Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Tack och hej då! 2016/04/29   | Antal kommentarer 0

      Efter mer än 11 år som chefredaktör för Dagens Handel har det blivit dags för mig att gå vidare. Några dagars ledighet står på tur innan nya uppgifter väntar.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
liten-DAHH-0006-A-001-A(5)

Dagens Handel nr 6/2016 ute nu

2016/04/29 - Butik är temat för Dagens Handel nummer 6/2016. ... 2016/04/29 - Butik är temat för Dagens Handel nummer 6/2016. ...
Lexington Boråstapeter

Uppåt väggarna för Lexington

2016/04/28 - Nu går Lexington lös på väggarna. Livsstilsmärket lanserar nu ett nytt helsvenskt... 2016/04/28 - Nu går Lexington lös på väggarna. Livsstilsmärket lanserar nu ett nytt helsvenskt samarbete, med en...
Hemmakväll Väla

Från filmuthyrare till premiumgodiskedja

2016/04/28 - Först var det bara film. Nu är det lika mycket godis. I takt... 2016/04/28 - Först var det bara film. Nu är det lika mycket godis. I takt med att filmuthyrningen...
Pressbild.Leranrörsig

Kultursatsning i Gränbystaden

2016/04/27 - Gränbystaden, den nya stadsdelen i Uppsala , ska bli en levande mötesplats... 2016/04/27 - Gränbystaden, den nya stadsdelen i Uppsala , ska bli en levande mötesplats för Uppsalaborna. Konstprojektet...

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
liten-DAHH-0006-A-001-A(5)

Dagens Handel nr 6/2016 ute nu

2016/04/29 - Butik är temat för Dagens Handel nummer 6/2016. ... 2016/04/29 - Butik är temat för Dagens Handel nummer 6/2016. ...
Lexington Boråstapeter

Uppåt väggarna för Lexington

2016/04/28 - Nu går Lexington lös på väggarna. Livsstilsmärket lanserar nu ett nytt helsvenskt... 2016/04/28 - Nu går Lexington lös på väggarna. Livsstilsmärket lanserar nu ett nytt helsvenskt samarbete, med en...
Hemmakväll Väla

Från filmuthyrare till premiumgodiskedja

2016/04/28 - Först var det bara film. Nu är det lika mycket godis. I takt... 2016/04/28 - Först var det bara film. Nu är det lika mycket godis. I takt med att filmuthyrningen...
Pressbild.Leranrörsig

Kultursatsning i Gränbystaden

2016/04/27 - Gränbystaden, den nya stadsdelen i Uppsala , ska bli en levande mötesplats... 2016/04/27 - Gränbystaden, den nya stadsdelen i Uppsala , ska bli en levande mötesplats för Uppsalaborna. Konstprojektet...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Tack och hej då! 2016/04/29   | Antal kommentarer 0

      Efter mer än 11 år som chefredaktör för Dagens Handel har det blivit dags för mig att gå vidare. Några dagars ledighet står på tur innan nya uppgifter väntar.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100