt logistikföretag till Norden

Modekedja får omnikanalpris

De är årets agenter

Kompakt Clas Ohlson i Helsingfors

Modekoncern med ny vd

Danska modekoncernen IC Group plockar vd internt. Därtill har Tiger of Sweden en ny vd.

De tjänar pengar på andras fördomar

Entreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz investerar i företag och idéer som ingen annan trott på.

Handelns avtal 2017

Twilfit i rekryteringstagen

Ta chansen på Kina!

E-barometern för årets första kvartal visar att svenskarnas aptit på att handla från utlandet bara ökar. Men Kina är också en chans för svenska e-handlare...

Dagens Handel på plats på #sebc

Jetshops årliga event Scandinavian E-business Camp är i full gång.

Nätmode för 3,2 miljarder

Kläder och skor toppade listan för mest e-handlade varor under första kvartalet, enligt e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Ny ordförande i Convenience Stores Sweden

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Boozt offentliggör erbjudande

Koll på lagen: Tusentals mindre företag missar lagen

Hon går till HUI

Nya styrelseledamöter i Coop Nord

Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

Koll på lagen: Ny lag om dataskydd

Akademibokhandeln får ny huvudägare

Koll på lagen: GDPR: Datan är konsumentens egendom

Skolakvarievinnare utsedd

Clas Ohlson lanserar klädkollektion

Paradiset blev Årets Butikskoncept

Sänd till en kollega

0.161