Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • special

    • Tydligt ledarskap ger bättre kundmöte 2014/09/26   | Antal kommentarer 0

      Det duger inte att skicka butiksmedarbetarna på säljträning om inte hela organisationen, från koncernchef och styrelse till säljare, förstår hur säljresultaten ska åstadkommas och helhjärtat går in för att förändra organisationen till det bättre

  • krönika

    • "Att slänga fullt ätbar mat är en svensk folksjukdom"

      I Sverige slänger vi cirka 2 miljoner ton mat per år, mest frukt och grönt. Hushållen låter runt 1 miljon ton mat åka rätt ner i soporna. Den andra hälften faller i huvudsak på livsmedelsindustrin, storkök/restauranger och grossister/butiker. Men allt hänger ihop.

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
P1010109

Detaljhandeln augustiökade

2014/09/29 - Försäljningsvolymen ökade med 4,6 procent i augusti jämfört med samma månad 2013.... 2014/09/29 - Försäljningsvolymen ökade med 4,6 procent i augusti jämfört med samma månad 2013. Dagligvaruhandeln ökade med...

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
P1010109

Detaljhandeln augustiökade

2014/09/29 - Försäljningsvolymen ökade med 4,6 procent i augusti jämfört med samma månad 2013.... 2014/09/29 - Försäljningsvolymen ökade med 4,6 procent i augusti jämfört med samma månad 2013. Dagligvaruhandeln ökade med...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • special

    • Tydligt ledarskap ger bättre kundmöte 2014/09/26   | Antal kommentarer 0

      Det duger inte att skicka butiksmedarbetarna på säljträning om inte hela organisationen, från koncernchef och styrelse till säljare, förstår hur säljresultaten ska åstadkommas och helhjärtat går in för att förändra organisationen till det bättre

  • krönika

    • "Att slänga fullt ätbar mat är en svensk folksjukdom"

      I Sverige slänger vi cirka 2 miljoner ton mat per år, mest frukt och grönt. Hushållen låter runt 1 miljon ton mat åka rätt ner i soporna. Den andra hälften faller i huvudsak på livsmedelsindustrin, storkök/restauranger och grossister/butiker. Men allt hänger ihop.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100