Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • special

    • Möjligheter och risker med kundens digitala beteende 2014/10/29   | Antal kommentarer 0

      – Det lönar sig sällan att vara banbrytnade med ny teknik, tvåan har ofta i förlängningen ett bättre utgångsläge, säger Pär Ström. Han är författare och debattör med detaljhandel på sitt program. På Scandinavian Retail Forum i Stockholm nyligen, talade han om kundens digitala beteende.

  • krönika

    • Strikt traditionell handel hör hemma på museum

      Nu är det allvar! Handlare, börja tänka utanför boxen... Bortse från gamla branschsanningar och stegvisa förbättringar à la Toyota! Efterlyses: analogt, digitalt och icke-linjärt nytänkande. Det skriver Mats Wallin i en krönika på dagenshandel.se.

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
Joacim Sjödin kopia

Han ska sälja Björn Borg i världen

2014/10/29 - Björn Borg har tillsatt en ny global försäljningsdirektör, som närmast kommer från... 2014/10/29 - Björn Borg har tillsatt en ny global försäljningsdirektör, som närmast kommer från Peak performance....

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
Joacim Sjödin kopia

Han ska sälja Björn Borg i världen

2014/10/29 - Björn Borg har tillsatt en ny global försäljningsdirektör, som närmast kommer från... 2014/10/29 - Björn Borg har tillsatt en ny global försäljningsdirektör, som närmast kommer från Peak performance....

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • special

    • Möjligheter och risker med kundens digitala beteende 2014/10/29   | Antal kommentarer 0

      – Det lönar sig sällan att vara banbrytnade med ny teknik, tvåan har ofta i förlängningen ett bättre utgångsläge, säger Pär Ström. Han är författare och debattör med detaljhandel på sitt program. På Scandinavian Retail Forum i Stockholm nyligen, talade han om kundens digitala beteende.

  • krönika

    • Strikt traditionell handel hör hemma på museum

      Nu är det allvar! Handlare, börja tänka utanför boxen... Bortse från gamla branschsanningar och stegvisa förbättringar à la Toyota! Efterlyses: analogt, digitalt och icke-linjärt nytänkande. Det skriver Mats Wallin i en krönika på dagenshandel.se.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100