Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Konsumentkrav förändrar städerna

Dagmar Forne | 2016/03/08 | Antal kommentarer 0

Seminariedagen Handelsfastigheter2016 bjöd på tisdagen på intressanta frågeställningar och spaningar.

Karlstad behöver mer butiker i gatuläge för att få mer stadspuls. Foto:Dagmar Forne

Seminariedagen arrangerades av Seminar Design Group i samarbete med WSP.
Bland talarna märktes Rudolf Antoni, tf vd för Fastighetsägarna GFR, som belyste den pågående branschglidningen som innebär att bland andra handelsplatser, butiker, bibliotek och bensinmackar förändrats och tagit sig andra roller och erbjuder andra funktioner än tidigare.
Och vad ska man säga om sökmotorn Google som börjar tillverka bilar som saknar många av bilens typiska kännetecken som ratt, gas och broms, men som ändå tar människor dit de behöver åka.
Hur blir det när bilarna inte längre bullrar, spyr avgaser och belamrar 2-3 fotbollsplaner utanför köpcentrumet?

Framtidens stad
I ett år har WSP drivit ett projekt kallat framtidens stad, där flera medelstora svenska städer deltagit. Representanter från Karlstad och Varberg talade på Handelsfastigheter2016 om vad det arbetet sått för tankar.
I båda dessa städer håller man på att förändra infrastrukturen.Varberg kommer att lägga tåget i en tunnel under staden och den gamla hamnen ska lämna plats för annat. Mycket central mark frigörs, och nu arbetar man med planerna för framtidens nya hippa, kreativa Varberg där kultur och handel ska få stor plats. Varberg förväntas växa snabbt.
Karlstad är en residensstad, ett nav utan mycket konkurrens från närliggande orter. Även här kommer infrastrukturändringar innebära att mark frigörs när Resecentrum byggs om.
Staden behöver mer puls, mer intressanta butiker, och en mer utvecklad kvällsekonomi, konstaterar Ann Catrin Kärnä, som arbetar med planfrågor i Karlstad kommun.

Staden – en produkt
Den goda staden talade Jesper Örtengren,från fastighetsbolaget Vasakronan om. Stadskärnor pressas av ökande konkurrens från externhandel. Han menar att städer behöver bygga upp sina varumärken. Att Apple bygger en butik i Kungsträdgården ökar den gamla parkens, men också stadens varumärke.
Tänk på staden som en produkt. Bygg varumärket kring symboliska platser.

Dagligvaruhandel stöper om
När konsumenternas ökade krav tvingar en stor bransch som dagligvarubranschen att förändras kommer det obönhörligen att förändra städerna. Det är en slutsats man kan dra av det Marcus Ahlmalm, ansvarig för logistik och butik, Ica online, berättade.
För vad händer när 1300 Ica-butiker över hela landet förändrar sin roll, börjar med e-handel, hemkörning eller click&collectlösningar som gör att deras kunder klarar inköpen utan att behöva gå in i butiken? Drive Thru i stället för att parkera och plocka varor själv.

Och som det står i programbladet för dagen – det handlar om doe or die.

Drivkraften bakom förändringarna är konsumenternas ökade krav.

Skriv ut Skriv ut
hm--press

Svenskt modeföretag i världstopp

2016/08/31 - Den amerikanska tidskriften Fortune kom i dagarna ut med en lista över... 2016/08/31 - Den amerikanska tidskriften Fortune kom i dagarna ut med en lista över sju företag som...
Indiska

Friskt kapital kan rädda Indiska

2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år,... 2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år, får ett välkommet...
Louise Körner en av de unga modetalanger som idag på förmiddagen på catwalk och i utställning visade på Fashion Week Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckans andra dag

2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung... 2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung talang: Swedish Fashion...
Nikkarinen

Han ska stärka Svensk Dagligvaruhandel

2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast... 2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast från regeringskansliet där...

