Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


De är först ut hos Coop

Ylva Åkesson | 2015/09/10 | Antal kommentarer 0

Nu på morgonen var det premiär för två av Coops nya format, båda i Stockholm. Ökat fokus på färskvaror, ekosatsning och inte minst – rejält – sänkta priser är några av nyheterna.

Butikschef Karin Jonsson på Coop Zinkensdamm hade fullt upp på premiärmorgonen.

Under en treårsperiod investerar Coop drygt en miljard kronor i sitt butiksnätverk.

Först ut med Coops nya format för vardagshandel var Coop Zinkensdamm, som därmed representerar mellanformatet.

En rejäl ombyggnation har gjorts under vår och sommar samtidigt som butiken har varit igång. Här har man strävat efter fokus på färskvaror och inspiration med nya manuella diskar med fisk, chark/ost och delikatess.

Kundvarvet är delvis förändrat, kunden kommer direkt in på frukt- och grönt-avdelningen, följt av färskvaror med de manuella diskarna – allt uppskyltat enligt ett nytt grafiskt program.

Sänkta priser

Prisbilden är också ny, nu när Coop gör sin största prissänkningen någonsin. Totalt handlar det om tusentals varor. Prissänkningen är upp till 5 procent inom de olika varukategorierna, per enskild vara kan sänkningen uppgå till 10-15 procent, har ledningen deklarerat.

Här ska vi följa marknaden. Det ska inte kunna komma en enda fråga på att vi är dyrare än någon annan, säger Christian Wijkström, Coops regiondirektör i Stockholm, till Dagens Handel.

Under planeringsstadiet har Coop gjort lokala kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna efterfrågade i området. Ett utökat färskvaruutbud och fortsatt satsning på det ekologiska sortimentet stod högt på kundernas önskelista i Zinkensdamm.

Större i Västberga

Samtidigt, ute i Västberga, var det premiär för det större formatet Stora Coop, en helt omgjord butik.

-  Våra kunder möts av ett tydligt färskvarufokus och snygga delidiskar. Kundvarvet är genomtänkt och barnen får ett alldeles eget lekfullt kundvarv som leds av familjen Cooper – en rävfamilj som på ett roligt sätt informerar och låter barnen interagera i miljön, säger Tom Strand, chef på Stora Coop Västberga.

I Västberga efterfrågade kunderna längre öppettider, så nu har butiken öppet alla dagar mellan klockan 07.00 och 23.00.

Jag skulle snarare kalla dessa båda butiker för prototyper än piloter. Vi har kommit så långt i förändringsarbetet och har en fungerande organisation så nu handlar det om att finslipa diamanten och få den att glimma ordentligt, säger Christian Wijkström.

 

 

Skriv ut Skriv ut
Lidl följer i Aldis fotspår och satsar på USA

Lidl planerar 100 butiker i USA

2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska... 2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska östkusten. -...
P1030889

Herrkedjan öppnar fler

2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första... 2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första nya butik i...
Kamppi, Helsingfors. Foto: Allianz

Ny delägare för Kampen i finsk storaffär

2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs... 2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs som en av...
IMG_0169

Varning för fulkod

2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för... 2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för det sista halvåret...

De är först ut hos Coop

Ylva Åkesson | 2015/09/10 | Antal kommentarer 0




Nu på morgonen var det premiär för två av Coops nya format, båda i Stockholm. Ökat fokus på färskvaror, ekosatsning och inte minst – rejält – sänkta priser är några av nyheterna.

Under en treårsperiod investerar Coop drygt en miljard kronor i sitt butiksnätverk.

Först ut med Coops nya format för vardagshandel var Coop Zinkensdamm, som därmed representerar mellanformatet.

En rejäl ombyggnation har gjorts under vår och sommar samtidigt som butiken har varit igång. Här har man strävat efter fokus på färskvaror och inspiration med nya manuella diskar med fisk, chark/ost och delikatess.

Kundvarvet är delvis förändrat, kunden kommer direkt in på frukt- och grönt-avdelningen, följt av färskvaror med de manuella diskarna – allt uppskyltat enligt ett nytt grafiskt program.

Sänkta priser

Prisbilden är också ny, nu när Coop gör sin största prissänkningen någonsin. Totalt handlar det om tusentals varor. Prissänkningen är upp till 5 procent inom de olika varukategorierna, per enskild vara kan sänkningen uppgå till 10-15 procent, har ledningen deklarerat.

Här ska vi följa marknaden. Det ska inte kunna komma en enda fråga på att vi är dyrare än någon annan, säger Christian Wijkström, Coops regiondirektör i Stockholm, till Dagens Handel.

Under planeringsstadiet har Coop gjort lokala kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna efterfrågade i området. Ett utökat färskvaruutbud och fortsatt satsning på det ekologiska sortimentet stod högt på kundernas önskelista i Zinkensdamm.

Större i Västberga

Samtidigt, ute i Västberga, var det premiär för det större formatet Stora Coop, en helt omgjord butik.

-  Våra kunder möts av ett tydligt färskvarufokus och snygga delidiskar. Kundvarvet är genomtänkt och barnen får ett alldeles eget lekfullt kundvarv som leds av familjen Cooper – en rävfamilj som på ett roligt sätt informerar och låter barnen interagera i miljön, säger Tom Strand, chef på Stora Coop Västberga.

I Västberga efterfrågade kunderna längre öppettider, så nu har butiken öppet alla dagar mellan klockan 07.00 och 23.00.

Jag skulle snarare kalla dessa båda butiker för prototyper än piloter. Vi har kommit så långt i förändringsarbetet och har en fungerande organisation så nu handlar det om att finslipa diamanten och få den att glimma ordentligt, säger Christian Wijkström.

 

 

Skriv ut Skriv ut
Lidl följer i Aldis fotspår och satsar på USA

Lidl planerar 100 butiker i USA

2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska... 2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska östkusten. -...
P1030889

Herrkedjan öppnar fler

2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första... 2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första nya butik i...
Kamppi, Helsingfors. Foto: Allianz

Ny delägare för Kampen i finsk storaffär

2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs... 2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs som en av...
IMG_0169

Varning för fulkod

2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för... 2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för det sista halvåret...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100