Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Mer svenska råvaror i Icas produkter

Dagmar Forne | 2016/03/18 | Antal kommentarer 0

Ica möter kundernas efterfrågan på svenska råvaror. I dag är 90 procent av det färska kött som säljs på Ica svenskt och 80 procent av köttinnehållet i charkvarorna är svenskt.

Ica skriver i ett pressmeddelande att de nu använder mycket mer svensk råvara i Ica egna produkter.

Anledningen är att kundernas intresse för svenskt ursprung ökar. Enligt statistik från SCB går den totala köttkonsumtionen går ner, men Ica uppger att deras försäljning av svenskt kött ökar. Idag är 90 procent av det färska kött som Ica säljer svenskt och 80 procent av Icas charkprodukter har svenskt köttinnehåll.

Ica skriver att deras ”kundkommunikation kring de svenska mervärdena har bidragit till en större efterfrågan från kunderna”.
Större andel svensk råvara i Icas eget sortiment har också medverkat till försäljningsutvecklingen. Under 2015 har till exempel stora delar av korvsortimentet och en rad pålägg bytt till svensk råvara.

– Sedan 2014 när samarbetet med LRF startade har vi aktivt valt att satsa på svensk råvara. Inom till exempel chark har andelen svensk köttråvara ökat från 30 % till 80 % för våra egna märkesvaror under denna period, kommenterar Dan Jacobson, färskvaruchef Ica Sverige.

Under 2016 fortsätter satsningen med bland annat Icas kampanj ”Härifrån Sverige” som ska lyfta fram svenskt och lokalt sortiment och förmedla svenska mervärden.

Dessutom kommer ursprungsmärkningen Från Sverige som skall göra det lättare för kunderna att hitta svenskproducerade produkter i butikerna.

Från Sverige är en frivillig branschgemensam märkning för alla typer av livsmedel och råvaror som uppfyller följande kriterier:
– Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
– Odling ska ha skett i Sverige.
– All förädling samt packning ska ske i Sverige.
– I sammansatta produkter ska minst 75 % av färdigvaran vara svensk. Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 % svenskt, även i sammansatta produkter. En sammansatt produkt är ett livsmedel som innehåller mer än en ingrediens.

De första produkterna med den nya märkningen Från Sverige kommer att finnas i Ica-butikerna från vecka 16.

Skriv ut Skriv ut
Gateau

Bagerikedja öppnar i Göteborg

2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg,... 2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg, ...
IMG_2873

2015 – ett lysande handelsår

2016/08/25 - På torsdagsmorgonen presenterade HUI research 2015 års siffror över detaljhandeln i Sverige.... 2016/08/25 - På torsdagsmorgonen presenterade HUI research 2015 års siffror över detaljhandeln i Sverige. Ett mycket bra...
Synoptik Kista galleria IMG_1122

Optikkedjan byter utseende

2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska... 2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska profil. ...
Ulf S. Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna.

Bygghandels-vd om julisiffrorna

2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf... 2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf S. Gustafssons, vd...
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...

Mer svenska råvaror i Icas produkter

Dagmar Forne | 2016/03/18 | Antal kommentarer 0




Ica möter kundernas efterfrågan på svenska råvaror. I dag är 90 procent av det färska kött som säljs på Ica svenskt och 80 procent av köttinnehållet i charkvarorna är svenskt.

Ica skriver i ett pressmeddelande att de nu använder mycket mer svensk råvara i Ica egna produkter.

Anledningen är att kundernas intresse för svenskt ursprung ökar. Enligt statistik från SCB går den totala köttkonsumtionen går ner, men Ica uppger att deras försäljning av svenskt kött ökar. Idag är 90 procent av det färska kött som Ica säljer svenskt och 80 procent av Icas charkprodukter har svenskt köttinnehåll.

Ica skriver att deras ”kundkommunikation kring de svenska mervärdena har bidragit till en större efterfrågan från kunderna”.
Större andel svensk råvara i Icas eget sortiment har också medverkat till försäljningsutvecklingen. Under 2015 har till exempel stora delar av korvsortimentet och en rad pålägg bytt till svensk råvara.

– Sedan 2014 när samarbetet med LRF startade har vi aktivt valt att satsa på svensk råvara. Inom till exempel chark har andelen svensk köttråvara ökat från 30 % till 80 % för våra egna märkesvaror under denna period, kommenterar Dan Jacobson, färskvaruchef Ica Sverige.

Under 2016 fortsätter satsningen med bland annat Icas kampanj ”Härifrån Sverige” som ska lyfta fram svenskt och lokalt sortiment och förmedla svenska mervärden.

Dessutom kommer ursprungsmärkningen Från Sverige som skall göra det lättare för kunderna att hitta svenskproducerade produkter i butikerna.

Från Sverige är en frivillig branschgemensam märkning för alla typer av livsmedel och råvaror som uppfyller följande kriterier:
– Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
– Odling ska ha skett i Sverige.
– All förädling samt packning ska ske i Sverige.
– I sammansatta produkter ska minst 75 % av färdigvaran vara svensk. Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 % svenskt, även i sammansatta produkter. En sammansatt produkt är ett livsmedel som innehåller mer än en ingrediens.

De första produkterna med den nya märkningen Från Sverige kommer att finnas i Ica-butikerna från vecka 16.

Skriv ut Skriv ut
Gateau

Bagerikedja öppnar i Göteborg

2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg,... 2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg, ...
IMG_2873

2015 – ett lysande handelsår

2016/08/25 - På torsdagsmorgonen presenterade HUI research 2015 års siffror över detaljhandeln i Sverige.... 2016/08/25 - På torsdagsmorgonen presenterade HUI research 2015 års siffror över detaljhandeln i Sverige. Ett mycket bra...
Synoptik Kista galleria IMG_1122

Optikkedjan byter utseende

2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska... 2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska profil. ...
Ulf S. Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna.

Bygghandels-vd om julisiffrorna

2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf... 2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf S. Gustafssons, vd...
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100