Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
8d5a42b1cbc15cf3_400x400ar-1

Han ska stärka Åhléns matprofil

2015/03/26 - Paolo Roberto, som bland annat är känd för sina kokböcker, öppnar i... 2015/03/26 - Paolo Roberto, som bland annat är känd för sina kokböcker, öppnar i sommar sin första...
Polarn o pyret. Foto: Kajsa Åström

Ökat resultat för RNB

2015/03/26 - RNB, Retail and Brands, positiva trend med vinstförbättringar fortsätter och rörelseresultatet ökade... 2015/03/26 - RNB, Retail and Brands, positiva trend med vinstförbättringar fortsätter och rörelseresultatet ökade rejält andra kvartalet....
full-shamssmall_5269

Så ska Lexington fortsätta etableringen

2015/03/26 - Lexington Company fortsätter att bygga ut butiksnätet i Norden, med ambitionen att... 2015/03/26 - Lexington Company fortsätter att bygga ut butiksnätet i Norden, med ambitionen att öka antalet nya...
Jens Nordfält Butiksleverantör 20150325_142730

Intressanta möten på Butiksleveratörsmässan

2015/03/25 - Men fem seminariescener och 220 utställare bjuder årets Butiksleverantörsmässa på intressanta möten... 2015/03/25 - Men fem seminariescener och 220 utställare bjuder årets Butiksleverantörsmässa på intressanta möten och spännande. ...
60_kappahl_olso_city

Öppnar med nytt koncept i Sickla

2015/03/25 - Kapp Ahls butik i Sickla Köpkvarter öppnar på torsdag med ett helt... 2015/03/25 - Kapp Ahls butik i Sickla Köpkvarter öppnar på torsdag med ett helt nytt utseende. Butiken...

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
8d5a42b1cbc15cf3_400x400ar-1

Han ska stärka Åhléns matprofil

2015/03/26 - Paolo Roberto, som bland annat är känd för sina kokböcker, öppnar i... 2015/03/26 - Paolo Roberto, som bland annat är känd för sina kokböcker, öppnar i sommar sin första...
Polarn o pyret. Foto: Kajsa Åström

Ökat resultat för RNB

2015/03/26 - RNB, Retail and Brands, positiva trend med vinstförbättringar fortsätter och rörelseresultatet ökade... 2015/03/26 - RNB, Retail and Brands, positiva trend med vinstförbättringar fortsätter och rörelseresultatet ökade rejält andra kvartalet....
full-shamssmall_5269

Så ska Lexington fortsätta etableringen

2015/03/26 - Lexington Company fortsätter att bygga ut butiksnätet i Norden, med ambitionen att... 2015/03/26 - Lexington Company fortsätter att bygga ut butiksnätet i Norden, med ambitionen att öka antalet nya...
Jens Nordfält Butiksleverantör 20150325_142730

Intressanta möten på Butiksleveratörsmässan

2015/03/25 - Men fem seminariescener och 220 utställare bjuder årets Butiksleverantörsmässa på intressanta möten... 2015/03/25 - Men fem seminariescener och 220 utställare bjuder årets Butiksleverantörsmässa på intressanta möten och spännande. ...
60_kappahl_olso_city

Öppnar med nytt koncept i Sickla

2015/03/25 - Kapp Ahls butik i Sickla Köpkvarter öppnar på torsdag med ett helt... 2015/03/25 - Kapp Ahls butik i Sickla Köpkvarter öppnar på torsdag med ett helt nytt utseende. Butiken...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100