Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Serviceskolan – del 2

Ylva Åkesson | 2016/07/04 | Antal kommentarer 0

Vill du och dina medarbetare vässa er i service – följ då vår serviceskola!
Enkelt och behändigt här på webben, med både läsning och uppgifter.
Serviceskolan är framtagen av Stig Fram och publiceras i ett samarbete med Dagens Handel.

Första avsnittet i Serviceskolan hittar du här: http://www.dagenshandel.se/serviceskolan/folj-var-serviceskola-premiar-for-forsta-avsnittet/

Den ena kunden är inte den andra lik

Läge, pris och utbud i all ära. Men om sanningen ska fram – och det ska den naturligtvis – letar vi alla efter den butik, det hotell eller den restaurang där vi känner oss förstådda.

Välkommen till den andra delen i artikelserien om enastående kundservice!

Vi känner alla till den gamla regeln att man ska behandla andra så som man själv vill blir behandlad. Den kan fungera som en bra grundregel i livet, men inte i mötet med kunder. En kund vet exakt vad hon eller han är ute efter, medan en annan behöver stöd och smakråd. En tredje vill umgås en stund medan en fjärde mest av allt har bråttom. Olika kunder vill helt enkelt bli bemötta på olika sätt! Nyckeln till framgång ligger i hur väl du kan uppfatta kundernas olika karaktärsdrag och hur villig du är att anpassa ditt eget beteende och säljsamtal efter personen du pratar med.

Behandla andra som de vill bli behandlade

I alltför många butiker, restauranger och på alltför många hotell fungerar kundbemötandet fortfarande enligt den helt orimliga modellen att vi alla är lika. Säljaren trummar på dag ut och dag in med sin egen, ofta monotona, stil oavsett vem kunden är och hur hon eller han önskar bli bemött. Bristen på kunskap, engagemang, lyhördhet och flexibilitet leder till en riktigt medioker kundupplevelse och innebär nästan aldrig att antalet stamkunder ökar.

Vi måste alla förstå att det inte finns ett sätt att ha ett bra kundmöte eller säljsamtal – det finns flera! Din förmåga till anpassning är ofta nivån på din framgång. Tänk också på att en mer engagerad, lyhörd och flexibel inställning är något du har minst lika mycket glädje av privat som på jobbet. Du kommer helt enkelt att få det lite trevligare i livet om du anstränger dig på jobbet.

Fyra framforskade karaktärer

Det finns gott om forskning kring människans olika karaktärsdrag som leder till olika reaktioner i olika situationer. Lyckligtvis är den forskningen entydig: Beslutsgrunderna skiftar från person till person. Att människor reagerar olika när de står inför ett beslut är något som alla säljare fått erfara, och det är inte så konstigt. För en del människor är det viktigt att ha rationella, förnuftsmässiga skäl att köpa något. Andra låter mer känslomässiga motiv styra valet.

Den amerikanske forskaren och psykologen Abraham Maslow har genom sina uppmärksammade studier påvisat att det i hög grad är personliga och djupt liggande behov som påverkar våra motiv, till exempel när vi ska välja en produkt. Den svenske psykologen Bertil Björkman har tagit Maslows forskning vidare och utvecklat en modell för bedömning av människor och deras beteende som är användbar i säljsammanhang. Modellen bygger på att man genom att studera en persons beteende kan dra slutsatser om vederbörandes agerande i olika situationer. Slutsatserna kan man sedan använda för att anpassa sin säljstil till kundens personlighet.

För att göra modellen användbar även i sammanhang där säljaren har kort tid på sig att bedöma kunden, har Björkman delat in oss människor i fyra huvudgrupper/karaktärer som vi för enkelhetens skull kan kalla Tage, Fille, Sussi och Vickan. Trots att vi alla har en lite kluven personlighet, och trots att vårt beteende skiftar beroende på situation och omgivning, är det alltid en av karaktärerna som dominerar.

Lär känna dina fyra kunder

Konsten att bemöta kunder ligger alltså i att lära känna de här fyra karaktärerna. Lär känna Tage, Fille, Sussi och Vickan och gör dem till dina bästa vänner. Se till att du känner igen dem och vet hur de uttrycker sig och fungerar. Det fungerar på riktigt – ute i verkligheten där kunderna är.

Nog pratat om forskningen, här kommer beskrivningarna av dina nya vänner. Studera dem noga så att du tydligt ser personerna bakom alla förklaringar. Byt gärna ut något ord om du känner att det finns beskrivningar som är mer relevanta just i din bransch eller i ditt företag.

Trygga Tina

Art 2, bild 2, Trygga Tage (1)

Ordning och reda, hängslen och livrem

Traditionell, trygghet, garantier

Planerad, noggrann, stor stamkundspotential

Satsar på klassiker/säkra kort

Har viss beslutsångest

Ditt bemötande

Var påläst och kunnig om dina produkter/tjänster

Ha tålamod, se helheten, förvalta förtroende

Hjälp Tage att fatta ett köpbeslut

Fallgropar

Tveksam, tid att fundera, långsamma beslut

Ogillar förändringar och nyheter

Kontroll, kritisk och misstänksam

Viktiga ord och uttryck

g kvalitet, klassiker

Alltid rätt, välkänt, står sig

Känt, bra och gediget

Fräcka Fille

art 2, bild 1, Fräcka Fille

Medveten, modern och ständigt på jakt

Kastar sig ut, tempo och action

Kan sina trender, sticker gärna ut

Läser av blixtsnabbt

Lever i nuet och framtiden

Ditt bemötande

Minimera detaljerna, fokusera på känslan

Snacka inte sönder fräcka Fille

Föreslå radikala lösningar

Fallgropar

Blir lätt uttråkad, ingen gammal skåpmat

Tankspridd, ostrukturerad

Avslutar inte saker, går mycket på impuls

Kan rätt som det är försvinna

Viktiga ord och uttryck

Det nyaste och trendigaste

Du blir ”först i stan”

Detta är helt annorlunda

Nyhemkommet, våga prova

Sociala Sussi

Art 2, bild 4, Sociala Sussi

Utåtriktad, glad, sprudlande, social, spontan, pratsam

Handlar i grupp, var uppmärksam på vänner och smakråd

Shoppingälskare, konsumtionsglad

Följer trenderna, köper storsäljaren, gärna 10-i-topplistan

Ditt bemötande

Koppla på all energi

Kom ihåg hennes/hans namn

Styr Sussi med mild hand

Fallgropar

Tidskrävande

Annat kan ta överhanden

Vännen/smakrådet kan bromsa, vem bestämmer?

Handlar men lämnar ofta tillbaka

Älskar öppet köp

Viktiga ord och uttryck

Storsäljare, säsongens hit

Jag har den själv

Fler och fler tycker om den

Den var nyligen med på ett program på TV

Jag såg att ”kändis X” hade den

Viktiga Vickan

Art 2, bild 3, Viktiga Vickan

Tar plats, syns och hörs, har krav och förväntningar

Viktig, betydelsefull, framgångsrik

Individualist, låt Vickan vara i spotlight

Snabba beslut, medvetna val

Exklusivt, det lilla extra, vågar mer

Ditt bemötande

Krävande, plocka fram tävlingsmänniskan i dig

Maxa servicen utan dalt, ”Kill her with kindness

Kunskapsauktoritet men minst lika mycket ödmjukhet

Fallgropar

Mycket jargong – kan vara någon annan

Har svårt att vänta eller stå i kö

Har ”aldrig” fel

Otålig/stressad

Ibland lite arrogant i tonen

Viktiga ord och uttryck

Exklusiv/speciell

Bara ett fåtal, inga mainstreams precis

Vi är oerhört stolta över detta

Normalt så …. men vi ordnar det åt dig

Börja jobba nu!

En av de allra största fallgroparna när det gäller kundbemötande är att tänka att det är något vi ska ta tag i snart. Här gäller det att komma igång direkt. Som hjälp på gen kommer några punkter att hålla sig i när utvecklings- och framgångsarbetet brakar loss.

Kom igång! Gör ungefär rätt, men gör det nu och kraftfullt. Kursen kan korrigeras efter vägen.

Håll perfektionisterna borta. De slösar bara tid.

Gnäll inte över omständigheterna utan gilla läget.

Kom ihåg att endast det man mäter blir gjort.

Några konkreta uppgifter

1. Först och främst: Ha aldrig några förutfattade meningar om kunden. Vem hon/han är, om hon/han har råd eller om det finns några andra begränsningar. Läran om kundpsykologi och om hur olika karaktärer kommunicerar växer fram genom samtal med kunden.

