Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Konsumentkrav förändrar städerna

Dagmar Forne | 2016/03/08 | Antal kommentarer 0

Seminariedagen Handelsfastigheter2016 bjöd på tisdagen på intressanta frågeställningar och spaningar.

Karlstad behöver mer butiker i gatuläge för att få mer stadspuls. Foto:Dagmar Forne

Seminariedagen arrangerades av Seminar Design Group i samarbete med WSP.
Bland talarna märktes Rudolf Antoni, tf vd för Fastighetsägarna GFR, som belyste den pågående branschglidningen som innebär att bland andra handelsplatser, butiker, bibliotek och bensinmackar förändrats och tagit sig andra roller och erbjuder andra funktioner än tidigare.
Och vad ska man säga om sökmotorn Google som börjar tillverka bilar som saknar många av bilens typiska kännetecken som ratt, gas och broms, men som ändå tar människor dit de behöver åka.
Hur blir det när bilarna inte längre bullrar, spyr avgaser och belamrar 2-3 fotbollsplaner utanför köpcentrumet?

Framtidens stad
I ett år har WSP drivit ett projekt kallat framtidens stad, där flera medelstora svenska städer deltagit. Representanter från Karlstad och Varberg talade på Handelsfastigheter2016 om vad det arbetet sått för tankar.
I båda dessa städer håller man på att förändra infrastrukturen.Varberg kommer att lägga tåget i en tunnel under staden och den gamla hamnen ska lämna plats för annat. Mycket central mark frigörs, och nu arbetar man med planerna för framtidens nya hippa, kreativa Varberg där kultur och handel ska få stor plats. Varberg förväntas växa snabbt.
Karlstad är en residensstad, ett nav utan mycket konkurrens från närliggande orter. Även här kommer infrastrukturändringar innebära att mark frigörs när Resecentrum byggs om.
Staden behöver mer puls, mer intressanta butiker, och en mer utvecklad kvällsekonomi, konstaterar Ann Catrin Kärnä, som arbetar med planfrågor i Karlstad kommun.

Staden – en produkt
Den goda staden talade Jesper Örtengren,från fastighetsbolaget Vasakronan om. Stadskärnor pressas av ökande konkurrens från externhandel. Han menar att städer behöver bygga upp sina varumärken. Att Apple bygger en butik i Kungsträdgården ökar den gamla parkens, men också stadens varumärke.
Tänk på staden som en produkt. Bygg varumärket kring symboliska platser.

Dagligvaruhandel stöper om
När konsumenternas ökade krav tvingar en stor bransch som dagligvarubranschen att förändras kommer det obönhörligen att förändra städerna. Det är en slutsats man kan dra av det Marcus Ahlmalm, ansvarig för logistik och butik, Ica online, berättade.
För vad händer när 1300 Ica-butiker över hela landet förändrar sin roll, börjar med e-handel, hemkörning eller click&collectlösningar som gör att deras kunder klarar inköpen utan att behöva gå in i butiken? Drive Thru i stället för att parkera och plocka varor själv.

Och som det står i programbladet för dagen – det handlar om doe or die.

Drivkraften bakom förändringarna är konsumenternas ökade krav.

Skriv ut Skriv ut
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...
unnamed

Optikkedja samlar in glasögon

2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för... 2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för att användas på...
958ad893b86e8270_800x800ar

Jula öppnar i Nyköping

2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping.... 2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping....
IMG_3078

Svensk Handel: En budget som inger oro

2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas... 2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg den svenska...

Konsumentkrav förändrar städerna

Dagmar Forne | 2016/03/08 | Antal kommentarer 0




Seminariedagen Handelsfastigheter2016 bjöd på tisdagen på intressanta frågeställningar och spaningar.

Karlstad behöver mer butiker i gatuläge för att få mer stadspuls. Foto:Dagmar Forne

Seminariedagen arrangerades av Seminar Design Group i samarbete med WSP.
Bland talarna märktes Rudolf Antoni, tf vd för Fastighetsägarna GFR, som belyste den pågående branschglidningen som innebär att bland andra handelsplatser, butiker, bibliotek och bensinmackar förändrats och tagit sig andra roller och erbjuder andra funktioner än tidigare.
Och vad ska man säga om sökmotorn Google som börjar tillverka bilar som saknar många av bilens typiska kännetecken som ratt, gas och broms, men som ändå tar människor dit de behöver åka.
Hur blir det när bilarna inte längre bullrar, spyr avgaser och belamrar 2-3 fotbollsplaner utanför köpcentrumet?

Framtidens stad
I ett år har WSP drivit ett projekt kallat framtidens stad, där flera medelstora svenska städer deltagit. Representanter från Karlstad och Varberg talade på Handelsfastigheter2016 om vad det arbetet sått för tankar.
I båda dessa städer håller man på att förändra infrastrukturen.Varberg kommer att lägga tåget i en tunnel under staden och den gamla hamnen ska lämna plats för annat. Mycket central mark frigörs, och nu arbetar man med planerna för framtidens nya hippa, kreativa Varberg där kultur och handel ska få stor plats. Varberg förväntas växa snabbt.
Karlstad är en residensstad, ett nav utan mycket konkurrens från närliggande orter. Även här kommer infrastrukturändringar innebära att mark frigörs när Resecentrum byggs om.
Staden behöver mer puls, mer intressanta butiker, och en mer utvecklad kvällsekonomi, konstaterar Ann Catrin Kärnä, som arbetar med planfrågor i Karlstad kommun.

Staden – en produkt
Den goda staden talade Jesper Örtengren,från fastighetsbolaget Vasakronan om. Stadskärnor pressas av ökande konkurrens från externhandel. Han menar att städer behöver bygga upp sina varumärken. Att Apple bygger en butik i Kungsträdgården ökar den gamla parkens, men också stadens varumärke.
Tänk på staden som en produkt. Bygg varumärket kring symboliska platser.

Dagligvaruhandel stöper om
När konsumenternas ökade krav tvingar en stor bransch som dagligvarubranschen att förändras kommer det obönhörligen att förändra städerna. Det är en slutsats man kan dra av det Marcus Ahlmalm, ansvarig för logistik och butik, Ica online, berättade.
För vad händer när 1300 Ica-butiker över hela landet förändrar sin roll, börjar med e-handel, hemkörning eller click&collectlösningar som gör att deras kunder klarar inköpen utan att behöva gå in i butiken? Drive Thru i stället för att parkera och plocka varor själv.

Och som det står i programbladet för dagen – det handlar om doe or die.

Drivkraften bakom förändringarna är konsumenternas ökade krav.

Skriv ut Skriv ut
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...
unnamed

Optikkedja samlar in glasögon

2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för... 2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för att användas på...
958ad893b86e8270_800x800ar

Jula öppnar i Nyköping

2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping.... 2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping....
IMG_3078

Svensk Handel: En budget som inger oro

2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas... 2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg den svenska...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100