23948sdkhjf

Kik in på Coops e-handelslager

I maj startade Coop sitt nya e-handelsnav i Kungens Kurva i södra Stockholm och kommer i och med det att tredubbla sin kapacitet för näthandel.

Coops nya lager har en yta om ca 6000 m2, och ska hantera order från Stockholm och Mälardalen. Totalt kommer upp till 100 plockare samtidigt att plocka on-line order.

I ett Dagenshandel-reportage beskrivs hur lagret är tänkt att fungera:

"Frekvensstyrningen avgör utformningen. De vanligaste basvarorna samlas centralt medan sådant som tårtströssel med melonsmak hamnar mer perifert. Transportbandet är hjärtat. När den plockade ordern lämnar plockarens händer och åker iväg på bandet kommer orderna att sorteras automatiskt och köras ut till lastkajen där chauffören tar hand om dem. Konsumentförpackningarna ska röras så lite som möjligt.

- Automatiseringen minimerar risk för felleveranser och gör hela hanteringen effektivare, menar Niklas Zetlin, Operativ chef för Online på Coop men han passar på att framhålla att det för överskådlig framtid kommer att vara människor som  plockar. Inte robotar".

Cub Business Systems har levererat den lösning som ska hålla reda på att rätt varor plockas och packas till rätt kund.

I ett pressmeddelande skriver företaget att de är glada över förtroendet.

- Vi är naturligtvis glada över att ha fått förtroendet att få leverera vår lösning Pick&Collect till Coop och till ett specifikt lager som bara används för att plocka on-line ordrar. Cub lösning finns redan i fler än 200 butiker, som idag använder vårt system för att serva sina kunder. Nu kommer systemet även att köras i en Dark Store, vilket innebär att ett stort antal order ska hanteras samtidigt, säger Marcus Enetjärn, försäljningschef hos Cub Business Systems.

Skalbart

 Cubs lösning är skalbar för såväl våra små som stora enheter och har den flexibilitet som skilda volymer avkräver för att rationellt kunna hanteras, säger Niklas Zeltin,

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094