När konsumenten ändrar matvanor

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Dagens Handels dag under Almedalsveckan inleddes med en med en paneldebatt kring ämnet Framtidens handel – vilka trender måste butikskedjorna agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon, i regi av EY.



panelen består av Anders Svensson, vd, Ica Sverige, Catrin Folkesson, online director, Coop,Jonas Arnberg, vd, HUI Research, Magnus Kempe, director retail, Kairos Future
och diskussionen modererades av Jennifer Rock-Baley, partner, EY

Diskussionen tar sin avstamp i EY:s och Kairos Futures rapport ”Future of Nordic Retail” som handlar om de nu starkaste drivkrafterna inom samhälle, handel, konsument- och köpbeteende, och förutspår vilka effekter vi kommer se av dem framöver. Rapporten bygger på intervjuer med nordens främsta dagligvaruaktörer.

Magnus Kempe från Kairos Futiure inleder med att säga att vi lever i en osäker tid:

- Saker vi tagit för givna är inte självklara längre. Detta påverkar handeln. Min känsla är att retail befinner sig där mediebranschen fanns för 8 -10 sedan. Man testar mycket nytt. Svårigheten är att få in kunder i butik– kunden har fått mer makt.Tjänstefireringen tar marknadsandelar från dagligvaruhandel.

Han framhåller att det är två saker som han lärt sig av rapportarbetet: det gäller att förändra kulturen innan man byter strategi och ett påpekande från Keskos vd i Finland - att om 7-10 år är e-handel lågprisalternativet inom dagligvaruhandel.

  • Jonas Arnberg, HUI menar att det är svårt att se framåt:
    -Vi försöker analysera det som hänt tidigare och dra ut riktlinjer – men jag tror mer på att hela tiden testa sig fram.

  • Anders Svensson ICA: Vi öppnar fortfarande butiker men butikytorna minskar. 

  • – Ärligt talat, de senaste 30 åren har inte hänt mycket – det är först nu det händer och vi måste ha kulturen med när vi ändrar strategi. Det är tydligt för mig vad som kommer att hända -restaurang kommer att ta från traditionell handel, svårt veta hur snabbt,  lågpris och digitalhandel kommer att växa , måltidslösningar växer.

    Han menar att utvecklingen beror på demografiska förändringar, att många får det bättre men många också har det sämre - vi kommer aldrig vara så lika som i dag. Han menar också att digitaliseringen sker snabbt.

  • – Det är faktorer vi inte rår på eller rår över men som vi måste anpassa oss till.

Coop stänger butiker.

-Vi arbetar med våra tre format och online. Rätt för kund vid rätt tillfälle. När e-handlen växer kommer butiken få ny roll – mer inspiration, recepttjänst. Vi har blivit mer individuella, säger Catrin Folkesson.

 –Vi måste tänka vidare, Fedora är en ny konkurrent. Hur möta det? Vi ska vara alternativet – kanske laga mat med barnen – en app från Coop där receptet finns -urbit skickar hem ingredienserna i en matkasse som kommer hem till mig, säger Catrin Folkesson.

  • Magnus Kempe som skrivit rapporten menar  – e-handeln går in i sin fjärde fas. – Hittills har vi fokuserat på tillväxt, men nu kommer e-handeln stå för hela tillväxten i detaljghandeln och bli strategiskt viktig. I USA börjar man reducera antalet butiker – viktigt att omstrukturera sin egen marknad. Det är ettn ytt strategiskt landskap, säger han.

Andres Svensson säger att en stor del av ICAs tillväxt kommer att vara inom e-handeln. 7-8 procent andel av försäljningen inte orealistiskt inom några år, och talar om att ICA strävar efter ett sömlöst uppträdande i båda kanalerna – det är inte antingen eller.

–E-handel av mat är i dagsläget svårt att tjäna pengar på. Fokusera på tre saker för att nå lönsamhet: snittköp, ta betalt för tjänsten, effektiv lösning på plats. Minst två av tre faktorer måste vara på plats om man ska lyckas, säger Andres Svensson.

Jonas Arnberg inflikar att om 10-20 år kommer vi undra vad vi höll på med i dag... att lägga så mycket tid och kraft på att åka till köpcentrum och bunkra mat.Konsumenter kommer att ändra beteende snabbt.

– Och när mathandeln har 10 procent kommer det få konsekvenser för den övriga hndeln eftersom inte lika många kommer att åka till köpcentrum för att handla mat.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Mycket som talar mot exponeringsförbud

Positivt för Avenyn

Gallerialyft i Falun

Dustin: högre förväntan i år

Branschen öppnar dörren till Sverige

Restaurang-och fastfoodbranschen växer snabbt och erbjuder jobb för många nyanlända. I dag en relativt enkel väg in i det svenska samhället som i morgon kan bli ännu smidigare om vissa hinder undanröjs.

Välbesökt seminarium om ekomärkning

Ekologiskt, Kravmärkt, Svenskmärkt, närproducerat. Under ett välbesökt seminarium, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, diskuterades vad som är bäst.

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Arkiv

”Småbrott” med stora samhällskonsekvenser

Ligor stjäl kött i stora volymer utan att riskera kännbara straff. Vissa butiker anses så farliga att väktare inte får arbeta där, och kunder flyr till näthandel för de känner sig otrygga i butiker.

Lönsamt med direktkontakt

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Butiker utmaning för dementa

 Flera personer på ett demensboende har blivit anmälda för snatteri. Det berättade Jane Lindell Ljunggren under ett seminarium som Fri Köpenskap arrangerade under Almedalsveckan på onsdagen.

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Här är Sveriges demensvänligaste butik

Ica Supermarket Håsta i Hudiksvall är Årets mest demensvänliga butik. Katrin Andersson, som tillhör butiksledningen, tog emot priset av tv-profilen Morgan Olofsson i Fri Köpenskaps Almedalenpaviljong.

Fullt tryck i Almedalsgarderoben

Redan söndag kväll bankade de första på, och på måndagen lånades ett femtiotal uppsättningar kläder ut.

Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

1

Ta vardagsstölder på allvar!

Poliserna Fredrik Kaati och Thobias Rydberg berättade om projektet Trygg butik, som de drivit på Södermalm sedan ett drygt år.

När konsumenten ändrar matvanor

Dagens Handels dag under Almedalsveckan inleddes med en med en paneldebatt kring ämnet Framtidens handel – vilka trender måste butikskedjorna agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon, i regi av EY.

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Malmö Entré sålt

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Nu är Klarna bank

Svenskarna vill handla hållbart

Sänd till en kollega

0.131