Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Nytag hos Indiska

Ylva Åkesson | 2016/02/25 | Antal kommentarer 0

Successivt börjar bilden av ”nya” Indiska växa fram. Igår på en modevisning på Berns i Stockholm presenterades en av nysatsningarna, en klädlinje av lite exklusivare sort.

Indiska är under rekonstruktion och David Rönnberg, ny vd sedan i december, har listat flera åtgärder för att få företag på rätt köl. Butiker stängs, sortimentet ses över och stramas till när antalet artiklar dras ner och reklampengarna satsas mer riktat. Att bli starkare i e-handelskanalen står också på agendan.

Under senhösten lanserades ett yogasortiment. Det fick visningspubliken se mer av på Berns igår kväll.

Mot livsstilsvarumärke

Huvudnumret var dock Serenity, en kollektion som beskrivs som en ”sofistikerad”, ”minimalistiskt” och skandinavisk look i material som linne och silke och med hantverksdetaljer.

Med tre tydliga områden hem, mode och det man kallar Zence, ett område som rör sig kring välmående och hälsa (med produkter för yoga, med krämer, doftljus, téer med mera), satsar kedjan på att bli ett livsstilsvarumärke.

Med i arbetet för att förstärka köpupplevelsen online och i butik är nyförvärvet Nunzia Rosenius på posten som ny visual-chef. Hon har en bakgrund som butikschef för Zara och har etablerat Calzedonia i Sverige.

Hon tar över efter Susanne Kraft, som gått till Cervera.

Islandsbesök på Berns

I åskadarskaran på Berns fanns isländskt besök: Sigrun Andersen och Dagbjört Guðmundsdóttir. Sedan 2013 driver de tillsammans en franchisebutik för Indiska i Reykjavik.

– Eftersom svart är den isländska kvinnans favoritfärg var vi lite fundersamma på hur kunderna skulle ta emot Indiskas mer casual och färgglada stil. Men redan från starten blev det succé, säger Sigrun Andersen.

Nu var de på plats för att med egna ögon se Indiskas nya giv:

– Jag gillar verkligen visningen och hur märket har utvecklats. Nu vänder de sig mot en bredare målgrupp, med ett fler möjligheter till kvalitetsval och fler kommersiellt gångbara looker i sin etniska look, kommenterar Sigrun Andersen.

Skriv ut Skriv ut
Gateau

Bagerikedja öppnar i Göteborg

2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg,... 2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg, ...
Synoptik Kista galleria IMG_1122

Optikkedjan byter utseende

2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska... 2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska profil. ...
Ulf S. Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna.

Bygghandels-vd om julisiffrorna

2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf... 2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf S. Gustafssons, vd...
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...

Nytag hos Indiska

Ylva Åkesson | 2016/02/25 | Antal kommentarer 0




Successivt börjar bilden av ”nya” Indiska växa fram. Igår på en modevisning på Berns i Stockholm presenterades en av nysatsningarna, en klädlinje av lite exklusivare sort.

Indiska är under rekonstruktion och David Rönnberg, ny vd sedan i december, har listat flera åtgärder för att få företag på rätt köl. Butiker stängs, sortimentet ses över och stramas till när antalet artiklar dras ner och reklampengarna satsas mer riktat. Att bli starkare i e-handelskanalen står också på agendan.

Under senhösten lanserades ett yogasortiment. Det fick visningspubliken se mer av på Berns igår kväll.

Mot livsstilsvarumärke

Huvudnumret var dock Serenity, en kollektion som beskrivs som en ”sofistikerad”, ”minimalistiskt” och skandinavisk look i material som linne och silke och med hantverksdetaljer.

Med tre tydliga områden hem, mode och det man kallar Zence, ett område som rör sig kring välmående och hälsa (med produkter för yoga, med krämer, doftljus, téer med mera), satsar kedjan på att bli ett livsstilsvarumärke.

Med i arbetet för att förstärka köpupplevelsen online och i butik är nyförvärvet Nunzia Rosenius på posten som ny visual-chef. Hon har en bakgrund som butikschef för Zara och har etablerat Calzedonia i Sverige.

Hon tar över efter Susanne Kraft, som gått till Cervera.

Islandsbesök på Berns

I åskadarskaran på Berns fanns isländskt besök: Sigrun Andersen och Dagbjört Guðmundsdóttir. Sedan 2013 driver de tillsammans en franchisebutik för Indiska i Reykjavik.

– Eftersom svart är den isländska kvinnans favoritfärg var vi lite fundersamma på hur kunderna skulle ta emot Indiskas mer casual och färgglada stil. Men redan från starten blev det succé, säger Sigrun Andersen.

Nu var de på plats för att med egna ögon se Indiskas nya giv:

– Jag gillar verkligen visningen och hur märket har utvecklats. Nu vänder de sig mot en bredare målgrupp, med ett fler möjligheter till kvalitetsval och fler kommersiellt gångbara looker i sin etniska look, kommenterar Sigrun Andersen.

Skriv ut Skriv ut
Gateau

Bagerikedja öppnar i Göteborg

2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg,... 2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg, ...
Synoptik Kista galleria IMG_1122

Optikkedjan byter utseende

2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska... 2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska profil. ...
Ulf S. Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna.

Bygghandels-vd om julisiffrorna

2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf... 2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf S. Gustafssons, vd...
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100