Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Falska varor sprider nätoro

Dagens Handel | 2017/02/16 | Antal kommentarer 0

En ny undersökning från varumärkesskyddsföretaget Mark Monitor visar att nästan 80 procent av konsumenterna oroar sig över att bli lurade av bedragare när de handlar varor på nätet.

4 av 5 nätshoppare upplever en oro över att bli lurade av bedragare de handlar varor online, enligt studien.

Trots den fortsatt stigande populariteten för online-handel, svarade hela 78 procent av de tillfrågade i undersökningen att de oroade sig för säkerheten när de handlade varor på nätet. 42 procent svarade mer specifikt att de var oroliga för säkerheten när de lämnade ut sina personliga och ekonomiska detaljer vid Internetöverföringar.

Oron har ökat

Säkerheten på nätet har länge varit ett problem för konsumenterna, men andelen personer som oroar sig har ökat jämfört med tidigare. En studie utförd av Mark Monitor 2015 visade att endast 64  av de tillfrågade då oroade sig för online-säkerheten. Att denna siffra nu ökat till 78 procent visar tydligt att företag inte har råd att luta sig tillbaka i falsk trygghet, utan istället hela tiden måste fortsätta vidta säkerhetsåtgärder för att skydda sina kunder.

– Trots att e-handel är mer populärt än någonsin, visar denna undersökning att en stor majoritet av företagen inte gör tillräckligt för att skydda sina kunder och lindra deras oro för bristande online-säkerhet. Enligt vår undersökning anser hela 85 % av konsumenterna att företagen borde göra mer för att skydda dem, särskilt när det kommer till inköp av förfalskade varor, säger Mark Frost, vd för Mark Monitor i ett pressmeddelande.

Studien visar även att företagens “luta sig tillbaka”-strategi faktiskt börjar få en allvarlig negativ effekt på kundnöjdheten.

Smutsar ner varumärket

71 procent av de tillfrågade, som har upptäckt att de varor de köpt i god tro faktiskt var förfalskade, har fått en mer negativ syn på varumärket. 12 procent av de tillfrågade säger till och med att de aldrig mer kommer köpa varor från just det varumärket.

– Denna statistik visar tydligt hur viktigt det är för företag att ha en strategi för att skydda sina varumärken online, för att förhindra bedrägerier, säger Frost.

Undersökningen utfördes på begäran av Mark Monitor via marknadsundersökningsföretaget Opinium. Total svarade 3 432 personer från nio länder – Storbritannien, USA, Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Nederländerna – som tillfrågades på nätet i november 2016.

 Läs rapporten:

Skriv ut Skriv ut
b5121def1d6e1661_800x800ar

Hemköp ökar tempot i e-handeln

2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ... 2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ...
9cc104f0b05ed493_800x800ar

De växlar upp inom retail

2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst.... 2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst....
fjarkontrollen

So kann det bli för hemelektronikjätten

2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar... 2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar om saken, där...
Moa Berglund Resele lanthandel. Foto: Resele.se

Lanthandlare kan ta hem priset i Sollefteå

2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala... 2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala insatser. ...
Lena-Larsson

VD-skifte för handelsanalys

2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är... 2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är ett utmärkt val...

Falska varor sprider nätoro

Dagens Handel | 2017/02/16 | Antal kommentarer 0




En ny undersökning från varumärkesskyddsföretaget Mark Monitor visar att nästan 80 procent av konsumenterna oroar sig över att bli lurade av bedragare när de handlar varor på nätet.

4 av 5 nätshoppare upplever en oro över att bli lurade av bedragare de handlar varor online, enligt studien.

Trots den fortsatt stigande populariteten för online-handel, svarade hela 78 procent av de tillfrågade i undersökningen att de oroade sig för säkerheten när de handlade varor på nätet. 42 procent svarade mer specifikt att de var oroliga för säkerheten när de lämnade ut sina personliga och ekonomiska detaljer vid Internetöverföringar.

Oron har ökat

Säkerheten på nätet har länge varit ett problem för konsumenterna, men andelen personer som oroar sig har ökat jämfört med tidigare. En studie utförd av Mark Monitor 2015 visade att endast 64  av de tillfrågade då oroade sig för online-säkerheten. Att denna siffra nu ökat till 78 procent visar tydligt att företag inte har råd att luta sig tillbaka i falsk trygghet, utan istället hela tiden måste fortsätta vidta säkerhetsåtgärder för att skydda sina kunder.

– Trots att e-handel är mer populärt än någonsin, visar denna undersökning att en stor majoritet av företagen inte gör tillräckligt för att skydda sina kunder och lindra deras oro för bristande online-säkerhet. Enligt vår undersökning anser hela 85 % av konsumenterna att företagen borde göra mer för att skydda dem, särskilt när det kommer till inköp av förfalskade varor, säger Mark Frost, vd för Mark Monitor i ett pressmeddelande.

Studien visar även att företagens “luta sig tillbaka”-strategi faktiskt börjar få en allvarlig negativ effekt på kundnöjdheten.

Smutsar ner varumärket

71 procent av de tillfrågade, som har upptäckt att de varor de köpt i god tro faktiskt var förfalskade, har fått en mer negativ syn på varumärket. 12 procent av de tillfrågade säger till och med att de aldrig mer kommer köpa varor från just det varumärket.

– Denna statistik visar tydligt hur viktigt det är för företag att ha en strategi för att skydda sina varumärken online, för att förhindra bedrägerier, säger Frost.

Undersökningen utfördes på begäran av Mark Monitor via marknadsundersökningsföretaget Opinium. Total svarade 3 432 personer från nio länder – Storbritannien, USA, Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Nederländerna – som tillfrågades på nätet i november 2016.

 Läs rapporten:

Skriv ut Skriv ut
b5121def1d6e1661_800x800ar

Hemköp ökar tempot i e-handeln

2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ... 2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ...
9cc104f0b05ed493_800x800ar

De växlar upp inom retail

2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst.... 2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst....
fjarkontrollen

So kann det bli för hemelektronikjätten

2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar... 2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar om saken, där...
Moa Berglund Resele lanthandel. Foto: Resele.se

Lanthandlare kan ta hem priset i Sollefteå

2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala... 2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala insatser. ...
Lena-Larsson

VD-skifte för handelsanalys

2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är... 2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är ett utmärkt val...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100