Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
Kö utanför Chanelbutiken Birger Jarlsgatan Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Positivt för handeln i KI:s juli-mätning

2016/07/27 - Detaljhandeln lyfts fram på flera ställen, i julis Konjunkturbarometer från Konjunkturinstitutet. Och... 2016/07/27 - Detaljhandeln lyfts fram på flera ställen, i julis Konjunkturbarometer från Konjunkturinstitutet. Och tongångarna är positiva:...
City gross Pokemon

Matkedjan hoppar på Pokémon-hypen

2016/07/27 - City gross är snabba att haka på "mobiljakts-trenden". Nu lanserar kedjan en... 2016/07/27 - City gross är snabba att haka på "mobiljakts-trenden". Nu lanserar kedjan en tävling där kunder...
Victorins Varberg Hedbergs guld Online brands

Smyckesföretaget växer vidare med butiksförvärv

2016/07/26 - Näthandlaren Hebergs guld jobbar vidare på att bli ett riktigt omnikanalföretag. Efter... 2016/07/26 - Näthandlaren Hebergs guld jobbar vidare på att bli ett riktigt omnikanalföretag. Efter vårens förvärv av...

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut
Kö utanför Chanelbutiken Birger Jarlsgatan Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Positivt för handeln i KI:s juli-mätning

2016/07/27 - Detaljhandeln lyfts fram på flera ställen, i julis Konjunkturbarometer från Konjunkturinstitutet. Och... 2016/07/27 - Detaljhandeln lyfts fram på flera ställen, i julis Konjunkturbarometer från Konjunkturinstitutet. Och tongångarna är positiva:...
City gross Pokemon

Matkedjan hoppar på Pokémon-hypen

2016/07/27 - City gross är snabba att haka på "mobiljakts-trenden". Nu lanserar kedjan en... 2016/07/27 - City gross är snabba att haka på "mobiljakts-trenden". Nu lanserar kedjan en tävling där kunder...
Victorins Varberg Hedbergs guld Online brands

Smyckesföretaget växer vidare med butiksförvärv

2016/07/26 - Näthandlaren Hebergs guld jobbar vidare på att bli ett riktigt omnikanalföretag. Efter... 2016/07/26 - Näthandlaren Hebergs guld jobbar vidare på att bli ett riktigt omnikanalföretag. Efter vårens förvärv av...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100