2. Läs, tänk runt och förstå Tage, Fille, Sussi och Vickans olika karaktärsdrag. Tänk på någon kund/stamkund du redan har och se om du kan försöka förstå vilken av karaktärerna som passar in på henne eller honom.

3. Lär dig att se på ett nytt sätt. Innan du ens hunnit hälsa på kunden eller startat ett samtal, kan du genom att iaktta kundens kroppsspråk, klädsel och blick börja få ”vittring” om vem hon eller han är. Då ligger du ett steg före.

4. Prata med kunden. Ställ några öppna frågor (sådana man inte kan besvara med ja eller nej) så kommer kundens svar snabbt hjälpa dig att förstå vem hon/han är och hur kunden vill bli bemött.

5. Sätt gärna upp en lapp med namnen Tage, Fille, Sussi och Vickan vid kassan och gör en liten markering på lappen om vem du just träffade. Ett enkelt och effektivt hjälpmedel för att inte glömma bort att tänka kundpsykologiskt.

6. Öva på att anpassa ditt samtal efter olika kunder genom att prova dig fram. Du kommer omedelbart att själv få det roligare på jobbet men också märka att dina kunder trivs mycket bättre.

Med detta avslutar vi avsnitt 2 av 4 om hur du kan utveckla ditt företags attityd och därigenom få ännu många fler stamkunder som trivs, kommer oftare, stannar längre, handlar mer, tipsar andra och hjälper till att öka företagets lönsamhet.

Nästa avsnitt, nummer 3, av serviceskolan publiceras här på Dagens Handels nyhetswebb i mitten på augusti.

Lär känna dina kunder nu!

OM ARTIKELSERIEN SERVICESKOLAN.

I förra artikeln, del 1 av serviceskolan, ställde vi oss frågan hur det kommer sig att vi ibland går förbi en butik eller en restaurang för att bara någon minut senare välja att gå till ett annat ställe med exakt samma utbud? Svaret är att vi människor dras till trevligt, kunnigt bemötande som flugor till en sockerbit, och just personalens betydelse för företagets utveckling är också temat för hela artikelserien. De fyra avsnitten kommer i tur och ordning att belysa följande:

1. De mjuka värdenas betydelse

2. Kundpsykologi

3. Idéförsäljning

4. Omsorgsförsäljning

Alla avsnitt avslutas med ett antal konkreta uppgifter som ni helst ska ta tag i omgående. För enkelhetens skull har vi rubricerat dem Börja jobba nu!

Beroende på vilken bransch vi befinner oss i ger vi våra kunder olika namn. Kunder, gäster, biobesökare eller passagerare för att nämna några. För enkelhetens skull kallar vi här alla för kunden. På liknande sätt förekommer en mängd olika yrkesbenämningar på oss som arbetar med försäljning och kundkontakt. Vi kan vara säljare, servitriser, servitörer, hovmästare eller receptionister. Låt oss här för enkelhetens skull kalla oss alla förljare.

Stig Fram arbetar med att utveckla kundserviceprocessen genom kunskap och engagemang för att öka lönsamheten hos moderna företag och organisationer. Vikten av hur vi behandlar varandra är central.

Läs mer på www.stigfram.se.

Skriv ut Skriv ut
unnamed (23)

Hon blir chef för Coops näthandel

2017/01/23 - Catrin Folkesson blir i maj ny direktör för Coops näthandel.... 2017/01/23 - Catrin Folkesson blir i maj ny direktör för Coops näthandel....
Evimetrix Stockholmarnas favvo2016

Stockholmarnas favvocentrum utsedda

2017/01/20 - Mall of Scandinavia petades från förstaplatsen av gamla favoriten Täby Centrum.... 2017/01/20 - Mall of Scandinavia petades från förstaplatsen av gamla favoriten Täby Centrum....
image001 (3)

Kö till hearing om kontanthantering

2017/01/20 - Gårdagens öppna utfrågning i riksdagshuset kring landets kontantförsörjning skapade en kö på... 2017/01/20 - Gårdagens öppna utfrågning i riksdagshuset kring landets kontantförsörjning skapade en kö på närmare 200 personer....

