Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

Borlängehandlare satsar på nätet

Dagmar Forne | 2016/02/22 | Antal kommentarer 0

Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom – nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker – en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge – det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i ”lågprisracet”, och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i ”lågprisracet”, menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot – utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.

Skriv ut Skriv ut
IMG_2604

Hårda tag kan förvärra Brexit

2016/06/29 - En självklar fråga på Entreprenörskapsforums lunchseminarium på tisdagen var hur världen kommer... 2016/06/29 - En självklar fråga på Entreprenörskapsforums lunchseminarium på tisdagen var hur världen kommer att påverkas av...
IMG_2603

Schengenavtalet bra för ekonomin

2016/06/29 - En knapp vecka efter Brexitomröstningen höll Entreprenörskapsforum ett mycket vältajmat lunchseminarium med... 2016/06/29 - En knapp vecka efter Brexitomröstningen höll Entreprenörskapsforum ett mycket vältajmat lunchseminarium med rubriken Var drar...
IMG_1293

Osäkerhet största faran med Brexit

2016/06/27 - Osäkerhet kring Storbritanniens fortsatta relation till EU kommer att drabba investeringar och... 2016/06/27 - Osäkerhet kring Storbritanniens fortsatta relation till EU kommer att drabba investeringar och utveckling i landet...
Julkö utanför Hamleys i London. Foto: Ylva Åkesson

Billigt pund ger rusning till London

2016/06/27 - Flygresesajt noterar ökat sök på London med 33 procent efter Brexit-beskedet. Billig... 2016/06/27 - Flygresesajt noterar ökat sök på London med 33 procent efter Brexit-beskedet. Billig shopping hägrar eftersom...

Borlängehandlare satsar på nätet

Dagmar Forne | 2016/02/22 | Antal kommentarer 0




Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom – nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker – en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge – det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i ”lågprisracet”, och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i ”lågprisracet”, menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot – utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.

Skriv ut Skriv ut
IMG_2604

Hårda tag kan förvärra Brexit

2016/06/29 - En självklar fråga på Entreprenörskapsforums lunchseminarium på tisdagen var hur världen kommer... 2016/06/29 - En självklar fråga på Entreprenörskapsforums lunchseminarium på tisdagen var hur världen kommer att påverkas av...
IMG_2603

Schengenavtalet bra för ekonomin

2016/06/29 - En knapp vecka efter Brexitomröstningen höll Entreprenörskapsforum ett mycket vältajmat lunchseminarium med... 2016/06/29 - En knapp vecka efter Brexitomröstningen höll Entreprenörskapsforum ett mycket vältajmat lunchseminarium med rubriken Var drar...
IMG_1293

Osäkerhet största faran med Brexit

2016/06/27 - Osäkerhet kring Storbritanniens fortsatta relation till EU kommer att drabba investeringar och... 2016/06/27 - Osäkerhet kring Storbritanniens fortsatta relation till EU kommer att drabba investeringar och utveckling i landet...
Julkö utanför Hamleys i London. Foto: Ylva Åkesson

Billigt pund ger rusning till London

2016/06/27 - Flygresesajt noterar ökat sök på London med 33 procent efter Brexit-beskedet. Billig... 2016/06/27 - Flygresesajt noterar ökat sök på London med 33 procent efter Brexit-beskedet. Billig shopping hägrar eftersom...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100