Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Mer än var fjärde julklapp nät-handlas

Dagmar Forne | 2015/11/03 | Antal kommentarer 0

Svenska konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Detta enligt e-barometern för tredje kvartalet 2015.

Det innebär att mer än var fjärde julklapp i år kommer att inhandlas via internet. De nya shoppingvanorna har också för med sig att julklappsinköpen tidigareläggs.

E-barometern för tredje kvartalet 2015 presenterades på tisdagsmorgonen. Den ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Enligt undersökningen förbereds även en mycket stor andel av de julklappar som köps i fysisk butik genom research på internet.

Undersökningen bygger på intervjuer med 1106 konsumenter och information från 379 företag.

Tidigare julklappsköp

Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

En bidragande anledning kan enligt undersökarna vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av de tillfrågade e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanks giving-helgen.

– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Jullogistiken intensiv

De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.

Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen, säger Arne Andersson.

Färre julskyltar på nätet

Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent.

Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.

Skriv ut Skriv ut
Brooklyn store Landvetter

Här är kepskedjan som växer

2016/08/23 - Nu har den Göteborgsbaserade kepskedjan öppnat butik på Landvetter. Det blir den... 2016/08/23 - Nu har den Göteborgsbaserade kepskedjan öppnat butik på Landvetter. Det blir den fjärde i ordningen....
IMG_2294

Nya modekoncept till Gränby

2016/08/23 - Fyra nya butikskoncept öppnar i slutet av november 2016 i Gränbystaden... 2016/08/23 - Fyra nya butikskoncept öppnar i slutet av november 2016 i Gränbystaden i Uppsala. I...
Omslag_Modeslavarny-300x466

H&M kritiseras för barnarbete

2016/08/23 - I en nyutkommen bok "Modeslavar" lyfts bland annat förhållanden vi H&M-anlitade fabriker... 2016/08/23 - I en nyutkommen bok "Modeslavar" lyfts bland annat förhållanden vi H&M-anlitade fabriker i Burma fram....
Fashion Night Biblitekstan Hufvudstaden Foto: Ivan da Silva

Så var Hufvudstadens andra kvartal

2016/08/23 - Fortsatt god efterfrågan på både butikslokaler och kontor, konstaterar fastighetsbolaget Hufvudstaden som... 2016/08/23 - Fortsatt god efterfrågan på både butikslokaler och kontor, konstaterar fastighetsbolaget Hufvudstaden som koncentrerar sig på...
f2297b4f-4d22-48e6-abe7-2bde75eeb3c8

Optikkedja ger deckarpris

2016/08/22 - Vad ska en optikkedja engagera sig i om inte läsning? I helgen... 2016/08/22 - Vad ska en optikkedja engagera sig i om inte läsning? I helgen delades Crimetime Specsavers...

Mer än var fjärde julklapp nät-handlas

Dagmar Forne | 2015/11/03 | Antal kommentarer 0




Svenska konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Detta enligt e-barometern för tredje kvartalet 2015.

Det innebär att mer än var fjärde julklapp i år kommer att inhandlas via internet. De nya shoppingvanorna har också för med sig att julklappsinköpen tidigareläggs.

E-barometern för tredje kvartalet 2015 presenterades på tisdagsmorgonen. Den ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Enligt undersökningen förbereds även en mycket stor andel av de julklappar som köps i fysisk butik genom research på internet.

Undersökningen bygger på intervjuer med 1106 konsumenter och information från 379 företag.

Tidigare julklappsköp

Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

En bidragande anledning kan enligt undersökarna vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av de tillfrågade e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanks giving-helgen.

– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Jullogistiken intensiv

De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.

Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen, säger Arne Andersson.

Färre julskyltar på nätet

Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent.

Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.

Skriv ut Skriv ut
Brooklyn store Landvetter

Här är kepskedjan som växer

2016/08/23 - Nu har den Göteborgsbaserade kepskedjan öppnat butik på Landvetter. Det blir den... 2016/08/23 - Nu har den Göteborgsbaserade kepskedjan öppnat butik på Landvetter. Det blir den fjärde i ordningen....
IMG_2294

Nya modekoncept till Gränby

2016/08/23 - Fyra nya butikskoncept öppnar i slutet av november 2016 i Gränbystaden... 2016/08/23 - Fyra nya butikskoncept öppnar i slutet av november 2016 i Gränbystaden i Uppsala. I...
Omslag_Modeslavarny-300x466

H&M kritiseras för barnarbete

2016/08/23 - I en nyutkommen bok "Modeslavar" lyfts bland annat förhållanden vi H&M-anlitade fabriker... 2016/08/23 - I en nyutkommen bok "Modeslavar" lyfts bland annat förhållanden vi H&M-anlitade fabriker i Burma fram....
Fashion Night Biblitekstan Hufvudstaden Foto: Ivan da Silva

Så var Hufvudstadens andra kvartal

2016/08/23 - Fortsatt god efterfrågan på både butikslokaler och kontor, konstaterar fastighetsbolaget Hufvudstaden som... 2016/08/23 - Fortsatt god efterfrågan på både butikslokaler och kontor, konstaterar fastighetsbolaget Hufvudstaden som koncentrerar sig på...
f2297b4f-4d22-48e6-abe7-2bde75eeb3c8

Optikkedja ger deckarpris

2016/08/22 - Vad ska en optikkedja engagera sig i om inte läsning? I helgen... 2016/08/22 - Vad ska en optikkedja engagera sig i om inte läsning? I helgen delades Crimetime Specsavers...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100