Dyrt när sajten går ner

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När systemet går ner gäller det att snabbt återvinna sin data och att få upp systemet igen. För varje minut tappar företaget pengar.

Företagens data hotas från många håll. Rena hackerattacker, en misslyckad uppdatering, brand eller stöld av viktig utrustning kan leda till att data försvinner.


– Visst är det viktigt och självklart att ha effektiva brandväggar, men man måste också ägna mycket tanke åt vad som händer när företaget har drabbats av en olycka, säger Victor Engelbrecht Dohlmann på nätsäkerhetsföretaget Veeam.


För brandväggar kommer att forceras hur bra skydd man än har, säger han.
Han förklarar att två åtgärder är nödvändiga om tiden en sajt ligger nere ska kunna minimeras. Dels behöver man se till att all data är åtkomlig och möjlig att rekonstruera, dels bör datan vara separerad så att hackerattacker och liknande får minimal skadeverkan.


Han anser det mycket märkligt att det talas så lite och tänks så sällan på hur företagen ska skydda sin data.


Veeam gör en omfattande årlig undersökning av hur det står till med säkerheten i amerikanska och europeiska företag. Den visar stora brister – när systemen går ner tar det i genomsnitt tre timmar att återställa dem, och företagen i undersökningen förlorar i snitt 21.8 miljoner dollar per år på att systemen går ner. Ett systemhaveri hos en e-handlare kan få stora skadeverkningar – det går inte att genomföra affärer och kunderna kan bli så sura att de omedelbart vänder sig till en konkurrent för att kanske inte återkomma.

Läs också: Ny jätteattack av skadlig kod


Vad värre är – 27 procent av all data tappas helt.


Företagen är medvetna om problemet – men endast 15 procent av de tillfrågade företagsledarna uppgav att de var trygga med hur deras data skyddades.
­–Sedan 2010 har Veeam haft som basstandard att all data snabbt ska kunna återställas. I dag tar det 15 minuter att återställa data efter en incident, men innan året är slut kommer vi ha ett nytt system som gör det möjligt att rekonstruera ett företags data på några sekunder, säger Victor Engelbrecht Dohlmann.

Läs också: Bot mot GDPR-panik


Segmentering är också viktig. Om en enhet exempelvis blir infekterad av en skadlig kod, är det viktigt  att koden inte kan spridas till allt innanför brandväggen.


Segmentering innebär att man delar upp datan i olika enheter som inte har förbindelse sinsemellan. På det sättet kan man begränsa skadorna, men det gör också att man kan förvara backupfiler i ett annat segment. Om enhet A är utslagen ska det alltså gå att driva företaget från segment C eller D, säger han.


Men det gäller också att back-upen tas med tät frekvens. Undersökningen visar att företagen accepterar att förlora data från de senaste 72 minuterna, men i snitt backar man inte upp oftare än var 127:e minut.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Kik in på Coops e-handelslager

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

Fastighetsägare smyckar Avenyn

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Därför växer Zalando

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

Ikea säljer allt mer mat

H&M i samarbete med Zalando

Nu ska fler av H&M:s varumärken säljas vi e-handelsjätten.

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Polisen kritiserar kameralagförslag

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Sänd till en kollega

0.116