Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Frukost med Dagens Handel och Asendia

      Dagens Handel och Asendia bjuder in till frukostseminariet Kräsen och snabb – säg hej till din nya kund! Den 27 oktober klockan 8.00 på Boquerian Torg, Mood Gallerian Regeringsgatan 38, Stockholm.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

De är först ut hos Coop

Ylva Åkesson | 2015/09/10 | Antal kommentarer 0

Nu på morgonen var det premiär för två av Coops nya format, båda i Stockholm. Ökat fokus på färskvaror, ekosatsning och inte minst – rejält – sänkta priser är några av nyheterna.

Butikschef Karin Jonsson på Coop Zinkensdamm hade fullt upp på premiärmorgonen.

Under en treårsperiod investerar Coop drygt en miljard kronor i sitt butiksnätverk.

Först ut med Coops nya format för vardagshandel var Coop Zinkensdamm, som därmed representerar mellanformatet.

En rejäl ombyggnation har gjorts under vår och sommar samtidigt som butiken har varit igång. Här har man strävat efter fokus på färskvaror och inspiration med nya manuella diskar med fisk, chark/ost och delikatess.

Kundvarvet är delvis förändrat, kunden kommer direkt in på frukt- och grönt-avdelningen, följt av färskvaror med de manuella diskarna – allt uppskyltat enligt ett nytt grafiskt program.

Sänkta priser

Prisbilden är också ny, nu när Coop gör sin största prissänkningen någonsin. Totalt handlar det om tusentals varor. Prissänkningen är upp till 5 procent inom de olika varukategorierna, per enskild vara kan sänkningen uppgå till 10-15 procent, har ledningen deklarerat.

Här ska vi följa marknaden. Det ska inte kunna komma en enda fråga på att vi är dyrare än någon annan, säger Christian Wijkström, Coops regiondirektör i Stockholm, till Dagens Handel.

Under planeringsstadiet har Coop gjort lokala kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna efterfrågade i området. Ett utökat färskvaruutbud och fortsatt satsning på det ekologiska sortimentet stod högt på kundernas önskelista i Zinkensdamm.

Större i Västberga

Samtidigt, ute i Västberga, var det premiär för det större formatet Stora Coop, en helt omgjord butik.

-  Våra kunder möts av ett tydligt färskvarufokus och snygga delidiskar. Kundvarvet är genomtänkt och barnen får ett alldeles eget lekfullt kundvarv som leds av familjen Cooper – en rävfamilj som på ett roligt sätt informerar och låter barnen interagera i miljön, säger Tom Strand, chef på Stora Coop Västberga.

I Västberga efterfrågade kunderna längre öppettider, så nu har butiken öppet alla dagar mellan klockan 07.00 och 23.00.

Jag skulle snarare kalla dessa båda butiker för prototyper än piloter. Vi har kommit så långt i förändringsarbetet och har en fungerande organisation så nu handlar det om att finslipa diamanten och få den att glimma ordentligt, säger Christian Wijkström.

 

 

Skriv ut Skriv ut
IMG_2185

Konsumentenkät: Kontanter borta om 10 år

2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala... 2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala med kontanter om...
IMG_5591

Digitalt prickskytte hos hemelkedjan

2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska... 2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska mötas med ett...
IMG_3169

Lager 157 öppnar i Stockholms city

2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag... 2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag öppnar varuhuskedjan Lager...
IMG_1678

Byggvaruhandel säljer mode

2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett... 2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett företag som säljer...

De är först ut hos Coop

Ylva Åkesson | 2015/09/10 | Antal kommentarer 0




Nu på morgonen var det premiär för två av Coops nya format, båda i Stockholm. Ökat fokus på färskvaror, ekosatsning och inte minst – rejält – sänkta priser är några av nyheterna.

Under en treårsperiod investerar Coop drygt en miljard kronor i sitt butiksnätverk.

Först ut med Coops nya format för vardagshandel var Coop Zinkensdamm, som därmed representerar mellanformatet.

En rejäl ombyggnation har gjorts under vår och sommar samtidigt som butiken har varit igång. Här har man strävat efter fokus på färskvaror och inspiration med nya manuella diskar med fisk, chark/ost och delikatess.

Kundvarvet är delvis förändrat, kunden kommer direkt in på frukt- och grönt-avdelningen, följt av färskvaror med de manuella diskarna – allt uppskyltat enligt ett nytt grafiskt program.

Sänkta priser

Prisbilden är också ny, nu när Coop gör sin största prissänkningen någonsin. Totalt handlar det om tusentals varor. Prissänkningen är upp till 5 procent inom de olika varukategorierna, per enskild vara kan sänkningen uppgå till 10-15 procent, har ledningen deklarerat.

Här ska vi följa marknaden. Det ska inte kunna komma en enda fråga på att vi är dyrare än någon annan, säger Christian Wijkström, Coops regiondirektör i Stockholm, till Dagens Handel.

Under planeringsstadiet har Coop gjort lokala kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna efterfrågade i området. Ett utökat färskvaruutbud och fortsatt satsning på det ekologiska sortimentet stod högt på kundernas önskelista i Zinkensdamm.

Större i Västberga

Samtidigt, ute i Västberga, var det premiär för det större formatet Stora Coop, en helt omgjord butik.

-  Våra kunder möts av ett tydligt färskvarufokus och snygga delidiskar. Kundvarvet är genomtänkt och barnen får ett alldeles eget lekfullt kundvarv som leds av familjen Cooper – en rävfamilj som på ett roligt sätt informerar och låter barnen interagera i miljön, säger Tom Strand, chef på Stora Coop Västberga.

I Västberga efterfrågade kunderna längre öppettider, så nu har butiken öppet alla dagar mellan klockan 07.00 och 23.00.

Jag skulle snarare kalla dessa båda butiker för prototyper än piloter. Vi har kommit så långt i förändringsarbetet och har en fungerande organisation så nu handlar det om att finslipa diamanten och få den att glimma ordentligt, säger Christian Wijkström.

 

 

Skriv ut Skriv ut
IMG_2185

Konsumentenkät: Kontanter borta om 10 år

2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala... 2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala med kontanter om...
IMG_5591

Digitalt prickskytte hos hemelkedjan

2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska... 2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska mötas med ett...
IMG_3169

Lager 157 öppnar i Stockholms city

2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag... 2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag öppnar varuhuskedjan Lager...
IMG_1678

Byggvaruhandel säljer mode

2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett... 2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett företag som säljer...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Frukost med Dagens Handel och Asendia

      Dagens Handel och Asendia bjuder in till frukostseminariet Kräsen och snabb – säg hej till din nya kund! Den 27 oktober klockan 8.00 på Boquerian Torg, Mood Gallerian Regeringsgatan 38, Stockholm.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100