Svenskt Tenn relevant för nya kunder

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Med en helt ny hemsida strömmar nya besökare till Svenskt Tenn för att inspireras och handla. De stannar längre och handlar mer.


– Det här är ett sätt för oss att förvalta arvet efter Estrid Ericson och Josef Frank i tiden, säger Svenskt Tenns marknadschef Thommy Bindefeld.

Svenskt Tenn vilar på traditionens grund, men har också som uttalat mål att vara relevant nutida.
Redan 2009 startade man en webbsida med möjlighet att handla online.
– Vi ska balansera vår roll som kulturinstitution med att vara ett kommersiellt företag, säger Thommy Bindefeld.

I höstas var det dags för en ny giv när Thommy Bindefeld tryckte på startknappen för den nya hemsidan, som omfattar såväl en nätbutik som en ”magasinsdel” med inspiration.
Redan de tre första månaderna gick antalet besökare upp med 20 procent och antalet köp ökade med 17 procent.
– Vi såg direkt ett ökat antal besökare, de stannar längre och läser mera – speciellt besökare över 35, säger Thommy Bindefeld.

De flesta besökare går in via mobilen, men köpen slutförs oftast via datorn.
Besökarna kommer överallt ifrån, med betoning på huvudmarknaderna Sverige, Storbritannien, Tyskland/Österrike och USA. Hemsidan finns på svenska och engelska.
– Den nya e-butiken är ett sätt för oss att nå en större och mer internationell publik, säger Thommy Bindefeld och fortsätter:
– Men allra flest e-handelskunder har vi faktiskt i Stockholm.

Nytt grepp
Svensk Tenn har bara en fysisk butik, och så kommer det att förbli. Men i samband med Josef Frank-utställningen i Wien hösten 2015-sommaren 2016, som nu också finns på ArkDes i Stockholm, prövade Svensk Tenn ett nytt grepp.
Läs också: Ledare: Internationell inspiration för 2017

– Då öppnade vi en pop up-butik i Wien under tre månader. Vi ville visa att Josef Franks design inte bara är något som man ser på museum, säger Thommy Bindefeld och fortsätter:
– Vi kommer fortsätta att göra sådana här nedslag, när vi kan få en koppling mellan det historiska, kulturella och kommersiella.

Den nya webblösningen utgår från mobilen och är tänkt att vara en grundkonstruktion som ska kunna finnas med länge, och både vara lätthanterlig och tillåta förändring.
– Grunderna var en befintlig plattform, men utifrån den är varenda modul på hemsidan ”skräddarsydd” för våra behov, säger Thommy Bindefeld.
Så har mycket omsorg lagts ner på att föremålen avbildas på ett rättvisande sätt, vilket var en utmaning eftersom formaten är så olika: från små ljusstakar till jättestora soffor.
Chattfunktionen har gjorts tydligare och utökats. Hos Svenskt Tenn kan man inte bara köpa färdiga varor utan också möbler som kläs med tyg efter val.
– Även sådana beställningar kan göras via chatten. Det blir en nära dialog med kunden, där kundtjänstmedarbetare också kan visa bilder i chatten, säger Thommy Bindefeld.

Insta ökar
Svenskt Tenns uppgradering på hemsidan följs åt av motsvarande på Instagram. Varumärket har i flera år varit aktivt på Facebook. Här ser man nu en avtagande ökningstakt, till förmån för Instagram.
Nytt sedan någon månad tillbaka är att Svenskt Tenn finns på Instashop, så att den som letar upp märket på Instagram kan klicka sig vidare direkt till e-butiken.

Svenskt Tenn kräver ingen inloggning av sina kunder och har ingen kundklubb.
– Vi känner att vi vill vara helt öppna, tillgängliga och inkluderande. De som vill följa oss nära kan prenumerera på vårt nyhetsbrev en gång i veckan.
Thommy Bindefeld känner inte att kunderna blivit mer otåliga kring leveranshastigheten.
– Snarare tycker jag mig se en ökad förståelse för att allt hantverk tar tid, att blåsa en glasvas eller väva en matta tar sina timmar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Kik in på Coops e-handelslager

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

Fastighetsägare smyckar Avenyn

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Därför växer Zalando

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

Ikea säljer allt mer mat

H&M i samarbete med Zalando

Nu ska fler av H&M:s varumärken säljas vi e-handelsjätten.

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Polisen kritiserar kameralagförslag

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Sänd till en kollega

0.174