Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Paketrusch pressar postjätte

Dagmar Forne | 2017/01/12 | Antal kommentarer 0

Postverken över hela världen tvingas nu anpassa en mer än 400 år gammal organisation till dagens snabbt föränderliga kommunikationslandskap. Digitalisering och global e-handel driver utvecklingen. Postnord möter utmaningarna med ny organisation och ny teknik.

 

Björn Heijbel, Postnords IT-chef ger en bakgrund till förändringarna:

-De traditionella volymprodukterna, breven , minskar i Sverige med 6-7 procent varje år. I Danmark har fallet varit än snabbare – där rasar brevvolymerna med uppåt 20 procent om året. Däremot ökar antalet paket närmast lavinartat och det är det flödet vi anpassar organisationen till säger han, och påminner om att Sverige faktiskt var först i världen med att lägga ner postkontoren och ersätta dem med ombud.

Nu är det ökande krav på hemleveranser och spårbarhet som ger förändringstryck. Kunderna har tröttnat på växande köer hos ombud och utlämningsställen, de kräver smidiga hemleveranser och större valfrihet.

– Det är inte längre leverantörer och transportörer som dikterar villkor, utvecklingen är helt klart konsumentdriven, säger Björn Heijbel, och framhåller att dagens kunder vill välja var, när och hur de vill få sina paket.

Postnord har sedan flera år ett affärsområde med fokus på logistik på plats, och de franska och schweiziska postverken startade för fyra år sedan logistikföretaget Asendia.

Asendias nordiska marknadschef Daniel Klinge framhöll på en frukost i höstas att alla de nationella postverken måste hänga med i utvecklingen om de ska vara med och förmedla e-handlade paket över gränserna. Han ser postens förutsättningar som goda – det finns redan en etablerad vittförgrenad och kostnadseffektiv organisation som kan transportera billigare än vad övriga transportföretag kan.

Men det är inget självspelande piano. Det visar inte minst den mediestorm som rasade mot Postnord under hösten.

Stort arbete måste läggas på att få allt att fungera.

Man kan dock inte säga att Postnord tagits på sängen av kritiken. Under en längre tid har man utvecklat nya lösningar för att förbättra servicen – ett stort projekt sjösätts i början av 2017.

En del i flödet man upplevt som extra kritiskt är kommunikationen med chaufförerna. Dessa har varit utrustade med handdatorer – dyra, robusta och tänkta att hålla i 5-8 år.

Björn Heijbel berättar att chaufförerna nu ska utrustas med mobiler med appar. Nya appar kan skapas och skickas ut allteftersom behov uppstår. Ombud får mobiler som komplement till sina kassor för att kunna serva kunderna snabbare.

Mobilerna är billigare än handdatorer. De är inte att betrakta som en investering utan som förbrukningsvaror och de gör hela hanteringen betydligt mer flexibel.

Flera uppmärksammade försök har gjorts, som bakluckeleveranser och lås om öppnas med engångskod för matleverans hem till köket. Sådant förutsätter att man arbetar med mobiler dit man snabbt kan skicka ny information.

Inom en snar framtid ska även brevbärare utrustas med mobiler. E-handlare har länge önskat en bekräftelse på att försändelser verkligen har levererats hem till kund, och nu kommer brevbärare kunna blippa försändelser innan de stoppas in i kundens brevinkast.

Den nya tekniken öppnar för framtida utveckling av tjänster. Björn Heijbel är inte främmande för att Postnords chaufförer ska kunna ge olika typer av service i framtiden, som installation av levererade vitvaror.

– Tekniken är en möjliggörare. