Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

Svenska handelskvinnor mer karriärsugna

frikopenskap | 2016/03/08 | Antal kommentarer 0

Sverige är unikt – kvinnor i detaljhandeln är lika karriärdrivna som männen. Ändå är det en bit kvar till jämställdhet på de högsta posterna.

Detaljhandeln som bransch är kvinnodominerad, med 65–70 procent kvinnliga medarbetare, men trots det är de flesta cheferna män. Utvecklingen över tid är dock i stort positiv. I den första linjen chefer, som exempelvis butikschefer, ser man hur antalet kvinnor ökat kraftigt de senaste åren.

– På några års sikt så kommer det att vara lika många kvinnor som män som chefer på den nivån. Men tittar man på direktörsnivå, däremot, går det tio män på en kvinna, och där händer det ingenting, säger Thomas Andersson.

Han är biträdande professor vid Högskolan i Skövde och leder forskningsprojektet ”Karriärutveckling inom detaljhandeln – lika möjligheter till rörlighet och utveckling för kvinnor och män?”

Svenska handelskvinnor unika

Utgångspunkten var att man ville förstå hur bilden av detaljhandeln som en genomgångsbransch utan karriärvägar kunde finnas – samtidigt som tidigare studier om personalledning visat att man trivs väldigt bra.

– Vi tittade på internationell forskning och insåg att att kvinnor i handeln i Sverige skiljde ut sig: här är viljan att göra karriär och tron på den egna förmågan att lyckas göra karriär lika stor hos både män och kvinnor. Så ser det inte ut internationellt, berättar Thomas Andersson.

Axfood på rätt väg

Axfood hade under 2015 i genomsnitt 8 803 anställda medarbetare, varav 54 procent kvinnor och 46 procent män. Målet är en fördelning på 60-40 år 2020, oavsett vilket kön som sätts främst.

– Under 2015 hade Axfood 30 procent kvinnliga ledare och andelen kvinnliga butikschefer uppgick till 29 procent. Med motsvarande siffror för året innan (26 respektive 29) är tendensen tydlig. Vi är på rätt väg, konstaterar presschefen Claes Salomonsson.

I koncernens ledarskapsutbildningar råder jämn könsfördelning, och i koncernledningen har man 40 procent kvinnor. Vid varje rekrytering ska det finnas en manlig och en kvinnlig kandidat. Om valberedningens förslag till styrelse klubbas så att Mia Brunell Livfors tar över ordförandeposten efter Fredrik Persson, utgörs styrelsen av sex kvinnor och tre män.

Att lägga livspusslet

På bland annat Lidl och Ica lägger man stor vikt vid att underlätta för medarbetarna att lägga hela livspusslet och tittar exempelvis på möjligheter att arbeta mer hemifrån eller att skapa mer flexibla arbetstider där det är möjligt.

– För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera arbete och familjeliv, säger Martin Jarstål, pressansvarig på Lidl.

Birgitta Roos, chef diversity & talent, Ica Gruppen, berättar att man ständigt försöker balansera upp för att få en jämn könsfördelning vid rekrytering. På logistiksidan har man startat Hjärter Dam, ett utvecklingsprogram för kvinnor som vill utveckla sin ledarförmåga.

– Tanken är att visa att det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna, det är ett ledarjobb som ska göras. Nu ser vi att andelen kvinnor bland gruppcheferna har blivit större.

Löneskillnader som beror på kön

En slutsats i Thomas Anderssons studie är att motivationen att bli chef inom detaljhandeln generellt är väldigt låg – och det drar varken med status, beslutsfattande eller högre lön som morot. Inte ens de som redan är chefer i branschen tycks värdera chefspositionen särskilt högt.

Det finns fortfarande problematiska frågor kopplade till handel och karriär – som löneskillnader som inte går att förklara med något annat än kön. Ju mer kunskap det krävs för en tjänst och ju längre upp i hierarkin man kommer, desto större blir lönegapet.

– Det är nästan som om männens kunskap värderas högre än kvinnornas, konstaterar Thomas Andersson.