Serviceskolan – del 2

Ylva Åkesson | 2016/07/04 | Antal kommentarer 0




Vill du och dina medarbetare vässa er i service – följ då vår serviceskola!
Enkelt och behändigt här på webben, med både läsning och uppgifter.
Serviceskolan är framtagen av Stig Fram och publiceras i ett samarbete med Dagens Handel.

Första avsnittet i Serviceskolan hittar du här: http://www.dagenshandel.se/serviceskolan/folj-var-serviceskola-premiar-for-forsta-avsnittet/

Den ena kunden är inte den andra lik

Läge, pris och utbud i all ära. Men om sanningen ska fram – och det ska den naturligtvis – letar vi alla efter den butik, det hotell eller den restaurang där vi känner oss förstådda.

Välkommen till den andra delen i artikelserien om enastående kundservice!

Vi känner alla till den gamla regeln att man ska behandla andra så som man själv vill blir behandlad. Den kan fungera som en bra grundregel i livet, men inte i mötet med kunder. En kund vet exakt vad hon eller han är ute efter, medan en annan behöver stöd och smakråd. En tredje vill umgås en stund medan en fjärde mest av allt har bråttom. Olika kunder vill helt enkelt bli bemötta på olika sätt! Nyckeln till framgång ligger i hur väl du kan uppfatta kundernas olika karaktärsdrag och hur villig du är att anpassa ditt eget beteende och säljsamtal efter personen du pratar med.

Behandla andra som de vill bli behandlade

I alltför många butiker, restauranger och på alltför många hotell fungerar kundbemötandet fortfarande enligt den helt orimliga modellen att vi alla är lika. Säljaren trummar på dag ut och dag in med sin egen, ofta monotona, stil oavsett vem kunden är och hur hon eller han önskar bli bemött. Bristen på kunskap, engagemang, lyhördhet och flexibilitet leder till en riktigt medioker kundupplevelse och innebär nästan aldrig att antalet stamkunder ökar.

Vi måste alla förstå att det inte finns ett sätt att ha ett bra kundmöte eller säljsamtal – det finns flera! Din förmåga till anpassning är ofta nivån på din framgång. Tänk också på att en mer engagerad, lyhörd och flexibel inställning är något du har minst lika mycket glädje av privat som på jobbet. Du kommer helt enkelt att få det lite trevligare i livet om du anstränger dig på jobbet.

Fyra framforskade karaktärer

Det finns gott om forskning kring människans olika karaktärsdrag som leder till olika reaktioner i olika situationer. Lyckligtvis är den forskningen entydig: Beslutsgrunderna skiftar från person till person. Att människor reagerar olika när de står inför ett beslut är något som alla säljare fått erfara, och det är inte så konstigt. För en del människor är det viktigt att ha rationella, förnuftsmässiga skäl att köpa något. Andra låter mer känslomässiga motiv styra valet.

Den amerikanske forskaren och psykologen Abraham Maslow har genom sina uppmärksammade studier påvisat att det i hög grad är personliga och djupt liggande behov som påverkar våra motiv, till exempel när vi ska välja en produkt. Den svenske psykologen Bertil Björkman har tagit Maslows forskning vidare och utvecklat en modell för bedömning av människor och deras beteende som är användbar i säljsammanhang. Modellen bygger på att man genom att studera en persons beteende kan dra slutsatser om vederbörandes agerande i olika situationer. Slutsatserna kan man sedan använda för att anpassa sin säljstil till kundens personlighet.

För att göra modellen användbar även i sammanhang där säljaren har kort tid på sig att bedöma kunden, har Björkman delat in oss människor i fyra huvudgrupper/karaktärer som vi för enkelhetens skull kan kalla Tage, Fille, Sussi och Vickan. Trots att vi alla har en lite kluven personlighet, och trots att vårt beteende skiftar beroende på situation och omgivning, är det alltid en av karaktärerna som dominerar.

Lär känna dina fyra kunder

Konsten att bemöta kunder ligger alltså i att lära känna de här fyra karaktärerna. Lär känna Tage, Fille, Sussi och Vickan och gör dem till dina bästa vänner. Se till att du känner igen dem och vet hur de uttrycker sig och fungerar. Det fungerar på riktigt – ute i verkligheten där kunderna är.

