Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Frukost med Dagens Handel och Asendia

      Dagens Handel och Asendia bjuder in till frukostseminariet Kräsen och snabb – säg hej till din nya kund! Den 27 oktober klockan 8.00 på Boquerian Torg, Mood Gallerian Regeringsgatan 38, Stockholm.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Mer svenska råvaror i Icas produkter

Dagmar Forne | 2016/03/18 | Antal kommentarer 0

Ica möter kundernas efterfrågan på svenska råvaror. I dag är 90 procent av det färska kött som säljs på Ica svenskt och 80 procent av köttinnehållet i charkvarorna är svenskt.

Ica skriver i ett pressmeddelande att de nu använder mycket mer svensk råvara i Ica egna produkter.

Anledningen är att kundernas intresse för svenskt ursprung ökar. Enligt statistik från SCB går den totala köttkonsumtionen går ner, men Ica uppger att deras försäljning av svenskt kött ökar. Idag är 90 procent av det färska kött som Ica säljer svenskt och 80 procent av Icas charkprodukter har svenskt köttinnehåll.

Ica skriver att deras ”kundkommunikation kring de svenska mervärdena har bidragit till en större efterfrågan från kunderna”.
Större andel svensk råvara i Icas eget sortiment har också medverkat till försäljningsutvecklingen. Under 2015 har till exempel stora delar av korvsortimentet och en rad pålägg bytt till svensk råvara.

– Sedan 2014 när samarbetet med LRF startade har vi aktivt valt att satsa på svensk råvara. Inom till exempel chark har andelen svensk köttråvara ökat från 30 % till 80 % för våra egna märkesvaror under denna period, kommenterar Dan Jacobson, färskvaruchef Ica Sverige.

Under 2016 fortsätter satsningen med bland annat Icas kampanj ”Härifrån Sverige” som ska lyfta fram svenskt och lokalt sortiment och förmedla svenska mervärden.

Dessutom kommer ursprungsmärkningen Från Sverige som skall göra det lättare för kunderna att hitta svenskproducerade produkter i butikerna.

Från Sverige är en frivillig branschgemensam märkning för alla typer av livsmedel och råvaror som uppfyller följande kriterier:
– Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
– Odling ska ha skett i Sverige.
– All förädling samt packning ska ske i Sverige.
– I sammansatta produkter ska minst 75 % av färdigvaran vara svensk. Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 % svenskt, även i sammansatta produkter. En sammansatt produkt är ett livsmedel som innehåller mer än en ingrediens.

De första produkterna med den nya märkningen Från Sverige kommer att finnas i Ica-butikerna från vecka 16.

Skriv ut Skriv ut
IMG_2185

Konsumentenkät: Kontanter borta om 10 år

2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala... 2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala med kontanter om...
IMG_5591

Digitalt prickskytte hos hemelkedjan

2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska... 2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska mötas med ett...
IMG_3169

Lager 157 öppnar i Stockholms city

2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag... 2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag öppnar varuhuskedjan Lager...
IMG_1678

Byggvaruhandel säljer mode

2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett... 2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett företag som säljer...

Mer svenska råvaror i Icas produkter

Dagmar Forne | 2016/03/18 | Antal kommentarer 0




Ica möter kundernas efterfrågan på svenska råvaror. I dag är 90 procent av det färska kött som säljs på Ica svenskt och 80 procent av köttinnehållet i charkvarorna är svenskt.

Ica skriver i ett pressmeddelande att de nu använder mycket mer svensk råvara i Ica egna produkter.

Anledningen är att kundernas intresse för svenskt ursprung ökar. Enligt statistik från SCB går den totala köttkonsumtionen går ner, men Ica uppger att deras försäljning av svenskt kött ökar. Idag är 90 procent av det färska kött som Ica säljer svenskt och 80 procent av Icas charkprodukter har svenskt köttinnehåll.

Ica skriver att deras ”kundkommunikation kring de svenska mervärdena har bidragit till en större efterfrågan från kunderna”.
Större andel svensk råvara i Icas eget sortiment har också medverkat till försäljningsutvecklingen. Under 2015 har till exempel stora delar av korvsortimentet och en rad pålägg bytt till svensk råvara.

– Sedan 2014 när samarbetet med LRF startade har vi aktivt valt att satsa på svensk råvara. Inom till exempel chark har andelen svensk köttråvara ökat från 30 % till 80 % för våra egna märkesvaror under denna period, kommenterar Dan Jacobson, färskvaruchef Ica Sverige.

Under 2016 fortsätter satsningen med bland annat Icas kampanj ”Härifrån Sverige” som ska lyfta fram svenskt och lokalt sortiment och förmedla svenska mervärden.

Dessutom kommer ursprungsmärkningen Från Sverige som skall göra det lättare för kunderna att hitta svenskproducerade produkter i butikerna.

Från Sverige är en frivillig branschgemensam märkning för alla typer av livsmedel och råvaror som uppfyller följande kriterier:
– Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
– Odling ska ha skett i Sverige.
– All förädling samt packning ska ske i Sverige.
– I sammansatta produkter ska minst 75 % av färdigvaran vara svensk. Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 % svenskt, även i sammansatta produkter. En sammansatt produkt är ett livsmedel som innehåller mer än en ingrediens.

De första produkterna med den nya märkningen Från Sverige kommer att finnas i Ica-butikerna från vecka 16.

Skriv ut Skriv ut
IMG_2185

Konsumentenkät: Kontanter borta om 10 år

2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala... 2016/09/30 - Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala med kontanter om...
IMG_5591

Digitalt prickskytte hos hemelkedjan

2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska... 2016/09/30 - Media Markt är inne i en stor digital satsning, där kunden ska mötas med ett...
IMG_3169

Lager 157 öppnar i Stockholms city

2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag... 2016/09/29 - Det borras och fejas in i det sista. Klockan 15.00 i dag öppnar varuhuskedjan Lager...
IMG_1678

Byggvaruhandel säljer mode

2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett... 2016/09/29 - Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett företag som säljer...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Frukost med Dagens Handel och Asendia

      Dagens Handel och Asendia bjuder in till frukostseminariet Kräsen och snabb – säg hej till din nya kund! Den 27 oktober klockan 8.00 på Boquerian Torg, Mood Gallerian Regeringsgatan 38, Stockholm.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100