Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • debatt

      Civilkurage eller inte? 2015/01/16   | Antal kommentarer 1

      Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer ifrågasätter starkt förre justitieminister Betatrice Asks uttalande om att butikerna kan skydda sig genom att visa mer civilkurage på ett seminarium nyligen. I en debattartikel på dagenshandel.se efterlyser han ett engagemang från vårt rättsväsende, inte ett försök från en ledande politiker att skjuta ifrån sig ansvaret för tryggheten i samhället.

  • ledare

    • Detaljhandelslogistik 2.0 2014/11/28   | Antal kommentarer 0

      Logistiken inom handeln har lyfts till en högre nivå. Det handlar inte längre bara om att optimera verksamheten och få mer flyt i transporterna. Nu tar man också ett större ansvar för både miljö- och samhällsfrågor.

  • event

    • Smarta leveranser för nöjdare shoppare

      En genomtänkt varudistribution, med bland annat en bemannad godsmottagning, ger Emporias kunder shoppingro. På Detaljhandelns Logistikdag får åhörarna ta del av framgångskonceptet.

    • Nå igenom marknadsföringsbruset med sociala medier

      Hur kan man komma närmare konsumenten via sociala medier? Det är något som Jonas Colliander, doktor på Handelshögskolan kommer att tala om på semiariet E-handel 2.0 den 17 november.

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
duka med tulpaner

Blomsterhandeln fortsätter öka

2015/01/29 - Blomsterhandelns siffror fortsätter att öka. Sverige importerade blommor för 173 miljoner Euro... 2015/01/29 - Blomsterhandelns siffror fortsätter att öka. Sverige importerade blommor för 173 miljoner Euro under 2014. Det...
8803343368222

Indiska startar samarbete med Myrorna

2015/01/28 - Indiska inleder ett samarbete med Myrorna för att bidra till ökad återanvändning.... 2015/01/28 - Indiska inleder ett samarbete med Myrorna för att bidra till ökad återanvändning. Kunderna erbjuds att...

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
duka med tulpaner

Blomsterhandeln fortsätter öka

2015/01/29 - Blomsterhandelns siffror fortsätter att öka. Sverige importerade blommor för 173 miljoner Euro... 2015/01/29 - Blomsterhandelns siffror fortsätter att öka. Sverige importerade blommor för 173 miljoner Euro under 2014. Det...
8803343368222

Indiska startar samarbete med Myrorna

2015/01/28 - Indiska inleder ett samarbete med Myrorna för att bidra till ökad återanvändning.... 2015/01/28 - Indiska inleder ett samarbete med Myrorna för att bidra till ökad återanvändning. Kunderna erbjuds att...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • debatt

      Civilkurage eller inte? 2015/01/16   | Antal kommentarer 1

      Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer ifrågasätter starkt förre justitieminister Betatrice Asks uttalande om att butikerna kan skydda sig genom att visa mer civilkurage på ett seminarium nyligen. I en debattartikel på dagenshandel.se efterlyser han ett engagemang från vårt rättsväsende, inte ett försök från en ledande politiker att skjuta ifrån sig ansvaret för tryggheten i samhället.

  • ledare

    • Detaljhandelslogistik 2.0 2014/11/28   | Antal kommentarer 0

      Logistiken inom handeln har lyfts till en högre nivå. Det handlar inte längre bara om att optimera verksamheten och få mer flyt i transporterna. Nu tar man också ett större ansvar för både miljö- och samhällsfrågor.

  • event

    • Smarta leveranser för nöjdare shoppare

      En genomtänkt varudistribution, med bland annat en bemannad godsmottagning, ger Emporias kunder shoppingro. På Detaljhandelns Logistikdag får åhörarna ta del av framgångskonceptet.

    • Nå igenom marknadsföringsbruset med sociala medier

      Hur kan man komma närmare konsumenten via sociala medier? Det är något som Jonas Colliander, doktor på Handelshögskolan kommer att tala om på semiariet E-handel 2.0 den 17 november.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100