Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Gammelkassorna äventyrar butikernas lönsamhet

Dagens Handel | 2015/05/06 | Antal kommentarer 0

En stor anledning till låg lönsamhet inom detaljhandeln är att fysiska butiker inte anpassat sig till konsumenternas nya sätt att handla. Istället för att fokusera på låga priser bör handlaren utgå från sin fysiska närhet till kunden och samtidigt utnyttja kraften på Internet till sin fördel. Det skriver Jens Levin, vd på Sitoo i en krönika.

En stor anledning till låg lönsamhet inom detaljhandeln är att fysiska butiker inte anpassat sig till konsumenternas nya sätt att handla. Istället för att fokusera på låga priser bör handlaren utgå från sin fysiska närhet till kunden och samtidigt utnyttja kraften på Internet till sin fördel. Det skriver Jens Levin, vd på Sitoo i en krönika.Den smarta mobilen och surfplattan har förändrat vårt sätt att handla. Idag använder konsumenterna Internet som en shoppingassistent både inför och under ett besök i en fysisk butik. Även om den renodlade e-handeln växer, så utgör den endast 6,4 procent av den totala detaljhandeln. Det som är den stora förändringen idag är att hälften av alla köp i fysisk butik föranleds av en aktivitet på Internet, s.k. webbinfluerad fysisk handel. Förutsättningarna för att driva fysisk butik har därmed radikalt förändrats och utmaningen ligger i att möta konsumenternas nya sätt att handla.

I stort sett alla har idag smarta mobiler och de flesta använder sin mobil ungefär 150 gånger om dagen, vilket motsvarar en gång var sjätte minut. Dessutom har surftiden på smarta mobiler ökat väsentligt de senaste åren. Den smarta mobilen har blivit vår primära enhet för att surfa på Internet och detta har förändrat hela vårt sätt att handla. Konsumenterna använder Internet för att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta en fysisk butik i sin närhet.

Idag stirrar sig fysiska butiker blinda på att tävla mot renodlade e-handelsaktörer, där stora globala lågprisdrakar som Amazon pressar ner priserna. De fysiska butikerna försöker att tävla mot lågprisdrakarna på lågprisdrakarnas villkor, dvs. enkom med låga priser. Detta gör att priserna i den fysiska handeln pressas och lönsamheten uteblir. Inom detaljhandeln har lönsamhet minskat från 13 procent 2007 till endast 3 procent 2014. Detaljhandeln har fastnat i en fokusering på låga priser som är helt onödig.

 

Lojalitet till butikerna

Istället för att konkurrera med fokus på låga priser bör fysiska butiker utnyttja konsumenternas nya sätt att handla till sin fördel. Handlarna bör fokusera på att möta den stora webbinfluerade fysiska handeln. Konsumenterna gör sin ”hemläxa” på Internet, men genomför köpet i en fysisk butik och dessutom gärna i sitt närområde. Även om priset är en faktor i köpprocessen, så är det långt ifrån avgörande. Den stora webbinfluerade fysiska handeln visar tydligt att konsumenterna har en lojalitet till butikerna i sitt närområde. Konsumenterna värdesätter tryggheten i den fysiska butiken, det personliga mötet, god service, expertkunskap och rådgivning.

Nyckeln till framgång ligger i att handlaren utgår från sin fysiska närhet till kunden och samtidigt utnyttjar kraften på Internet till sin fördel. Eftersom konsumenterna idag ser den digitala och fysiska butiken som samma butik och gärna påbörjar sin köpresa på nätet för att sedan avsluta den i fysisk butik eller tvärtom, så är det är det oerhört viktigt för en handlare att förena den fysiska och digitala butiken till en helhet. Genom att använda Internet för att öka trafiken till den fysiska butiken, förbättra servicen, stärka kundlojaliteten och konvertera anonyma butiksbesök till personliga relationer, kan handlarna möta konsumenternas nya sätt att handla. Resultatet blir att handlarna kan höja sina priser med bibehållen konkurrenskraft och på så sätt öka sin lönsamhet.

 

Nya krav

För en tid sedan fick Ingemar Stenmark frågan i SVT hur pass väl han idag skulle hävda sig mot den sena 1970-talsversionen av sig själv, när han stod på topp. Utan att tveka svarade Stenmark att han åker snabbare idag. Anledningen är helt enkelt att skidorna idag är så mycket bättre.

Digitaliseringen ställer helt nya krav på butikernas systemstöd. Varken pc-baserade kassaregister (”gammelkassor”) eller renodlade e-handelslösningar är byggda för att möta den webbinfluerade fysiska handeln. För att lyckas som handlare krävs en ny typ av standardsystem som är opitimerade för att förena den fysiska och digitala butiken, s.k. omnikanalsystem.

Precis som i Stenmarks fall, så kan du som handlare bli betydligt mer framgångsrik om du har rätt utrustning som är anpassad för konsumenternas nya sätt att handla. Genom att utnyttja digitaliseringen till din fördel ökar både attraktionskraften och lönsamheten.

