Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100