Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
Indiska

Friskt kapital kan rädda Indiska

2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år,... 2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år, får ett välkommet...
Louise Körner en av de unga modetalanger som idag på förmiddagen på catwalk och i utställning visade på Fashion Week Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckans andra dag

2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung... 2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung talang: Swedish Fashion...
Nikkarinen

Han ska stärka Svensk Dagligvaruhandel

2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast... 2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast från regeringskansliet där...
Textilhögskolan i Borås öppningsvisade på Fashion week Stockholm idag på förmiddagen. Här Evelin Kägos kollektion. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckan i Stockholm i gång

2016/08/29 - Alternativa visningsformat, som nya scener och mindre installationer, kännetecknar den modevisningsvecka som... 2016/08/29 - Alternativa visningsformat, som nya scener och mindre installationer, kännetecknar den modevisningsvecka som idag invigdes i...
IMG_2916

Plastlarm – farliga kemikalier i konsumentprodukter

2016/08/29 - Vanliga prylar i hemmen innehåller ofta farliga och förbjudna kemikalier. Det står... 2016/08/29 - Vanliga prylar i hemmen innehåller ofta farliga och förbjudna kemikalier. Det står i en rapport...
900x500_Rusta_tapet_stolar_balkong_mobler_Foton_Rusta

Svensk kedja satsar på Tyskland

2016/08/29 - Dags för ytterligare en svensk kedja att ta sig in på den... 2016/08/29 - Dags för ytterligare en svensk kedja att ta sig in på den tyska marknaden. Strategin...

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
Indiska

Friskt kapital kan rädda Indiska

2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år,... 2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år, får ett välkommet...
Louise Körner en av de unga modetalanger som idag på förmiddagen på catwalk och i utställning visade på Fashion Week Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckans andra dag

2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung... 2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung talang: Swedish Fashion...
Nikkarinen

Han ska stärka Svensk Dagligvaruhandel

2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast... 2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast från regeringskansliet där...
Textilhögskolan i Borås öppningsvisade på Fashion week Stockholm idag på förmiddagen. Här Evelin Kägos kollektion. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckan i Stockholm i gång

2016/08/29 - Alternativa visningsformat, som nya scener och mindre installationer, kännetecknar den modevisningsvecka som... 2016/08/29 - Alternativa visningsformat, som nya scener och mindre installationer, kännetecknar den modevisningsvecka som idag invigdes i...
IMG_2916

Plastlarm – farliga kemikalier i konsumentprodukter

2016/08/29 - Vanliga prylar i hemmen innehåller ofta farliga och förbjudna kemikalier. Det står... 2016/08/29 - Vanliga prylar i hemmen innehåller ofta farliga och förbjudna kemikalier. Det står i en rapport...
900x500_Rusta_tapet_stolar_balkong_mobler_Foton_Rusta

Svensk kedja satsar på Tyskland

2016/08/29 - Dags för ytterligare en svensk kedja att ta sig in på den... 2016/08/29 - Dags för ytterligare en svensk kedja att ta sig in på den tyska marknaden. Strategin...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100