Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Frukost med Dagens Handel och Asendia

      Dagens Handel och Asendia bjuder in till frukostseminariet Kräsen och snabb – säg hej till din nya kund! Den 27 oktober klockan 8.00 på Boquerian Torg, Mood Gallerian Regeringsgatan 38, Stockholm.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Apoteket AB ökade försäljningen

Dagmar Forne | 2016/03/29 | Antal kommentarer 0

Statliga Apoteket AB har i dag publicerat sin årsredovisning. Både nettoomsättning och rörelseresultat ökade rejält och marginalen förbättrades.

Nettoomsättningen ökade till 19 599 (18 567) miljoner kronor och rörelseresultatet ökade till 464 (343) miljoner kronor .
Rörelsemarginalen förbättrades till 2,4 (1,8) procent.

Apoteket öppnade fyra nya apotek och hade vid årets utgång 372 apotek.

Effektiviseringar
I sin vd-kommentar skriver Ann Carlsson, vd för Apoteket AB, att apotekskedjan har haft en bra försäljningsutveckling under året, och att ökningen framför allt är driven av ökade snittköp och fler kunder.
Resultatet förbättrades med 35 procent till 464 miljoner kronor och rörelsemarginalen ökade till 2,4 procent.
Hon framhåller att den kontinuerliga förbättringen på resultat och marginal framförallt är baserad på ett konsekvent arbete med att sänka kostnader och höja den interna effektiviteten.
” Stabila marknadsutsikter och ökade satsningar på vårt apoteksnät gör att vi har hög tilltro till att 2016 nå vårt långsiktiga lönsamhetsmål om en rörelsemarginal på 3 procent,” skriver hon.

Kundfokus
Vidare framhåller hon starkt kundfokus, som inneburit flera nya satsningar under året såsom nya produkter för hud, ansikte och fot och digitala satsningar för att förenkla för kunder med recept. Bland annat har en app, Mina mediciner, lanserats. Den gör det enklare för kunden att göra sina receptärenden i mobilen.
Under fjärde kvartalet förvärvade Apoteket AB Snabboteket, en tjänst som erbjuder en enkel förpackningslösning av apoteksprodukter för människor-på-väg, idag främst på utvalda hotell.
Framöver väntar en förnyelse av apoteksnätet – under 2016 att moderniseras ett stort antal apotek och flera kommer att nyetableras.
”Transaktionen i början av året att köpa åtta apotek av Apotek Hjärtat ligger i linje med den satsningen.” framhåller Ann Carlsson.

Landstingen stora kunder
Under året förlängde flera landsting sina avtal om läkemedelsleveranser och tillverkning av specialläkemedel med Apoteket AB. Ett nytt avtal gällande dosförpackade läkemedel till Västra Götalandsregionen och Region Halland startar i början av 2016.
I samband med det samlar Apoteket AB all produktion av dosförpackade läkemedel i en ny anläggning i Örebro.

Hållbarhet och priser
Apoteket arbetar också aktivt med hållbarhet, bland annat genom att hjälpa kunderna att använda sina läkemedel på rätt sätt . Apoteket har omfattande kvalitetskontroll av alla produkter som inte är läkemedel. Under året han man även tagit bort produkter med ingredienser som i nya undersökningar visat sig kunna vara skadliga i höga doser och svåra att bryta ned i naturen.

Apoteket ger också på olika sätt stöd till nyanlända. På utvalda apotek erbjuds praktikplatser till personer med utländsk apotekarexamen under tiden de väntar på svensk yrkeslegitimation.

Hon skriver också att Apoteket under 2015 utsetts till det starkaste och mest hållbara varumärket i apoteksbranschen samt att kedjan också fått utmärkelserna Årets e-handel/omnikanal och Årets ledare. De sistnämnda priserna delades ut i tävlingen Retail Awards, som Svensk Handel och Dagens Handel står bakom.

Skriv ut Skriv ut
IMG_2185

Konsumentenkät: Kontanter borta om 10 år

2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala... 2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala med kontanter om...
IMG_5591

Digitalt prickskytte hos hemelkedjan

2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska... 2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska mötas med ett...
IMG_3169

Lager 157 öppnar i Stockholms city

2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag... 2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag öppnar varuhuskedjan Lager...
IMG_1678

Byggvaruhandel säljer mode

2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett... 2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett företag som säljer...

