Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Mer e-handel hos Ica

Ylva Åkesson | 2015/06/11 | Antal kommentarer 0

Idag har 50-talet Icabutiker anslutit sig till den centrala e-handelslösningen med möjligheter till click and collect och hemkörning.
– Vi har ett fullbokat schema för butiker som vill ansluta sig under hösten, vecka för vecka, säger Liv Forhaug, som ansvarar för digital handel på Ica.

Först ut med Icas centrala näthandelssatsning var i november fyra Ica-butiker i Östergötland. I dagsläget har 48 butiker anslutit sig till det nya konceptet som har den enskilda butiken som bas.

– De finns i huvudsakt i de fyra regioner där vi började rulla ut: Östergötland, Stockholmsområdet, några i Göteborgsområdet och några i Skåne, säger Liv Forhaug.

Butikerna har olika strategier:

– Några satsar hårt från början och går all in med marknadsföring. Andra vill få plocket på plats och smyger igång.

Kryddar med drive-through

En av dessa butiker, Ica Maxi Linköping, har dessutom satsat på drive-through, handla på nätet och köra förbi butiken och få kassen direkt till bilen.

Teknikleverantör för plattformen som stöttar utleverans i drive-through är svenska Qmatic.

– Det har blivit enklare för Icakunden att ta sig från onlinemiljön till att hämta uppvarorna. Det här är en effektiv process, säger Qmatics Sven-Olof Husmark.

Han betonar vikten av att tänka till hur det ser ut när nätkunden kommer till den fysiska platsen.

Om nätköpet är smidigt, faller det liksom platt om man ändå får köa i butiken när varorna ska hämtas ut.

– Det spelar ju ingen roll om man är effektiv i själva nätdelen när man sedan inte har någon aning om vad som händer när man sedan kommer till butiken. Ica är en av de få som tänkt till hur det ser ur för kunden, säger Sven-Olof Husmark.

Fördelen blir tydlighet och kortare transaktionstid för kunden och för Ica mindre spilltid, bättre service och mindre stress för personalen.

Allt tillsammans

När Icas nätmathandel kommer igång på allvar, är tanken att konsumenten lätt ska kunna ”gå mellan” Icas olika nätbutiker. Först köpa mat, sedan gå över till icahemma.se för att köpa andra saker man behöver till hemmet och fritiden och sedan – i en förlängning – handla apoteksvaror hos Ica-ägda Apotek Hjärtat.

Idag nås både Icas nätmathandel och icahemma.se från hemsidan ica.se.

– Kunderna kan lätt gå emellan. Men än så länge är inte köpen helt integrerade. Det är fortfarande två olika kundkorgar.

En länk till Apotek Hjärtats egen ehandels-site från ica.se kommer att skapas ”ganska snart” enligt Liv Forhaug.

– Men eftersom vi nyss lanserade varumärket, där Ica ingår i Hjärtat-loggan vill vi låta det bli lite mer etablerat hos kunderna först innan vi kör igång.

Nytt på plockfronten

När tillräckligt många Icabutiker anslutit sig till den centrala e-handelslösningen är också tanken att de ska kunna få hjälp av en central plocktjänst, beroende på om efterfrågan finns från butikerna.

– Det kommer i så fall att ske från vårt lager i Johanneshov, berättar Liv Forhaug

Där är man inte än, men samtidigt händer det annat i Johanneshovslagret:

– Eftersom vi just nu också växer vår lösning med färdiga matkassar, testar vi just nu centralplock av den i Johanneshov för butiker i Stockholmsområdet. Vi flyttar också vårt lager av specialvaror dit.

Sedan flera år tillbaka erbjuder Icabutikerna färdiga matkasselösningar. Matkasselösningen är oberoende av om butiken bestämt sig för att ha e-handel eller inte.

– Många butiker erbjuder båda och, men de är inte hoplänkade och har inte samma beställningsinterface, förklarar Liv Forhaug.

 

Så här går köpet till i ”drive through” hos Icas pilotbutik i Linköping:

Kunden gör sina inköp från sin Icabutik på nätet, från datorn, surfplattan eller mobilen. Här görs också betalningen.

Som kvittens får kunden ett sms med en länk.

När hen parkerat vid butiken, klickar hen på länken och lägger till sitt registreringsnumer på bilen.

I och med detta får personalen i butiken ett meddelande. De vet då vilka kunder som checkat in, att kunden är på väg och samtidigt säkerheten i att veta vilken bil som ska ha vilken kasse.

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....

