Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Galan som inspirerar till stordåd 2016/05/30   | Antal kommentarer 0

      Den här kvällen var alla vinnare. Och extra stor var förstås glädjen hos de slutligen utvalda extra påtaglig, när handelsgalan Retail Awards här i maj under en glittrig vårkväll korade vinnare i tolv olika kategorier.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

Borlängehandlare satsar på nätet

Dagmar Forne | 2016/02/22 | Antal kommentarer 0

Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom – nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker – en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge – det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i ”lågprisracet”, och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i ”lågprisracet”, menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot – utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.

Skriv ut Skriv ut
Clas Ohlson miljöpris

Hemmafixarkedjan miljöprisas

2016/05/30 - Clas Ohlson har fått Postnords årliga miljöpris. – Vi har sedan flera år... 2016/05/30 - Clas Ohlson har fått Postnords årliga miljöpris. – Vi har sedan flera år ett väldigt tydligt...
DAHH-0007-A-001-200px

Dagens Handel 7/2016 ute nu

2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur... 2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur man lyckas skapa...
13z4btd

Svensk regnrock till NY

2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple.... 2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple....
image1

Årets centrumutvecklare utsedd

2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska... 2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska Stadskärnors årskonferens i...

Borlängehandlare satsar på nätet

Dagmar Forne | 2016/02/22 | Antal kommentarer 0




Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom – nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker – en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge – det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i ”lågprisracet”, och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i ”lågprisracet”, menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot – utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.

Skriv ut Skriv ut
Clas Ohlson miljöpris

Hemmafixarkedjan miljöprisas

2016/05/30 - Clas Ohlson har fått Postnords årliga miljöpris. – Vi har sedan flera år... 2016/05/30 - Clas Ohlson har fått Postnords årliga miljöpris. – Vi har sedan flera år ett väldigt tydligt...
DAHH-0007-A-001-200px

Dagens Handel 7/2016 ute nu

2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur... 2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur man lyckas skapa...
13z4btd

Svensk regnrock till NY

2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple.... 2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple....
image1

Årets centrumutvecklare utsedd

2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska... 2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska Stadskärnors årskonferens i...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Galan som inspirerar till stordåd 2016/05/30   | Antal kommentarer 0

      Den här kvällen var alla vinnare. Och extra stor var förstås glädjen hos de slutligen utvalda extra påtaglig, när handelsgalan Retail Awards här i maj under en glittrig vårkväll korade vinnare i tolv olika kategorier.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100