Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Dålig tillgänglighet i landets butiker

Thomas Karlsson | 2016/03/10 | Antal kommentarer 0

Butiker klarar inte tillgänglighetskraven för funktionsnedsatta, visar en undersökning från Konsumentverket.

Enligt lagen ska butiker vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning och brister kan vara diskriminering. Men trots det lever många butiker inte upp till grundläggande krav på tillgänglighet. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket.

Konsumentverket har pratat med drygt 500 butikschefer för att få veta mer om deras syn på tillgänglighetsfrågor samt hur de arbetar för att göra sina butiker mer tillgängliga. Undersökningen visar att många butikschefer uppger att frågorna har hög prioritet och att de arbetar aktivt för att förbättra tillgängligheten i sin butik. Men samtidigt visar resultatet att butikerna inte verkar leva upp till kraven som finns.

Mer än hälften av butikerna har till exempel inte automatisk dörröppnare på entrédörren. I butiker som ligger utanför köpcentrum eller handelsområden är det två av tre. Och nästan var sjätte butik har trappsteg vid entrén men saknar trots det hiss eller ramp vilket gör att många inte kan ta sig in i butiken.

Undersökningen visar också att kunskaperna om tillgänglighetskraven i lagen är dåliga. Bara var tredje butikschef känner sig välinformerad och lika få känner till ändringen i diskrimineringslagen som kom i början av 2015.

Konsumentverket gjorde en motsvarande undersökning 2011. Resultaten visar på små skillnader i de båda undersökningarna.

 

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....

Dålig tillgänglighet i landets butiker

Thomas Karlsson | 2016/03/10 | Antal kommentarer 0




Butiker klarar inte tillgänglighetskraven för funktionsnedsatta, visar en undersökning från Konsumentverket.

Enligt lagen ska butiker vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning och brister kan vara diskriminering. Men trots det lever många butiker inte upp till grundläggande krav på tillgänglighet. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket.

Konsumentverket har pratat med drygt 500 butikschefer för att få veta mer om deras syn på tillgänglighetsfrågor samt hur de arbetar för att göra sina butiker mer tillgängliga. Undersökningen visar att många butikschefer uppger att frågorna har hög prioritet och att de arbetar aktivt för att förbättra tillgängligheten i sin butik. Men samtidigt visar resultatet att butikerna inte verkar leva upp till kraven som finns.

Mer än hälften av butikerna har till exempel inte automatisk dörröppnare på entrédörren. I butiker som ligger utanför köpcentrum eller handelsområden är det två av tre. Och nästan var sjätte butik har trappsteg vid entrén men saknar trots det hiss eller ramp vilket gör att många inte kan ta sig in i butiken.

Undersökningen visar också att kunskaperna om tillgänglighetskraven i lagen är dåliga. Bara var tredje butikschef känner sig välinformerad och lika få känner till ändringen i diskrimineringslagen som kom i början av 2015.

Konsumentverket gjorde en motsvarande undersökning 2011. Resultaten visar på små skillnader i de båda undersökningarna.

 

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100