Hanna Stenvall/Fri Köpenskap

Skriv ut Skriv ut

Svenska handelskvinnor mer karriärsugna

frikopenskap | 2016/03/08 | Antal kommentarer 0




Sverige är unikt – kvinnor i detaljhandeln är lika karriärdrivna som männen. Ändå är det en bit kvar till jämställdhet på de högsta posterna.

Detaljhandeln som bransch är kvinnodominerad, med 65–70 procent kvinnliga medarbetare, men trots det är de flesta cheferna män. Utvecklingen över tid är dock i stort positiv. I den första linjen chefer, som exempelvis butikschefer, ser man hur antalet kvinnor ökat kraftigt de senaste åren.

– På några års sikt så kommer det att vara lika många kvinnor som män som chefer på den nivån. Men tittar man på direktörsnivå, däremot, går det tio män på en kvinna, och där händer det ingenting, säger Thomas Andersson.

Han är biträdande professor vid Högskolan i Skövde och leder forskningsprojektet ”Karriärutveckling inom detaljhandeln – lika möjligheter till rörlighet och utveckling för kvinnor och män?”

Svenska handelskvinnor unika

Utgångspunkten var att man ville förstå hur bilden av detaljhandeln som en genomgångsbransch utan karriärvägar kunde finnas – samtidigt som tidigare studier om personalledning visat att man trivs väldigt bra.

– Vi tittade på internationell forskning och insåg att att kvinnor i handeln i Sverige skiljde ut sig: här är viljan att göra karriär och tron på den egna förmågan att lyckas göra karriär lika stor hos både män och kvinnor. Så ser det inte ut internationellt, berättar Thomas Andersson.

Axfood på rätt väg

Axfood hade under 2015 i genomsnitt 8 803 anställda medarbetare, varav 54 procent kvinnor och 46 procent män. Målet är en fördelning på 60-40 år 2020, oavsett vilket kön som sätts främst.

– Under 2015 hade Axfood 30 procent kvinnliga ledare och andelen kvinnliga butikschefer uppgick till 29 procent. Med motsvarande siffror för året innan (26 respektive 29) är tendensen tydlig. Vi är på rätt väg, konstaterar presschefen Claes Salomonsson.

I koncernens ledarskapsutbildningar råder jämn könsfördelning, och i koncernledningen har man 40 procent kvinnor. Vid varje rekrytering ska det finnas en manlig och en kvinnlig kandidat. Om valberedningens förslag till styrelse klubbas så att Mia Brunell Livfors tar över ordförandeposten efter Fredrik Persson, utgörs styrelsen av sex kvinnor och tre män.

Att lägga livspusslet

På bland annat Lidl och Ica lägger man stor vikt vid att underlätta för medarbetarna att lägga hela livspusslet och tittar exempelvis på möjligheter att arbeta mer hemifrån eller att skapa mer flexibla arbetstider där det är möjligt.

– För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera arbete och familjeliv, säger Martin Jarstål, pressansvarig på Lidl.

Birgitta Roos, chef diversity & talent, Ica Gruppen, berättar att man ständigt försöker balansera upp för att få en jämn könsfördelning vid rekrytering. På logistiksidan har man startat Hjärter Dam, ett utvecklingsprogram för kvinnor som vill utveckla sin ledarförmåga.

– Tanken är att visa att det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna, det är ett ledarjobb som ska göras. Nu ser vi att andelen kvinnor bland gruppcheferna har blivit större.

Löneskillnader som beror på kön

En slutsats i Thomas Anderssons studie är att motivationen att bli chef inom detaljhandeln generellt är väldigt låg – och det drar varken med status, beslutsfattande eller högre lön som morot. Inte ens de som redan är chefer i branschen tycks värdera chefspositionen särskilt högt.

Det finns fortfarande problematiska frågor kopplade till handel och karriär – som löneskillnader som inte går att förklara med något annat än kön. Ju mer kunskap det krävs för en tjänst och ju längre upp i hierarkin man kommer, desto större blir lönegapet.

– Det är nästan som om männens kunskap värderas högre än kvinnornas, konstaterar Thomas Andersson.

Hanna Stenvall/Fri Köpenskap

Skriv ut Skriv ut

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100