Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Nytag hos Indiska

Ylva Åkesson | 2016/02/25 | Antal kommentarer 0

Successivt börjar bilden av ”nya” Indiska växa fram. Igår på en modevisning på Berns i Stockholm presenterades en av nysatsningarna, en klädlinje av lite exklusivare sort.

Indiska är under rekonstruktion och David Rönnberg, ny vd sedan i december, har listat flera åtgärder för att få företag på rätt köl. Butiker stängs, sortimentet ses över och stramas till när antalet artiklar dras ner och reklampengarna satsas mer riktat. Att bli starkare i e-handelskanalen står också på agendan.

Under senhösten lanserades ett yogasortiment. Det fick visningspubliken se mer av på Berns igår kväll.

Mot livsstilsvarumärke

Huvudnumret var dock Serenity, en kollektion som beskrivs som en ”sofistikerad”, ”minimalistiskt” och skandinavisk look i material som linne och silke och med hantverksdetaljer.

Med tre tydliga områden hem, mode och det man kallar Zence, ett område som rör sig kring välmående och hälsa (med produkter för yoga, med krämer, doftljus, téer med mera), satsar kedjan på att bli ett livsstilsvarumärke.

Med i arbetet för att förstärka köpupplevelsen online och i butik är nyförvärvet Nunzia Rosenius på posten som ny visual-chef. Hon har en bakgrund som butikschef för Zara och har etablerat Calzedonia i Sverige.

Hon tar över efter Susanne Kraft, som gått till Cervera.

Islandsbesök på Berns

I åskadarskaran på Berns fanns isländskt besök: Sigrun Andersen och Dagbjört Guðmundsdóttir. Sedan 2013 driver de tillsammans en franchisebutik för Indiska i Reykjavik.

– Eftersom svart är den isländska kvinnans favoritfärg var vi lite fundersamma på hur kunderna skulle ta emot Indiskas mer casual och färgglada stil. Men redan från starten blev det succé, säger Sigrun Andersen.

Nu var de på plats för att med egna ögon se Indiskas nya giv:

– Jag gillar verkligen visningen och hur märket har utvecklats. Nu vänder de sig mot en bredare målgrupp, med ett fler möjligheter till kvalitetsval och fler kommersiellt gångbara looker i sin etniska look, kommenterar Sigrun Andersen.

Skriv ut Skriv ut
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...
unnamed

Optikkedja samlar in glasögon

2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för... 2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för att användas på...
958ad893b86e8270_800x800ar

Jula öppnar i Nyköping

2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping.... 2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping....
IMG_3078

Svensk Handel: En budget som inger oro

2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas... 2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg den svenska...

Nytag hos Indiska

Ylva Åkesson | 2016/02/25 | Antal kommentarer 0




Successivt börjar bilden av ”nya” Indiska växa fram. Igår på en modevisning på Berns i Stockholm presenterades en av nysatsningarna, en klädlinje av lite exklusivare sort.

Indiska är under rekonstruktion och David Rönnberg, ny vd sedan i december, har listat flera åtgärder för att få företag på rätt köl. Butiker stängs, sortimentet ses över och stramas till när antalet artiklar dras ner och reklampengarna satsas mer riktat. Att bli starkare i e-handelskanalen står också på agendan.

Under senhösten lanserades ett yogasortiment. Det fick visningspubliken se mer av på Berns igår kväll.

Mot livsstilsvarumärke

Huvudnumret var dock Serenity, en kollektion som beskrivs som en ”sofistikerad”, ”minimalistiskt” och skandinavisk look i material som linne och silke och med hantverksdetaljer.

Med tre tydliga områden hem, mode och det man kallar Zence, ett område som rör sig kring välmående och hälsa (med produkter för yoga, med krämer, doftljus, téer med mera), satsar kedjan på att bli ett livsstilsvarumärke.

Med i arbetet för att förstärka köpupplevelsen online och i butik är nyförvärvet Nunzia Rosenius på posten som ny visual-chef. Hon har en bakgrund som butikschef för Zara och har etablerat Calzedonia i Sverige.

Hon tar över efter Susanne Kraft, som gått till Cervera.

Islandsbesök på Berns

I åskadarskaran på Berns fanns isländskt besök: Sigrun Andersen och Dagbjört Guðmundsdóttir. Sedan 2013 driver de tillsammans en franchisebutik för Indiska i Reykjavik.

– Eftersom svart är den isländska kvinnans favoritfärg var vi lite fundersamma på hur kunderna skulle ta emot Indiskas mer casual och färgglada stil. Men redan från starten blev det succé, säger Sigrun Andersen.

Nu var de på plats för att med egna ögon se Indiskas nya giv:

– Jag gillar verkligen visningen och hur märket har utvecklats. Nu vänder de sig mot en bredare målgrupp, med ett fler möjligheter till kvalitetsval och fler kommersiellt gångbara looker i sin etniska look, kommenterar Sigrun Andersen.

Skriv ut Skriv ut
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...
unnamed

Optikkedja samlar in glasögon

2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för... 2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för att användas på...
958ad893b86e8270_800x800ar

Jula öppnar i Nyköping

2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping.... 2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping....
IMG_3078

Svensk Handel: En budget som inger oro

2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas... 2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg den svenska...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100