Nog pratat om forskningen, här kommer beskrivningarna av dina nya vänner. Studera dem noga så att du tydligt ser personerna bakom alla förklaringar. Byt gärna ut något ord om du känner att det finns beskrivningar som är mer relevanta just i din bransch eller i ditt företag.

Trygga Tina

Art 2, bild 2, Trygga Tage (1)

Ordning och reda, hängslen och livrem

Traditionell, trygghet, garantier

Planerad, noggrann, stor stamkundspotential

Satsar på klassiker/säkra kort

Har viss beslutsångest

Ditt bemötande

Var påläst och kunnig om dina produkter/tjänster

Ha tålamod, se helheten, förvalta förtroende

Hjälp Tage att fatta ett köpbeslut

Fallgropar

Tveksam, tid att fundera, långsamma beslut

Ogillar förändringar och nyheter

Kontroll, kritisk och misstänksam

Viktiga ord och uttryck

g kvalitet, klassiker

Alltid rätt, välkänt, står sig

Känt, bra och gediget

Fräcka Fille

art 2, bild 1, Fräcka Fille

Medveten, modern och ständigt på jakt

Kastar sig ut, tempo och action

Kan sina trender, sticker gärna ut

Läser av blixtsnabbt

Lever i nuet och framtiden

Ditt bemötande

Minimera detaljerna, fokusera på känslan

Snacka inte sönder fräcka Fille

Föreslå radikala lösningar

Fallgropar

Blir lätt uttråkad, ingen gammal skåpmat

Tankspridd, ostrukturerad

Avslutar inte saker, går mycket på impuls

Kan rätt som det är försvinna

Viktiga ord och uttryck

Det nyaste och trendigaste

Du blir ”först i stan”

Detta är helt annorlunda

Nyhemkommet, våga prova

Sociala Sussi

Art 2, bild 4, Sociala Sussi

Utåtriktad, glad, sprudlande, social, spontan, pratsam

Handlar i grupp, var uppmärksam på vänner och smakråd

Shoppingälskare, konsumtionsglad

Följer trenderna, köper storsäljaren, gärna 10-i-topplistan

Ditt bemötande

Koppla på all energi

Kom ihåg hennes/hans namn

Styr Sussi med mild hand

Fallgropar

Tidskrävande

Annat kan ta överhanden

Vännen/smakrådet kan bromsa, vem bestämmer?

Handlar men lämnar ofta tillbaka

Älskar öppet köp

Viktiga ord och uttryck

Storsäljare, säsongens hit

Jag har den själv

Fler och fler tycker om den

Den var nyligen med på ett program på TV

Jag såg att ”kändis X” hade den

Viktiga Vickan

Art 2, bild 3, Viktiga Vickan

Tar plats, syns och hörs, har krav och förväntningar

Viktig, betydelsefull, framgångsrik

Individualist, låt Vickan vara i spotlight

Snabba beslut, medvetna val

Exklusivt, det lilla extra, vågar mer

Ditt bemötande

Krävande, plocka fram tävlingsmänniskan i dig

Maxa servicen utan dalt, ”Kill her with kindness

Kunskapsauktoritet men minst lika mycket ödmjukhet

Fallgropar

Mycket jargong – kan vara någon annan

Har svårt att vänta eller stå i kö

Har ”aldrig” fel

Otålig/stressad

Ibland lite arrogant i tonen

Viktiga ord och uttryck

Exklusiv/speciell

Bara ett fåtal, inga mainstreams precis

Vi är oerhört stolta över detta

Normalt så …. men vi ordnar det åt dig

Börja jobba nu!

En av de allra största fallgroparna när det gäller kundbemötande är att tänka att det är något vi ska ta tag i snart. Här gäller det att komma igång direkt. Som hjälp på gen kommer några punkter att hålla sig i när utvecklings- och framgångsarbetet brakar loss.

Kom igång! Gör ungefär rätt, men gör det nu och kraftfullt. Kursen kan korrigeras efter vägen.

Håll perfektionisterna borta. De slösar bara tid.

Gnäll inte över omständigheterna utan gilla läget.

Kom ihåg att endast det man mäter blir gjort.

Några konkreta uppgifter

1. Först och främst: Ha aldrig några förutfattade meningar om kunden. Vem hon/han är, om hon/han har råd eller om det finns några andra begränsningar. Läran om kundpsykologi och om hur olika karaktärer kommunicerar växer fram genom samtal med kunden.