Apoteket AB ökade försäljningen

Dagmar Forne | 2016/03/29 | Antal kommentarer 0




Statliga Apoteket AB har i dag publicerat sin årsredovisning. Både nettoomsättning och rörelseresultat ökade rejält och marginalen förbättrades.

Nettoomsättningen ökade till 19 599 (18 567) miljoner kronor och rörelseresultatet ökade till 464 (343) miljoner kronor .
Rörelsemarginalen förbättrades till 2,4 (1,8) procent.

Apoteket öppnade fyra nya apotek och hade vid årets utgång 372 apotek.

Effektiviseringar
I sin vd-kommentar skriver Ann Carlsson, vd för Apoteket AB, att apotekskedjan har haft en bra försäljningsutveckling under året, och att ökningen framför allt är driven av ökade snittköp och fler kunder.
Resultatet förbättrades med 35 procent till 464 miljoner kronor och rörelsemarginalen ökade till 2,4 procent.
Hon framhåller att den kontinuerliga förbättringen på resultat och marginal framförallt är baserad på ett konsekvent arbete med att sänka kostnader och höja den interna effektiviteten.
” Stabila marknadsutsikter och ökade satsningar på vårt apoteksnät gör att vi har hög tilltro till att 2016 nå vårt långsiktiga lönsamhetsmål om en rörelsemarginal på 3 procent,” skriver hon.

Kundfokus
Vidare framhåller hon starkt kundfokus, som inneburit flera nya satsningar under året såsom nya produkter för hud, ansikte och fot och digitala satsningar för att förenkla för kunder med recept. Bland annat har en app, Mina mediciner, lanserats. Den gör det enklare för kunden att göra sina receptärenden i mobilen.
Under fjärde kvartalet förvärvade Apoteket AB Snabboteket, en tjänst som erbjuder en enkel förpackningslösning av apoteksprodukter för människor-på-väg, idag främst på utvalda hotell.
Framöver väntar en förnyelse av apoteksnätet – under 2016 att moderniseras ett stort antal apotek och flera kommer att nyetableras.
”Transaktionen i början av året att köpa åtta apotek av Apotek Hjärtat ligger i linje med den satsningen.” framhåller Ann Carlsson.

Landstingen stora kunder
Under året förlängde flera landsting sina avtal om läkemedelsleveranser och tillverkning av specialläkemedel med Apoteket AB. Ett nytt avtal gällande dosförpackade läkemedel till Västra Götalandsregionen och Region Halland startar i början av 2016.
I samband med det samlar Apoteket AB all produktion av dosförpackade läkemedel i en ny anläggning i Örebro.

Hållbarhet och priser
Apoteket arbetar också aktivt med hållbarhet, bland annat genom att hjälpa kunderna att använda sina läkemedel på rätt sätt . Apoteket har omfattande kvalitetskontroll av alla produkter som inte är läkemedel. Under året han man även tagit bort produkter med ingredienser som i nya undersökningar visat sig kunna vara skadliga i höga doser och svåra att bryta ned i naturen.

Apoteket ger också på olika sätt stöd till nyanlända. På utvalda apotek erbjuds praktikplatser till personer med utländsk apotekarexamen under tiden de väntar på svensk yrkeslegitimation.

Hon skriver också att Apoteket under 2015 utsetts till det starkaste och mest hållbara varumärket i apoteksbranschen samt att kedjan också fått utmärkelserna Årets e-handel/omnikanal och Årets ledare. De sistnämnda priserna delades ut i tävlingen Retail Awards, som Svensk Handel och Dagens Handel står bakom.

Skriv ut Skriv ut
IMG_2185

Konsumentenkät: Kontanter borta om 10 år

2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala... 2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala med kontanter om...
IMG_5591

Digitalt prickskytte hos hemelkedjan

2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska... 2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska mötas med ett...
IMG_3169

Lager 157 öppnar i Stockholms city

2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag... 2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag öppnar varuhuskedjan Lager...
IMG_1678

Byggvaruhandel säljer mode

2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett... 2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett företag som säljer...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Frukost med Dagens Handel och Asendia

      Dagens Handel och Asendia bjuder in till frukostseminariet Kräsen och snabb – säg hej till din nya kund! Den 27 oktober klockan 8.00 på Boquerian Torg, Mood Gallerian Regeringsgatan 38, Stockholm.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100