Mer e-handel hos Ica

Ylva Åkesson | 2015/06/11 | Antal kommentarer 0




Idag har 50-talet Icabutiker anslutit sig till den centrala e-handelslösningen med möjligheter till click and collect och hemkörning.
– Vi har ett fullbokat schema för butiker som vill ansluta sig under hösten, vecka för vecka, säger Liv Forhaug, som ansvarar för digital handel på Ica.

Först ut med Icas centrala näthandelssatsning var i november fyra Ica-butiker i Östergötland. I dagsläget har 48 butiker anslutit sig till det nya konceptet som har den enskilda butiken som bas.

– De finns i huvudsakt i de fyra regioner där vi började rulla ut: Östergötland, Stockholmsområdet, några i Göteborgsområdet och några i Skåne, säger Liv Forhaug.

Butikerna har olika strategier:

– Några satsar hårt från början och går all in med marknadsföring. Andra vill få plocket på plats och smyger igång.

Kryddar med drive-through

En av dessa butiker, Ica Maxi Linköping, har dessutom satsat på drive-through, handla på nätet och köra förbi butiken och få kassen direkt till bilen.

Teknikleverantör för plattformen som stöttar utleverans i drive-through är svenska Qmatic.

– Det har blivit enklare för Icakunden att ta sig från onlinemiljön till att hämta uppvarorna. Det här är en effektiv process, säger Qmatics Sven-Olof Husmark.

Han betonar vikten av att tänka till hur det ser ut när nätkunden kommer till den fysiska platsen.

Om nätköpet är smidigt, faller det liksom platt om man ändå får köa i butiken när varorna ska hämtas ut.

– Det spelar ju ingen roll om man är effektiv i själva nätdelen när man sedan inte har någon aning om vad som händer när man sedan kommer till butiken. Ica är en av de få som tänkt till hur det ser ur för kunden, säger Sven-Olof Husmark.

Fördelen blir tydlighet och kortare transaktionstid för kunden och för Ica mindre spilltid, bättre service och mindre stress för personalen.

Allt tillsammans

När Icas nätmathandel kommer igång på allvar, är tanken att konsumenten lätt ska kunna ”gå mellan” Icas olika nätbutiker. Först köpa mat, sedan gå över till icahemma.se för att köpa andra saker man behöver till hemmet och fritiden och sedan – i en förlängning – handla apoteksvaror hos Ica-ägda Apotek Hjärtat.

Idag nås både Icas nätmathandel och icahemma.se från hemsidan ica.se.

– Kunderna kan lätt gå emellan. Men än så länge är inte köpen helt integrerade. Det är fortfarande två olika kundkorgar.

En länk till Apotek Hjärtats egen ehandels-site från ica.se kommer att skapas ”ganska snart” enligt Liv Forhaug.

– Men eftersom vi nyss lanserade varumärket, där Ica ingår i Hjärtat-loggan vill vi låta det bli lite mer etablerat hos kunderna först innan vi kör igång.

Nytt på plockfronten

När tillräckligt många Icabutiker anslutit sig till den centrala e-handelslösningen är också tanken att de ska kunna få hjälp av en central plocktjänst, beroende på om efterfrågan finns från butikerna.

– Det kommer i så fall att ske från vårt lager i Johanneshov, berättar Liv Forhaug

Där är man inte än, men samtidigt händer det annat i Johanneshovslagret:

– Eftersom vi just nu också växer vår lösning med färdiga matkassar, testar vi just nu centralplock av den i Johanneshov för butiker i Stockholmsområdet. Vi flyttar också vårt lager av specialvaror dit.

Sedan flera år tillbaka erbjuder Icabutikerna färdiga matkasselösningar. Matkasselösningen är oberoende av om butiken bestämt sig för att ha e-handel eller inte.

– Många butiker erbjuder båda och, men de är inte hoplänkade och har inte samma beställningsinterface, förklarar Liv Forhaug.

 

Så här går köpet till i ”drive through” hos Icas pilotbutik i Linköping:

Kunden gör sina inköp från sin Icabutik på nätet, från datorn, surfplattan eller mobilen. Här görs också betalningen.

Som kvittens får kunden ett sms med en länk.

När hen parkerat vid butiken, klickar hen på länken och lägger till sitt registreringsnumer på bilen.

I och med detta får personalen i butiken ett meddelande. De vet då vilka kunder som checkat in, att kunden är på väg och samtidigt säkerheten i att veta vilken bil som ska ha vilken kasse.

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100