Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Borlängehandlare satsar på nätet

Dagmar Forne | 2016/02/22 | Antal kommentarer 0

Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom – nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker – en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge – det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i ”lågprisracet”, och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i ”lågprisracet”, menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot – utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.

Skriv ut Skriv ut
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...

Borlängehandlare satsar på nätet

Dagmar Forne | 2016/02/22 | Antal kommentarer 0




Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom – nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker – en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge – det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i ”lågprisracet”, och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i ”lågprisracet”, menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot – utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.

Skriv ut Skriv ut
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100