Konsumentkrav förändrar städerna

Dagmar Forne | 2016/03/08 | Antal kommentarer 0




Seminariedagen Handelsfastigheter2016 bjöd på tisdagen på intressanta frågeställningar och spaningar.

Karlstad behöver mer butiker i gatuläge för att få mer stadspuls. Foto:Dagmar Forne

Seminariedagen arrangerades av Seminar Design Group i samarbete med WSP.
Bland talarna märktes Rudolf Antoni, tf vd för Fastighetsägarna GFR, som belyste den pågående branschglidningen som innebär att bland andra handelsplatser, butiker, bibliotek och bensinmackar förändrats och tagit sig andra roller och erbjuder andra funktioner än tidigare.
Och vad ska man säga om sökmotorn Google som börjar tillverka bilar som saknar många av bilens typiska kännetecken som ratt, gas och broms, men som ändå tar människor dit de behöver åka.
Hur blir det när bilarna inte längre bullrar, spyr avgaser och belamrar 2-3 fotbollsplaner utanför köpcentrumet?

Framtidens stad
I ett år har WSP drivit ett projekt kallat framtidens stad, där flera medelstora svenska städer deltagit. Representanter från Karlstad och Varberg talade på Handelsfastigheter2016 om vad det arbetet sått för tankar.
I båda dessa städer håller man på att förändra infrastrukturen.Varberg kommer att lägga tåget i en tunnel under staden och den gamla hamnen ska lämna plats för annat. Mycket central mark frigörs, och nu arbetar man med planerna för framtidens nya hippa, kreativa Varberg där kultur och handel ska få stor plats. Varberg förväntas växa snabbt.
Karlstad är en residensstad, ett nav utan mycket konkurrens från närliggande orter. Även här kommer infrastrukturändringar innebära att mark frigörs när Resecentrum byggs om.
Staden behöver mer puls, mer intressanta butiker, och en mer utvecklad kvällsekonomi, konstaterar Ann Catrin Kärnä, som arbetar med planfrågor i Karlstad kommun.

Staden – en produkt
Den goda staden talade Jesper Örtengren,från fastighetsbolaget Vasakronan om. Stadskärnor pressas av ökande konkurrens från externhandel. Han menar att städer behöver bygga upp sina varumärken. Att Apple bygger en butik i Kungsträdgården ökar den gamla parkens, men också stadens varumärke.
Tänk på staden som en produkt. Bygg varumärket kring symboliska platser.

Dagligvaruhandel stöper om
När konsumenternas ökade krav tvingar en stor bransch som dagligvarubranschen att förändras kommer det obönhörligen att förändra städerna. Det är en slutsats man kan dra av det Marcus Ahlmalm, ansvarig för logistik och butik, Ica online, berättade.
För vad händer när 1300 Ica-butiker över hela landet förändrar sin roll, börjar med e-handel, hemkörning eller click&collectlösningar som gör att deras kunder klarar inköpen utan att behöva gå in i butiken? Drive Thru i stället för att parkera och plocka varor själv.

Och som det står i programbladet för dagen – det handlar om doe or die.

Drivkraften bakom förändringarna är konsumenternas ökade krav.

Skriv ut Skriv ut
hm--press

Svenskt modeföretag i världstopp

2016/08/31 - Den amerikanska tidskriften Fortune kom i dagarna ut med en lista över... 2016/08/31 - Den amerikanska tidskriften Fortune kom i dagarna ut med en lista över sju företag som...
Indiska

Friskt kapital kan rädda Indiska

2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år,... 2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år, får ett välkommet...
Louise Körner en av de unga modetalanger som idag på förmiddagen på catwalk och i utställning visade på Fashion Week Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckans andra dag

2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung... 2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung talang: Swedish Fashion...
Nikkarinen

Han ska stärka Svensk Dagligvaruhandel

2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast... 2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast från regeringskansliet där...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100