23948sdkhjf

Starkt halvår för Elgiganten

Omsättningen ökade med 12,7 procent.

Elgiganten avslutade just första halvåret av räkenskapsåret 2018/2019 och kunde redovisa en ökad omsättning med 12,7 procent till 5,7 miljader kronor. Detta ska jämföras med ett starkt resultat året innan där helåret låg på en omsättningsökning med 10,4 procent och en total omsättning på 11,9 miljarder kronor.

Tillväxten sker i samtliga kanaler men e-handeln visar den kraftigaste utvecklingen där framförallt "click and collect" där kunderna bokar och sedan hämtar sina varor i butik ökar mest, då med hela 56 procent.

– Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 34 procent under perioden. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan ökad e-handel och ökad försäljning i varuhusen, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i ett pressmeddelande.

Under hösten har även 58 av Elgigantens Phone House uppgraderats och tre nya butiker etablerats. Även Black Friday och Singles Day visade på en rekordomsättning och Niclas Eriksson tror det positiva resultatet även kommer fortsätta in i julhandeln.

– Nu går vi in i en av årets mest intensiva perioder, där kundbesöken och försäljningen kommer att öka för varje dag framöver. Vi räknar med nära 12,8 miljoner kundbesök till nätbutiken och våra varuhus under december med tyngdpunkt på de kommande två veckorna, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094