Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • Handelsvädret


    presenteras av Foreca
  • krönika

      Sommarläsning: E-handelns hetaste trender 2015/07/02   | Antal kommentarer 0

      Nyligen avslutades Internet Retailer Conference & Exhibition (IRCE), världens största e-handelsmässa i Chicago. IRCEs fokus är den amerikanska marknaden men mässan är ändå en vägvisare och inspirationskälla för Sverige, såväl för handeln online som offline. PJ Utsi, kreativ chef och medgrundare Vaimo och några kollegor var där för att ta hem en rad insikter om e-handelns hetaste trender, vilket han berättar om i sommarkrönikan på Dagenshandel.se.

  • ledare

      Hopp om sommarförsäljningen 2015/06/17   | Antal kommentarer 0

      I dagarna får 3,9 miljoner svenska konsumenter närmare 30 miljarder kronor insatta på sina bankkonton. Det är första omgången av skatteåterbäringen som utbetalas. Hur många som i stället ska betala kvarskatt och hur mycket, är ännu inte kommunicerat men det brukar röra sig om betydligt mindre summor.

  • event

    • Entreprenörsveckan i Båstad 22 - 25 juni

      Dagens Handel medverkar på Entreprenörsveckan i Båstad, med seminarier om hållbarhet och förpackningstrender, 24 och 25 juni.

    • Retail Awards: här är handelns vinnare 2015

      För åttonde året i rad utsågs igår kväll handelns vinnare vid den stora handelsgalan Retail Awards på Cirkus i Stockholm. Indiska kammade hem priset som Årets hållbara butik/butikskedja. Till Årets butikskedja utsågs H&M och Happy Socks fick priset som Årets tillväxtföretag.

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
Retail aw indiska 20150607_162538 vand

Kvinnor handlar mer hållbart

2015/07/21 - En knapp tredjedel av mode- och inredningskonsumenterna i Sverige handlar mer hållbart... 2015/07/21 - En knapp tredjedel av mode- och inredningskonsumenterna i Sverige handlar mer hållbart idag än för...

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
Retail aw indiska 20150607_162538 vand

Kvinnor handlar mer hållbart

2015/07/21 - En knapp tredjedel av mode- och inredningskonsumenterna i Sverige handlar mer hållbart... 2015/07/21 - En knapp tredjedel av mode- och inredningskonsumenterna i Sverige handlar mer hållbart idag än för...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • Handelsvädret


    presenteras av Foreca
  • krönika

      Sommarläsning: E-handelns hetaste trender 2015/07/02   | Antal kommentarer 0

      Nyligen avslutades Internet Retailer Conference & Exhibition (IRCE), världens största e-handelsmässa i Chicago. IRCEs fokus är den amerikanska marknaden men mässan är ändå en vägvisare och inspirationskälla för Sverige, såväl för handeln online som offline. PJ Utsi, kreativ chef och medgrundare Vaimo och några kollegor var där för att ta hem en rad insikter om e-handelns hetaste trender, vilket han berättar om i sommarkrönikan på Dagenshandel.se.

  • ledare

      Hopp om sommarförsäljningen 2015/06/17   | Antal kommentarer 0

      I dagarna får 3,9 miljoner svenska konsumenter närmare 30 miljarder kronor insatta på sina bankkonton. Det är första omgången av skatteåterbäringen som utbetalas. Hur många som i stället ska betala kvarskatt och hur mycket, är ännu inte kommunicerat men det brukar röra sig om betydligt mindre summor.

  • event

    • Entreprenörsveckan i Båstad 22 - 25 juni

      Dagens Handel medverkar på Entreprenörsveckan i Båstad, med seminarier om hållbarhet och förpackningstrender, 24 och 25 juni.

    • Retail Awards: här är handelns vinnare 2015

      För åttonde året i rad utsågs igår kväll handelns vinnare vid den stora handelsgalan Retail Awards på Cirkus i Stockholm. Indiska kammade hem priset som Årets hållbara butik/butikskedja. Till Årets butikskedja utsågs H&M och Happy Socks fick priset som Årets tillväxtföretag.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100