2. Läs, tänk runt och förstå Tage, Fille, Sussi och Vickans olika karaktärsdrag. Tänk på någon kund/stamkund du redan har och se om du kan försöka förstå vilken av karaktärerna som passar in på henne eller honom.

3. Lär dig att se på ett nytt sätt. Innan du ens hunnit hälsa på kunden eller startat ett samtal, kan du genom att iaktta kundens kroppsspråk, klädsel och blick börja få ”vittring” om vem hon eller han är. Då ligger du ett steg före.

4. Prata med kunden. Ställ några öppna frågor (sådana man inte kan besvara med ja eller nej) så kommer kundens svar snabbt hjälpa dig att förstå vem hon/han är och hur kunden vill bli bemött.

5. Sätt gärna upp en lapp med namnen Tage, Fille, Sussi och Vickan vid kassan och gör en liten markering på lappen om vem du just träffade. Ett enkelt och effektivt hjälpmedel för att inte glömma bort att tänka kundpsykologiskt.

6. Öva på att anpassa ditt samtal efter olika kunder genom att prova dig fram. Du kommer omedelbart att själv få det roligare på jobbet men också märka att dina kunder trivs mycket bättre.

Med detta avslutar vi avsnitt 2 av 4 om hur du kan utveckla ditt företags attityd och därigenom få ännu många fler stamkunder som trivs, kommer oftare, stannar längre, handlar mer, tipsar andra och hjälper till att öka företagets lönsamhet.

Nästa avsnitt, nummer 3, av serviceskolan publiceras här på Dagens Handels nyhetswebb i mitten på augusti.

Lär känna dina kunder nu!

OM ARTIKELSERIEN SERVICESKOLAN.

I förra artikeln, del 1 av serviceskolan, ställde vi oss frågan hur det kommer sig att vi ibland går förbi en butik eller en restaurang för att bara någon minut senare välja att gå till ett annat ställe med exakt samma utbud? Svaret är att vi människor dras till trevligt, kunnigt bemötande som flugor till en sockerbit, och just personalens betydelse för företagets utveckling är också temat för hela artikelserien. De fyra avsnitten kommer i tur och ordning att belysa följande:

1. De mjuka värdenas betydelse

2. Kundpsykologi

3. Idéförsäljning

4. Omsorgsförsäljning

Alla avsnitt avslutas med ett antal konkreta uppgifter som ni helst ska ta tag i omgående. För enkelhetens skull har vi rubricerat dem Börja jobba nu!

Beroende på vilken bransch vi befinner oss i ger vi våra kunder olika namn. Kunder, gäster, biobesökare eller passagerare för att nämna några. För enkelhetens skull kallar vi här alla för kunden. På liknande sätt förekommer en mängd olika yrkesbenämningar på oss som arbetar med försäljning och kundkontakt. Vi kan vara säljare, servitriser, servitörer, hovmästare eller receptionister. Låt oss här för enkelhetens skull kalla oss alla förljare.

Stig Fram arbetar med att utveckla kundserviceprocessen genom kunskap och engagemang för att öka lönsamheten hos moderna företag och organisationer. Vikten av hur vi behandlar varandra är central.

Läs mer på www.stigfram.se.

Skriv ut Skriv ut
unnamed (23)

Hon blir chef för Coops näthandel

2017/01/23 - Catrin Folkesson blir i maj ny direktör för Coops näthandel.... 2017/01/23 - Catrin Folkesson blir i maj ny direktör för Coops näthandel....
Evimetrix Stockholmarnas favvo2016

Stockholmarnas favvocentrum utsedda

2017/01/20 - Mall of Scandinavia petades från förstaplatsen av gamla favoriten Täby Centrum.... 2017/01/20 - Mall of Scandinavia petades från förstaplatsen av gamla favoriten Täby Centrum....
image001 (3)

Kö till hearing om kontanthantering

2017/01/20 - Gårdagens öppna utfrågning i riksdagshuset kring landets kontantförsörjning skapade en kö på... 2017/01/20 - Gårdagens öppna utfrågning i riksdagshuset kring landets kontantförsörjning skapade en kö på närmare 200 personer....

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100