Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Svenska handelskvinnor mer karriärsugna

frikopenskap | 2016/03/08 | Antal kommentarer 0

Sverige är unikt – kvinnor i detaljhandeln är lika karriärdrivna som männen. Ändå är det en bit kvar till jämställdhet på de högsta posterna.

Detaljhandeln som bransch är kvinnodominerad, med 65–70 procent kvinnliga medarbetare, men trots det är de flesta cheferna män. Utvecklingen över tid är dock i stort positiv. I den första linjen chefer, som exempelvis butikschefer, ser man hur antalet kvinnor ökat kraftigt de senaste åren.

– På några års sikt så kommer det att vara lika många kvinnor som män som chefer på den nivån. Men tittar man på direktörsnivå, däremot, går det tio män på en kvinna, och där händer det ingenting, säger Thomas Andersson.

Han är biträdande professor vid Högskolan i Skövde och leder forskningsprojektet ”Karriärutveckling inom detaljhandeln – lika möjligheter till rörlighet och utveckling för kvinnor och män?”

Svenska handelskvinnor unika

Utgångspunkten var att man ville förstå hur bilden av detaljhandeln som en genomgångsbransch utan karriärvägar kunde finnas – samtidigt som tidigare studier om personalledning visat att man trivs väldigt bra.

– Vi tittade på internationell forskning och insåg att att kvinnor i handeln i Sverige skiljde ut sig: här är viljan att göra karriär och tron på den egna förmågan att lyckas göra karriär lika stor hos både män och kvinnor. Så ser det inte ut internationellt, berättar Thomas Andersson.

Axfood på rätt väg

Axfood hade under 2015 i genomsnitt 8 803 anställda medarbetare, varav 54 procent kvinnor och 46 procent män. Målet är en fördelning på 60-40 år 2020, oavsett vilket kön som sätts främst.

– Under 2015 hade Axfood 30 procent kvinnliga ledare och andelen kvinnliga butikschefer uppgick till 29 procent. Med motsvarande siffror för året innan (26 respektive 29) är tendensen tydlig. Vi är på rätt väg, konstaterar presschefen Claes Salomonsson.

I koncernens ledarskapsutbildningar råder jämn könsfördelning, och i koncernledningen har man 40 procent kvinnor. Vid varje rekrytering ska det finnas en manlig och en kvinnlig kandidat. Om valberedningens förslag till styrelse klubbas så att Mia Brunell Livfors tar över ordförandeposten efter Fredrik Persson, utgörs styrelsen av sex kvinnor och tre män.

Att lägga livspusslet

På bland annat Lidl och Ica lägger man stor vikt vid att underlätta för medarbetarna att lägga hela livspusslet och tittar exempelvis på möjligheter att arbeta mer hemifrån eller att skapa mer flexibla arbetstider där det är möjligt.

– För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera arbete och familjeliv, säger Martin Jarstål, pressansvarig på Lidl.

Birgitta Roos, chef diversity & talent, Ica Gruppen, berättar att man ständigt försöker balansera upp för att få en jämn könsfördelning vid rekrytering. På logistiksidan har man startat Hjärter Dam, ett utvecklingsprogram för kvinnor som vill utveckla sin ledarförmåga.

– Tanken är att visa att det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna, det är ett ledarjobb som ska göras. Nu ser vi att andelen kvinnor bland gruppcheferna har blivit större.

Löneskillnader som beror på kön

En slutsats i Thomas Anderssons studie är att motivationen att bli chef inom detaljhandeln generellt är väldigt låg – och det drar varken med status, beslutsfattande eller högre lön som morot. Inte ens de som redan är chefer i branschen tycks värdera chefspositionen särskilt högt.

Det finns fortfarande problematiska frågor kopplade till handel och karriär – som löneskillnader som inte går att förklara med något annat än kön. Ju mer kunskap det krävs för en tjänst och ju längre upp i hierarkin man kommer, desto större blir lönegapet.

– Det är nästan som om männens kunskap värderas högre än kvinnornas, konstaterar Thomas Andersson.

Hanna Stenvall/Fri Köpenskap

Skriv ut Skriv ut
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...
unnamed

Optikkedja samlar in glasögon

2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för... 2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för att användas på...

