Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Nu blir Åhléns digitalt

Dagmar Forne | 2016/03/17 | Antal kommentarer 0

Åhléns lanserar en ny e-handelslösning där den digitala och fysiska shoppingupplevelsen integreras. En viktig del i satsningen är att paketutlämning och returhantering erbjuds i samtliga varuhus.

Varuhuskedjan Åhléns har fram till nu saknat web-shop.Men nu tar kedjan steget in i den digitala världen.
Inom Axstores finns det dock erfarenhet av framgångsrik e-handel. Axfoodägda Parfymerikedjan Kicks startade sin webshop 2010 och inredningskedjan Lagerhaus har sålt på nätet sedan 2011.

Nu är det alltså Åhléns tur.

Inledningsvis ska varuhuskedjan erbjuda ett utvalt online-sortiment inom mode för dam, herr, barn och accessoarer, samt skönhet och heminredning, med en mix av Åhléns egna och externa varumärken.

– Åhléns satsar på e-handel för att kunna kombinera det bästa med digitaliseringens möjligheter, med servicen som kan erbjudas när våra kunder besöker varuhusen. Med våra 73 varuhus i Sverige kan vi möta kundernas ökande efterfrågan på en attraktiv kundupplevelse i ett digitalt och fysiskt gränsland, säger Stefan Danieli, finanschef och tf. vd för Åhléns i ett pressmeddelande.

Åhléns skriver att kunder som handlar på nätet kommer att få sin online-vara levererad hem, till ett postombud eller till valfritt Åhlénsvaruhus. Varuhusen ansvarar för utlämning och returhantering av online-varor. Kunden kommer oavsett leveransform att vid behov kunna välja att lämna tillbaka inköpta online-varor på valfritt Åhlénsvaruhus.

– Vi ser att e-handeln har nått en viss mognad och att vårt erbjudande, som bygger på att integrera vår digitala och fysiska kundupplevelse ligger rätt i tiden. Vi kommer fortsätta att utöka sortimentet samt hitta ännu fler synergier mellan det digitala och de fysiska varuhusen framöver, det här är bara början, säger Cecilia Mortimer Meurling, e-handelschef Åhléns.

Sortimentet som erbjuds vid lanseringen täcker mer än 20 000 varor. Målet på längre sikt är att öka detta till 48 000 varor, vilket motsvarar mängden varor i ett större Åhlénsvaruhus, som Uppsala eller Mall of Scandinavia.

Skriv ut Skriv ut
Gateau

Bagerikedja öppnar i Göteborg

2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg,... 2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg, ...
IMG_2873

2015 – ett lysande handelsår

2016/08/25 - På torsdagsmorgonen presenterade HUI research 2015 års siffror över detaljhandeln i Sverige.... 2016/08/25 - På torsdagsmorgonen presenterade HUI research 2015 års siffror över detaljhandeln i Sverige. Ett mycket bra...
Synoptik Kista galleria IMG_1122

Optikkedjan byter utseende

2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska... 2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska profil. ...
Ulf S. Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna.

Bygghandels-vd om julisiffrorna

2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf... 2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf S. Gustafssons, vd...
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...

Nu blir Åhléns digitalt

Dagmar Forne | 2016/03/17 | Antal kommentarer 0




Åhléns lanserar en ny e-handelslösning där den digitala och fysiska shoppingupplevelsen integreras. En viktig del i satsningen är att paketutlämning och returhantering erbjuds i samtliga varuhus.

Varuhuskedjan Åhléns har fram till nu saknat web-shop.Men nu tar kedjan steget in i den digitala världen.
Inom Axstores finns det dock erfarenhet av framgångsrik e-handel. Axfoodägda Parfymerikedjan Kicks startade sin webshop 2010 och inredningskedjan Lagerhaus har sålt på nätet sedan 2011.

Nu är det alltså Åhléns tur.

Inledningsvis ska varuhuskedjan erbjuda ett utvalt online-sortiment inom mode för dam, herr, barn och accessoarer, samt skönhet och heminredning, med en mix av Åhléns egna och externa varumärken.

– Åhléns satsar på e-handel för att kunna kombinera det bästa med digitaliseringens möjligheter, med servicen som kan erbjudas när våra kunder besöker varuhusen. Med våra 73 varuhus i Sverige kan vi möta kundernas ökande efterfrågan på en attraktiv kundupplevelse i ett digitalt och fysiskt gränsland, säger Stefan Danieli, finanschef och tf. vd för Åhléns i ett pressmeddelande.

Åhléns skriver att kunder som handlar på nätet kommer att få sin online-vara levererad hem, till ett postombud eller till valfritt Åhlénsvaruhus. Varuhusen ansvarar för utlämning och returhantering av online-varor. Kunden kommer oavsett leveransform att vid behov kunna välja att lämna tillbaka inköpta online-varor på valfritt Åhlénsvaruhus.

– Vi ser att e-handeln har nått en viss mognad och att vårt erbjudande, som bygger på att integrera vår digitala och fysiska kundupplevelse ligger rätt i tiden. Vi kommer fortsätta att utöka sortimentet samt hitta ännu fler synergier mellan det digitala och de fysiska varuhusen framöver, det här är bara början, säger Cecilia Mortimer Meurling, e-handelschef Åhléns.

Sortimentet som erbjuds vid lanseringen täcker mer än 20 000 varor. Målet på längre sikt är att öka detta till 48 000 varor, vilket motsvarar mängden varor i ett större Åhlénsvaruhus, som Uppsala eller Mall of Scandinavia.

Skriv ut Skriv ut
Gateau

Bagerikedja öppnar i Göteborg

2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg,... 2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg, ...
IMG_2873

2015 – ett lysande handelsår

2016/08/25 - På torsdagsmorgonen presenterade HUI research 2015 års siffror över detaljhandeln i Sverige.... 2016/08/25 - På torsdagsmorgonen presenterade HUI research 2015 års siffror över detaljhandeln i Sverige. Ett mycket bra...
Synoptik Kista galleria IMG_1122

Optikkedjan byter utseende

2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska... 2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska profil. ...
Ulf S. Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna.

Bygghandels-vd om julisiffrorna

2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf... 2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf S. Gustafssons, vd...
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100