23948sdkhjf

Postnords "Kinaavgift" anmäld till Konkurrensverket

En arg konsument hävdar att Postnord utnyttjar sin starka ställning till att ta ut en "direkt oskälig" hanteringsavgift, som bryter mot lagen.

Postnords avgift på Kinapaketen är olaglig, det tycker konsumenten Mats Ericsson som anser att företaget utnyttjar sin marknadsdominerande ställning till att sätta en oskäligt hög avgift. Nu har han anmält den nordiska postoperatören till Konkurrensverket.

Om mottagaren inte accepterar Postnord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta Postnord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag”, skriver Mats Ericsson, som själv drivit ett litet importföretag.

Postnord hävdar att avgiften ska täcka företagets kostnader, medan anmälaren tycker att den enbart är vinstdrivande. Avgiften, som är utöver momspåslaget, är på 75 kronor för paket med ett värde upp till 1500 kronor, och 125 kronor för paket med värde över 1500 kr.

Konkurrensverket bekräftar att man mottagit anmälan och ser nu över om man ska gå vidare i ärendet.
Vi bedömer om det är en fråga för Konkurrensverket att hantera överhuvudtaget, säger Konkurrensverkets pressekreterare Jimmy Dominius till SvD.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094