Svenska handelskvinnor mer karriärsugna

frikopenskap | 2016/03/08 | Antal kommentarer 0




Sverige är unikt – kvinnor i detaljhandeln är lika karriärdrivna som männen. Ändå är det en bit kvar till jämställdhet på de högsta posterna.

Detaljhandeln som bransch är kvinnodominerad, med 65–70 procent kvinnliga medarbetare, men trots det är de flesta cheferna män. Utvecklingen över tid är dock i stort positiv. I den första linjen chefer, som exempelvis butikschefer, ser man hur antalet kvinnor ökat kraftigt de senaste åren.

– På några års sikt så kommer det att vara lika många kvinnor som män som chefer på den nivån. Men tittar man på direktörsnivå, däremot, går det tio män på en kvinna, och där händer det ingenting, säger Thomas Andersson.

Han är biträdande professor vid Högskolan i Skövde och leder forskningsprojektet ”Karriärutveckling inom detaljhandeln – lika möjligheter till rörlighet och utveckling för kvinnor och män?”

Svenska handelskvinnor unika

Utgångspunkten var att man ville förstå hur bilden av detaljhandeln som en genomgångsbransch utan karriärvägar kunde finnas – samtidigt som tidigare studier om personalledning visat att man trivs väldigt bra.

– Vi tittade på internationell forskning och insåg att att kvinnor i handeln i Sverige skiljde ut sig: här är viljan att göra karriär och tron på den egna förmågan att lyckas göra karriär lika stor hos både män och kvinnor. Så ser det inte ut internationellt, berättar Thomas Andersson.

Axfood på rätt väg

Axfood hade under 2015 i genomsnitt 8 803 anställda medarbetare, varav 54 procent kvinnor och 46 procent män. Målet är en fördelning på 60-40 år 2020, oavsett vilket kön som sätts främst.

– Under 2015 hade Axfood 30 procent kvinnliga ledare och andelen kvinnliga butikschefer uppgick till 29 procent. Med motsvarande siffror för året innan (26 respektive 29) är tendensen tydlig. Vi är på rätt väg, konstaterar presschefen Claes Salomonsson.

I koncernens ledarskapsutbildningar råder jämn könsfördelning, och i koncernledningen har man 40 procent kvinnor. Vid varje rekrytering ska det finnas en manlig och en kvinnlig kandidat. Om valberedningens förslag till styrelse klubbas så att Mia Brunell Livfors tar över ordförandeposten efter Fredrik Persson, utgörs styrelsen av sex kvinnor och tre män.

Att lägga livspusslet

På bland annat Lidl och Ica lägger man stor vikt vid att underlätta för medarbetarna att lägga hela livspusslet och tittar exempelvis på möjligheter att arbeta mer hemifrån eller att skapa mer flexibla arbetstider där det är möjligt.

– För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera arbete och familjeliv, säger Martin Jarstål, pressansvarig på Lidl.

Birgitta Roos, chef diversity & talent, Ica Gruppen, berättar att man ständigt försöker balansera upp för att få en jämn könsfördelning vid rekrytering. På logistiksidan har man startat Hjärter Dam, ett utvecklingsprogram för kvinnor som vill utveckla sin ledarförmåga.

– Tanken är att visa att det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna, det är ett ledarjobb som ska göras. Nu ser vi att andelen kvinnor bland gruppcheferna har blivit större.

Löneskillnader som beror på kön

En slutsats i Thomas Anderssons studie är att motivationen att bli chef inom detaljhandeln generellt är väldigt låg – och det drar varken med status, beslutsfattande eller högre lön som morot. Inte ens de som redan är chefer i branschen tycks värdera chefspositionen särskilt högt.

Det finns fortfarande problematiska frågor kopplade till handel och karriär – som löneskillnader som inte går att förklara med något annat än kön. Ju mer kunskap det krävs för en tjänst och ju längre upp i hierarkin man kommer, desto större blir lönegapet.

– Det är nästan som om männens kunskap värderas högre än kvinnornas, konstaterar Thomas Andersson.

Hanna Stenvall/Fri Köpenskap

Skriv ut Skriv ut
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...
unnamed

Optikkedja samlar in glasögon

2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för... 2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för att användas på...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100