 

Jens Levin, vd på Sitoo AB

Skriv ut Skriv ut

Kommentera artikeln "Gammelkassorna äventyrar butikernas lönsamhet"

Gammelkassorna äventyrar butikernas lönsamhet

Dagens Handel | 2015/05/06 | Antal kommentarer 0




En stor anledning till låg lönsamhet inom detaljhandeln är att fysiska butiker inte anpassat sig till konsumenternas nya sätt att handla. Istället för att fokusera på låga priser bör handlaren utgå från sin fysiska närhet till kunden och samtidigt utnyttja kraften på Internet till sin fördel. Det skriver Jens Levin, vd på Sitoo i en krönika.

En stor anledning till låg lönsamhet inom detaljhandeln är att fysiska butiker inte anpassat sig till konsumenternas nya sätt att handla. Istället för att fokusera på låga priser bör handlaren utgå från sin fysiska närhet till kunden och samtidigt utnyttja kraften på Internet till sin fördel. Det skriver Jens Levin, vd på Sitoo i en krönika.Den smarta mobilen och surfplattan har förändrat vårt sätt att handla. Idag använder konsumenterna Internet som en shoppingassistent både inför och under ett besök i en fysisk butik. Även om den renodlade e-handeln växer, så utgör den endast 6,4 procent av den totala detaljhandeln. Det som är den stora förändringen idag är att hälften av alla köp i fysisk butik föranleds av en aktivitet på Internet, s.k. webbinfluerad fysisk handel. Förutsättningarna för att driva fysisk butik har därmed radikalt förändrats och utmaningen ligger i att möta konsumenternas nya sätt att handla.

I stort sett alla har idag smarta mobiler och de flesta använder sin mobil ungefär 150 gånger om dagen, vilket motsvarar en gång var sjätte minut. Dessutom har surftiden på smarta mobiler ökat väsentligt de senaste åren. Den smarta mobilen har blivit vår primära enhet för att surfa på Internet och detta har förändrat hela vårt sätt att handla. Konsumenterna använder Internet för att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta en fysisk butik i sin närhet.

Idag stirrar sig fysiska butiker blinda på att tävla mot renodlade e-handelsaktörer, där stora globala lågprisdrakar som Amazon pressar ner priserna. De fysiska butikerna försöker att tävla mot lågprisdrakarna på lågprisdrakarnas villkor, dvs. enkom med låga priser. Detta gör att priserna i den fysiska handeln pressas och lönsamheten uteblir. Inom detaljhandeln har lönsamhet minskat från 13 procent 2007 till endast 3 procent 2014. Detaljhandeln har fastnat i en fokusering på låga priser som är helt onödig.

 

Lojalitet till butikerna

Istället för att konkurrera med fokus på låga priser bör fysiska butiker utnyttja konsumenternas nya sätt att handla till sin fördel. Handlarna bör fokusera på att möta den stora webbinfluerade fysiska handeln. Konsumenterna gör sin ”hemläxa” på Internet, men genomför köpet i en fysisk butik och dessutom gärna i sitt närområde. Även om priset är en faktor i köpprocessen, så är det långt ifrån avgörande. Den stora webbinfluerade fysiska handeln visar tydligt att konsumenterna har en lojalitet till butikerna i sitt närområde. Konsumenterna värdesätter tryggheten i den fysiska butiken, det personliga mötet, god service, expertkunskap och rådgivning.

Nyckeln till framgång ligger i att handlaren utgår från sin fysiska närhet till kunden och samtidigt utnyttjar kraften på Internet till sin fördel. Eftersom konsumenterna idag ser den digitala och fysiska butiken som samma butik och gärna påbörjar sin köpresa på nätet för att sedan avsluta den i fysisk butik eller tvärtom, så är det är det oerhört viktigt för en handlare att förena den fysiska och digitala butiken till en helhet. Genom att använda Internet för att öka trafiken till den fysiska butiken, förbättra servicen, stärka kundlojaliteten och konvertera anonyma butiksbesök till personliga relationer, kan handlarna möta konsumenternas nya sätt att handla. Resultatet blir att handlarna kan höja sina priser med bibehållen konkurrenskraft och på så sätt öka sin lönsamhet.

 

Nya krav

För en tid sedan fick Ingemar Stenmark frågan i SVT hur pass väl han idag skulle hävda sig mot den sena 1970-talsversionen av sig själv, när han stod på topp. Utan att tveka svarade Stenmark att han åker snabbare idag. Anledningen är helt enkelt att skidorna idag är så mycket bättre.

Digitaliseringen ställer helt nya krav på butikernas systemstöd. Varken pc-baserade kassaregister (”gammelkassor”) eller renodlade e-handelslösningar är byggda för att möta den webbinfluerade fysiska handeln. För att lyckas som handlare krävs en ny typ av standardsystem som är opitimerade för att förena den fysiska och digitala butiken, s.k. omnikanalsystem.

Precis som i Stenmarks fall, så kan du som handlare bli betydligt mer framgångsrik om du har rätt utrustning som är anpassad för konsumenternas nya sätt att handla. Genom att utnyttja digitaliseringen till din fördel ökar både attraktionskraften och lönsamheten.

 

Jens Levin, vd på Sitoo AB

Skriv ut Skriv ut

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100