Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Tack och hej då! 2016/04/29   | Antal kommentarer 0

      Efter mer än 11 år som chefredaktör för Dagens Handel har det blivit dags för mig att gå vidare. Några dagars ledighet står på tur innan nya uppgifter väntar.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

Mer än var fjärde julklapp nät-handlas

Dagmar Forne | 2015/11/03 | Antal kommentarer 0

Svenska konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Detta enligt e-barometern för tredje kvartalet 2015.

Det innebär att mer än var fjärde julklapp i år kommer att inhandlas via internet. De nya shoppingvanorna har också för med sig att julklappsinköpen tidigareläggs.

E-barometern för tredje kvartalet 2015 presenterades på tisdagsmorgonen. Den ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Enligt undersökningen förbereds även en mycket stor andel av de julklappar som köps i fysisk butik genom research på internet.

Undersökningen bygger på intervjuer med 1106 konsumenter och information från 379 företag.

Tidigare julklappsköp

Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

En bidragande anledning kan enligt undersökarna vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av de tillfrågade e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanks giving-helgen.

– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Jullogistiken intensiv

De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.

Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen, säger Arne Andersson.

Färre julskyltar på nätet

Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent.

Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.

Skriv ut Skriv ut
Vårt kök Orkla foods Malmö

Nytt matmöte i Malmö

2016/05/25 - Imorgon slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i Malmö.... 2016/05/25 - Imorgon slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i Malmö. Bakom satsningen –...
unnamed

Robot fixar betalningen

2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande... 2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande robot kallad Pepper...
IMG_1954

Mors Dag lyfter nät-blomsterhandeln

2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet... 2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet med ett par...
86680d52-4148-408b-b9b8-2a04b56004c8

Möbelkedja tar oväntat grepp

2016/05/25 - Den småländska möbel- och inredningskedjan tar fönstershoppingen till en ny nivå genom... 2016/05/25 - Den småländska möbel- och inredningskedjan tar fönstershoppingen till en ny nivå genom en installation på...
Stockholm Furniture & Light Fair 2015, och är på TMF:s/mässans utställning "Inside Scandinavian Design"; producerad av Fredrik Färg/Emma Blanche.
Fotograf: Gustav Kaiser.

Svensk design får miljonstöd

2016/05/24 - Nu ska Svensk design få miljonstöd, i syfte att öka exporten av... 2016/05/24 - Nu ska Svensk design få miljonstöd, i syfte att öka exporten av till exempel möbler...
Ole Sauar vd på Jollyroom på lagret

Jollyroom dubblar

2016/05/24 - Näthandlaren Jollyroom närmast fördubblade sin försäljning förra året. – Vi har haft en... 2016/05/24 - Näthandlaren Jollyroom närmast fördubblade sin försäljning förra året. – Vi har haft en kraftig tillväxt hittills...

Mer än var fjärde julklapp nät-handlas

Dagmar Forne | 2015/11/03 | Antal kommentarer 0




Svenska konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Detta enligt e-barometern för tredje kvartalet 2015.

Det innebär att mer än var fjärde julklapp i år kommer att inhandlas via internet. De nya shoppingvanorna har också för med sig att julklappsinköpen tidigareläggs.

E-barometern för tredje kvartalet 2015 presenterades på tisdagsmorgonen. Den ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Enligt undersökningen förbereds även en mycket stor andel av de julklappar som köps i fysisk butik genom research på internet.

Undersökningen bygger på intervjuer med 1106 konsumenter och information från 379 företag.

Tidigare julklappsköp

Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

En bidragande anledning kan enligt undersökarna vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av de tillfrågade e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanks giving-helgen.

– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Jullogistiken intensiv

De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.

Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen, säger Arne Andersson.

Färre julskyltar på nätet

Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent.

Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.

Skriv ut Skriv ut
Vårt kök Orkla foods Malmö

Nytt matmöte i Malmö

2016/05/25 - Imorgon slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i Malmö.... 2016/05/25 - Imorgon slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i Malmö. Bakom satsningen –...
unnamed

Robot fixar betalningen

2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande... 2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande robot kallad Pepper...
IMG_1954

Mors Dag lyfter nät-blomsterhandeln

2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet... 2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet med ett par...
86680d52-4148-408b-b9b8-2a04b56004c8

Möbelkedja tar oväntat grepp

2016/05/25 - Den småländska möbel- och inredningskedjan tar fönstershoppingen till en ny nivå genom... 2016/05/25 - Den småländska möbel- och inredningskedjan tar fönstershoppingen till en ny nivå genom en installation på...
Stockholm Furniture & Light Fair 2015, och är på TMF:s/mässans utställning "Inside Scandinavian Design"; producerad av Fredrik Färg/Emma Blanche.
Fotograf: Gustav Kaiser.

Svensk design får miljonstöd

2016/05/24 - Nu ska Svensk design få miljonstöd, i syfte att öka exporten av... 2016/05/24 - Nu ska Svensk design få miljonstöd, i syfte att öka exporten av till exempel möbler...
Ole Sauar vd på Jollyroom på lagret

Jollyroom dubblar

2016/05/24 - Näthandlaren Jollyroom närmast fördubblade sin försäljning förra året. – Vi har haft en... 2016/05/24 - Näthandlaren Jollyroom närmast fördubblade sin försäljning förra året. – Vi har haft en kraftig tillväxt hittills...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Tack och hej då! 2016/04/29   | Antal kommentarer 0

      Efter mer än 11 år som chefredaktör för Dagens Handel har det blivit dags för mig att gå vidare. Några dagars ledighet står på tur innan nya uppgifter väntar.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100