Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Kappahl startar klädinsamling

Ylva Åkesson | 2014/06/11 | Antal kommentarer 0

I höst börjar klädkedjan Kappahl att samla in uttjänta kläder i sina butiker. Först ut är några utvalda butiker i Västsverige.

KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén ger i höst klarttecken för klädinsamling i Kappahls svenska butiker.

Kappahl startar insamlingen bland annat mot bakgrund av att svenskarna slänger mer än hälften av de textilier som sätts på marknaden i soptunnan för förbränning.
– Att ta tillvara kasserade textilier är en av vår bransch stora miljöutmaningar. Fler platser för klädinsamling bidrar till att hållbart agerande blir än mer tillgängligt för de många människorna som är våra kunder, säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén.
I augusti öppnar Kappahl ett tiotal utvalda butiker i Västsverige för klädinlämning. Efter en kort utvärdering, är sedan tanken att klädinsamlingen ska dras i gång i samtliga av kedjans svenska butiker senare i höst. Kunderna ska kunna lämna in uttjänta plagg, oavsett märke.
Qq I första hand siktar vi in oss på kläder, och inte på textilier i största allmänhet. Men det beror också på vårt slutliga val av partner och vad denne kan ta hand om textilier, säger Fredrika Klarén och fortsätter:
– När vi ska agera enligt vårt producentansvar, inser vi att vi måste vara väldigt generösa med vad vi ska ta emot.

Återanvändning först
I första hand ska plaggen gå till ”up-cycling” det vill säga att plagget förädlas på något vis och/eller återanvänds.
– Vår ambition är att de insamlade plaggen första hand ska återanvändas på olika sätt, till exempel i utvecklingen av teknik för att producera nya textilfibrer av återvunnet material. De textilier som inte kan tas om hand på detta sätt, får gå ett steg ner i värdekedjan och återvinnas.
Den så kallade avfallshierarkin ska råda, vilket innebär att energiåtervinning (när plaggen eldas upp) är sistahandsalternativet.
–Tanken är att vi ska skapa ett cirkulärt tänkande och se till att materialflödet i Kappahl förändras i grunden, säger Fredrika Klarén.

Kunden belönas
För att recycling ska bli riktigt effektiv, visar studier att konsumenten vill ha en belöning. Exakt hur den ska se ut håller Kappahl på att fundera på. Det gäller att belöningen, som till exempel värdecheckar, går i linje med hela upplägget.
– Här är det viktigt att vi gör det rätt. Erbjudandet ska gå i linje med den hållbara handlingen och visa att vi värdesätter textilier, säger Fredrika Klarén.
Kedjans ambition är att i steg två ta insamlingen vidare till butikerna i Norge, Finland och Polen.
– Den hushållsnära insamlingen är på sikt den viktigaste, tillägger Fredrika Klarén och tillägger att KappAhl gärna vill se en frivillig branschöverenskommelse om producentansvar:
– Vi deltar i alla ansträngningar som görs.

Skriv ut Skriv ut
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...
Brooklyn store Landvetter

Här är kepskedjan som växer

2016/08/23 - Nu har den Göteborgsbaserade kepskedjan öppnat butik på Landvetter. Det blir den... 2016/08/23 - Nu har den Göteborgsbaserade kepskedjan öppnat butik på Landvetter. Det blir den fjärde i ordningen....
IMG_2294

Nya modekoncept till Gränby

2016/08/23 - Fyra nya butikskoncept öppnar i slutet av november 2016 i Gränbystaden... 2016/08/23 - Fyra nya butikskoncept öppnar i slutet av november 2016 i Gränbystaden i Uppsala. I...
Omslag_Modeslavarny-300x466

H&M kritiseras för barnarbete

2016/08/23 - I en nyutkommen bok "Modeslavar" lyfts bland annat förhållanden vi H&M-anlitade fabriker... 2016/08/23 - I en nyutkommen bok "Modeslavar" lyfts bland annat förhållanden vi H&M-anlitade fabriker i Burma fram....

