Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Borlängehandlare satsar på nätet

Dagmar Forne | 2016/02/22 | Antal kommentarer 0

Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom – nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker – en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge – det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i ”lågprisracet”, och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i ”lågprisracet”, menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot – utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.

Skriv ut Skriv ut
hm--press

Svenskt modeföretag i världstopp

2016/08/31 - Den amerikanska tidskriften Fortune kom i dagarna ut med en lista över... 2016/08/31 - Den amerikanska tidskriften Fortune kom i dagarna ut med en lista över sju företag som...
Indiska

Friskt kapital kan rädda Indiska

2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år,... 2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år, får ett välkommet...
Louise Körner en av de unga modetalanger som idag på förmiddagen på catwalk och i utställning visade på Fashion Week Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckans andra dag

2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung... 2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung talang: Swedish Fashion...
Nikkarinen

Han ska stärka Svensk Dagligvaruhandel

2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast... 2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast från regeringskansliet där...

Borlängehandlare satsar på nätet

Dagmar Forne | 2016/02/22 | Antal kommentarer 0




Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom – nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker – en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge – det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i ”lågprisracet”, och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i ”lågprisracet”, menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot – utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.

Skriv ut Skriv ut
hm--press

Svenskt modeföretag i världstopp

2016/08/31 - Den amerikanska tidskriften Fortune kom i dagarna ut med en lista över... 2016/08/31 - Den amerikanska tidskriften Fortune kom i dagarna ut med en lista över sju företag som...
Indiska

Friskt kapital kan rädda Indiska

2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år,... 2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år, får ett välkommet...
Louise Körner en av de unga modetalanger som idag på förmiddagen på catwalk och i utställning visade på Fashion Week Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckans andra dag

2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung... 2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung talang: Swedish Fashion...
Nikkarinen

Han ska stärka Svensk Dagligvaruhandel

2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast... 2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast från regeringskansliet där...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100