Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Kappahl startar klädinsamling

Ylva Åkesson | 2014/06/11 | Antal kommentarer 0

I höst börjar klädkedjan Kappahl att samla in uttjänta kläder i sina butiker. Först ut är några utvalda butiker i Västsverige.

KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén ger i höst klarttecken för klädinsamling i Kappahls svenska butiker.

Kappahl startar insamlingen bland annat mot bakgrund av att svenskarna slänger mer än hälften av de textilier som sätts på marknaden i soptunnan för förbränning.
– Att ta tillvara kasserade textilier är en av vår bransch stora miljöutmaningar. Fler platser för klädinsamling bidrar till att hållbart agerande blir än mer tillgängligt för de många människorna som är våra kunder, säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén.
I augusti öppnar Kappahl ett tiotal utvalda butiker i Västsverige för klädinlämning. Efter en kort utvärdering, är sedan tanken att klädinsamlingen ska dras i gång i samtliga av kedjans svenska butiker senare i höst. Kunderna ska kunna lämna in uttjänta plagg, oavsett märke.
Qq I första hand siktar vi in oss på kläder, och inte på textilier i största allmänhet. Men det beror också på vårt slutliga val av partner och vad denne kan ta hand om textilier, säger Fredrika Klarén och fortsätter:
– När vi ska agera enligt vårt producentansvar, inser vi att vi måste vara väldigt generösa med vad vi ska ta emot.

Återanvändning först
I första hand ska plaggen gå till ”up-cycling” det vill säga att plagget förädlas på något vis och/eller återanvänds.
– Vår ambition är att de insamlade plaggen första hand ska återanvändas på olika sätt, till exempel i utvecklingen av teknik för att producera nya textilfibrer av återvunnet material. De textilier som inte kan tas om hand på detta sätt, får gå ett steg ner i värdekedjan och återvinnas.
Den så kallade avfallshierarkin ska råda, vilket innebär att energiåtervinning (när plaggen eldas upp) är sistahandsalternativet.
–Tanken är att vi ska skapa ett cirkulärt tänkande och se till att materialflödet i Kappahl förändras i grunden, säger Fredrika Klarén.

Kunden belönas
För att recycling ska bli riktigt effektiv, visar studier att konsumenten vill ha en belöning. Exakt hur den ska se ut håller Kappahl på att fundera på. Det gäller att belöningen, som till exempel värdecheckar, går i linje med hela upplägget.
– Här är det viktigt att vi gör det rätt. Erbjudandet ska gå i linje med den hållbara handlingen och visa att vi värdesätter textilier, säger Fredrika Klarén.
Kedjans ambition är att i steg två ta insamlingen vidare till butikerna i Norge, Finland och Polen.
– Den hushållsnära insamlingen är på sikt den viktigaste, tillägger Fredrika Klarén och tillägger att KappAhl gärna vill se en frivillig branschöverenskommelse om producentansvar:
– Vi deltar i alla ansträngningar som görs.

Skriv ut Skriv ut
Lidl följer i Aldis fotspår och satsar på USA

Lidl planerar 100 butiker i USA

2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska... 2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska östkusten. -...
P1030889

Herrkedjan öppnar fler

2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första... 2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första nya butik i...
Kamppi, Helsingfors. Foto: Allianz

Ny delägare för Kampen i finsk storaffär

2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs... 2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs som en av...
IMG_0169

Varning för fulkod

2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för... 2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för det sista halvåret...

Kappahl startar klädinsamling

Ylva Åkesson | 2014/06/11 | Antal kommentarer 0




I höst börjar klädkedjan Kappahl att samla in uttjänta kläder i sina butiker. Först ut är några utvalda butiker i Västsverige.

Kappahl startar insamlingen bland annat mot bakgrund av att svenskarna slänger mer än hälften av de textilier som sätts på marknaden i soptunnan för förbränning.
– Att ta tillvara kasserade textilier är en av vår bransch stora miljöutmaningar. Fler platser för klädinsamling bidrar till att hållbart agerande blir än mer tillgängligt för de många människorna som är våra kunder, säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén.
I augusti öppnar Kappahl ett tiotal utvalda butiker i Västsverige för klädinlämning. Efter en kort utvärdering, är sedan tanken att klädinsamlingen ska dras i gång i samtliga av kedjans svenska butiker senare i höst. Kunderna ska kunna lämna in uttjänta plagg, oavsett märke.
Qq I första hand siktar vi in oss på kläder, och inte på textilier i största allmänhet. Men det beror också på vårt slutliga val av partner och vad denne kan ta hand om textilier, säger Fredrika Klarén och fortsätter:
– När vi ska agera enligt vårt producentansvar, inser vi att vi måste vara väldigt generösa med vad vi ska ta emot.

Återanvändning först
I första hand ska plaggen gå till ”up-cycling” det vill säga att plagget förädlas på något vis och/eller återanvänds.
– Vår ambition är att de insamlade plaggen första hand ska återanvändas på olika sätt, till exempel i utvecklingen av teknik för att producera nya textilfibrer av återvunnet material. De textilier som inte kan tas om hand på detta sätt, får gå ett steg ner i värdekedjan och återvinnas.
Den så kallade avfallshierarkin ska råda, vilket innebär att energiåtervinning (när plaggen eldas upp) är sistahandsalternativet.
–Tanken är att vi ska skapa ett cirkulärt tänkande och se till att materialflödet i Kappahl förändras i grunden, säger Fredrika Klarén.

Kunden belönas
För att recycling ska bli riktigt effektiv, visar studier att konsumenten vill ha en belöning. Exakt hur den ska se ut håller Kappahl på att fundera på. Det gäller att belöningen, som till exempel värdecheckar, går i linje med hela upplägget.
– Här är det viktigt att vi gör det rätt. Erbjudandet ska gå i linje med den hållbara handlingen och visa att vi värdesätter textilier, säger Fredrika Klarén.
Kedjans ambition är att i steg två ta insamlingen vidare till butikerna i Norge, Finland och Polen.
– Den hushållsnära insamlingen är på sikt den viktigaste, tillägger Fredrika Klarén och tillägger att KappAhl gärna vill se en frivillig branschöverenskommelse om producentansvar:
– Vi deltar i alla ansträngningar som görs.

Skriv ut Skriv ut
Lidl följer i Aldis fotspår och satsar på USA

Lidl planerar 100 butiker i USA

2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska... 2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska östkusten. -...
P1030889

Herrkedjan öppnar fler

2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första... 2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första nya butik i...
Kamppi, Helsingfors. Foto: Allianz

Ny delägare för Kampen i finsk storaffär

2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs... 2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs som en av...
IMG_0169

Varning för fulkod

2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för... 2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för det sista halvåret...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100