Kappahl startar klädinsamling

Ylva Åkesson | 2014/06/11 | Antal kommentarer 0




I höst börjar klädkedjan Kappahl att samla in uttjänta kläder i sina butiker. Först ut är några utvalda butiker i Västsverige.

Kappahl startar insamlingen bland annat mot bakgrund av att svenskarna slänger mer än hälften av de textilier som sätts på marknaden i soptunnan för förbränning.
– Att ta tillvara kasserade textilier är en av vår bransch stora miljöutmaningar. Fler platser för klädinsamling bidrar till att hållbart agerande blir än mer tillgängligt för de många människorna som är våra kunder, säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén.
I augusti öppnar Kappahl ett tiotal utvalda butiker i Västsverige för klädinlämning. Efter en kort utvärdering, är sedan tanken att klädinsamlingen ska dras i gång i samtliga av kedjans svenska butiker senare i höst. Kunderna ska kunna lämna in uttjänta plagg, oavsett märke.
Qq I första hand siktar vi in oss på kläder, och inte på textilier i största allmänhet. Men det beror också på vårt slutliga val av partner och vad denne kan ta hand om textilier, säger Fredrika Klarén och fortsätter:
– När vi ska agera enligt vårt producentansvar, inser vi att vi måste vara väldigt generösa med vad vi ska ta emot.

Återanvändning först
I första hand ska plaggen gå till ”up-cycling” det vill säga att plagget förädlas på något vis och/eller återanvänds.
– Vår ambition är att de insamlade plaggen första hand ska återanvändas på olika sätt, till exempel i utvecklingen av teknik för att producera nya textilfibrer av återvunnet material. De textilier som inte kan tas om hand på detta sätt, får gå ett steg ner i värdekedjan och återvinnas.
Den så kallade avfallshierarkin ska råda, vilket innebär att energiåtervinning (när plaggen eldas upp) är sistahandsalternativet.
–Tanken är att vi ska skapa ett cirkulärt tänkande och se till att materialflödet i Kappahl förändras i grunden, säger Fredrika Klarén.

Kunden belönas
För att recycling ska bli riktigt effektiv, visar studier att konsumenten vill ha en belöning. Exakt hur den ska se ut håller Kappahl på att fundera på. Det gäller att belöningen, som till exempel värdecheckar, går i linje med hela upplägget.
– Här är det viktigt att vi gör det rätt. Erbjudandet ska gå i linje med den hållbara handlingen och visa att vi värdesätter textilier, säger Fredrika Klarén.
Kedjans ambition är att i steg två ta insamlingen vidare till butikerna i Norge, Finland och Polen.
– Den hushållsnära insamlingen är på sikt den viktigaste, tillägger Fredrika Klarén och tillägger att KappAhl gärna vill se en frivillig branschöverenskommelse om producentansvar:
– Vi deltar i alla ansträngningar som görs.

Skriv ut Skriv ut
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...
Brooklyn store Landvetter

Här är kepskedjan som växer

2016/08/23 - Nu har den Göteborgsbaserade kepskedjan öppnat butik på Landvetter. Det blir den... 2016/08/23 - Nu har den Göteborgsbaserade kepskedjan öppnat butik på Landvetter. Det blir den fjärde i ordningen....
IMG_2294

Nya modekoncept till Gränby

2016/08/23 - Fyra nya butikskoncept öppnar i slutet av november 2016 i Gränbystaden... 2016/08/23 - Fyra nya butikskoncept öppnar i slutet av november 2016 i Gränbystaden i Uppsala. I...
Omslag_Modeslavarny-300x466

H&M kritiseras för barnarbete

2016/08/23 - I en nyutkommen bok "Modeslavar" lyfts bland annat förhållanden vi H&M-anlitade fabriker... 2016/08/23 - I en nyutkommen bok "Modeslavar" lyfts bland annat förhållanden vi H&M-anlitade fabriker i Burma fram....

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100