Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Mer än var fjärde julklapp nät-handlas

Dagmar Forne | 2015/11/03 | Antal kommentarer 0

Svenska konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Detta enligt e-barometern för tredje kvartalet 2015.

Det innebär att mer än var fjärde julklapp i år kommer att inhandlas via internet. De nya shoppingvanorna har också för med sig att julklappsinköpen tidigareläggs.

E-barometern för tredje kvartalet 2015 presenterades på tisdagsmorgonen. Den ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Enligt undersökningen förbereds även en mycket stor andel av de julklappar som köps i fysisk butik genom research på internet.

Undersökningen bygger på intervjuer med 1106 konsumenter och information från 379 företag.

Tidigare julklappsköp

Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

En bidragande anledning kan enligt undersökarna vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av de tillfrågade e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanks giving-helgen.

– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Jullogistiken intensiv

De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.

Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen, säger Arne Andersson.

Färre julskyltar på nätet

Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent.

Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.

Skriv ut Skriv ut
b5121def1d6e1661_800x800ar

Hemköp ökar tempot i e-handeln

2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ... 2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ...
9cc104f0b05ed493_800x800ar

De växlar upp inom retail

2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst.... 2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst....
fjarkontrollen

So kann det bli för hemelektronikjätten

2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar... 2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar om saken, där...
Moa Berglund Resele lanthandel. Foto: Resele.se

Lanthandlare kan ta hem priset i Sollefteå

2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala... 2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala insatser. ...
Lena-Larsson

VD-skifte för handelsanalys

2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är... 2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är ett utmärkt val...

Mer än var fjärde julklapp nät-handlas

Dagmar Forne | 2015/11/03 | Antal kommentarer 0




Svenska konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Detta enligt e-barometern för tredje kvartalet 2015.

Det innebär att mer än var fjärde julklapp i år kommer att inhandlas via internet. De nya shoppingvanorna har också för med sig att julklappsinköpen tidigareläggs.

E-barometern för tredje kvartalet 2015 presenterades på tisdagsmorgonen. Den ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Enligt undersökningen förbereds även en mycket stor andel av de julklappar som köps i fysisk butik genom research på internet.

Undersökningen bygger på intervjuer med 1106 konsumenter och information från 379 företag.

Tidigare julklappsköp

Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

En bidragande anledning kan enligt undersökarna vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av de tillfrågade e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanks giving-helgen.

– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Jullogistiken intensiv

De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.

Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen, säger Arne Andersson.

Färre julskyltar på nätet

Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent.

Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.

Skriv ut Skriv ut
b5121def1d6e1661_800x800ar

Hemköp ökar tempot i e-handeln

2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ... 2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ...
9cc104f0b05ed493_800x800ar

De växlar upp inom retail

2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst.... 2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst....
fjarkontrollen

So kann det bli för hemelektronikjätten

2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar... 2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar om saken, där...
Moa Berglund Resele lanthandel. Foto: Resele.se

Lanthandlare kan ta hem priset i Sollefteå

2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala... 2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala insatser. ...
Lena-Larsson

VD-skifte för handelsanalys

2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är... 2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är ett utmärkt val...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100