Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • special

    • Dagligvaruhandeln trampar vatten – missar nätmaten 2014/11/17   | Antal kommentarer 0

      Svenskarna e-handlar allt mer, men de är inte nöjda med den service de får. Förväntningarna är höga hos konsumenterna som gärna vill näthandla sin mat. Det framkommer av en undersökning, gjord av undersökningsföretaget TNS på uppdrag av det globala logistikföretaget JDA.

  • krönika

    • Detaljhandelns mest personaltäta bransch?

      Det är inte i alla butiker som kunden måste gå runt och leta för att hitta personal som kan hjälpa till. En bransch som verkligen satsar på säljande personal är kosmetika- och parfymbranschen, något som många andra borde ta lärdom av, skriver Patrik Johansson i en krönika på dagenshandel.se.

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0

I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut

Ny fransk livsmedelskedja till Sverige

Thomas Karlsson | 2012/12/06 | Antal kommentarer 0




I februari öppnar den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer frysta varor, sin första butik i Sverige. Men siktet är inställt på betydligt fler.

Butiker som säljer enbart frysta livsmedel har blivit en succé i Frankrike, och sedan den första butiken öppnade i Paris 1974 har kedjan vuxit till 900 butiker runt om i Frankrike. Totalt har man en marknadsandel på drygt 20 procent på frysta varor i den franska dagligvaruhandeln.

För ett par år sedan började Picard att etablera sig utanför Frankrike, först i norra Italien där man idag har ett 40-tal butiker, och nyligen också i Belgien och Spanien.

Och i februari är det Sveriges tur, då den första Picardbutiken öppnar i Stockholm, rapporterar Ekot. Inom fem år ska kedjan bestå av femtio butiker enligt planerna.

Att den svenska marknaden är intressant beror på att svenska konsumenter köper två och en halv gånger så mycket frysvaror per person än de franska.

– Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik, säger Pierre Pauze, vd för Picard till Ekot.

 

Skriv ut Skriv ut

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • special

    • Dagligvaruhandeln trampar vatten – missar nätmaten 2014/11/17   | Antal kommentarer 0

      Svenskarna e-handlar allt mer, men de är inte nöjda med den service de får. Förväntningarna är höga hos konsumenterna som gärna vill näthandla sin mat. Det framkommer av en undersökning, gjord av undersökningsföretaget TNS på uppdrag av det globala logistikföretaget JDA.

  • krönika

    • Detaljhandelns mest personaltäta bransch?

      Det är inte i alla butiker som kunden måste gå runt och leta för att hitta personal som kan hjälpa till. En bransch som verkligen satsar på säljande personal är kosmetika- och parfymbranschen, något som många andra borde ta lärdom av, skriver Patrik Johansson i en krönika på dagenshandel.se.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100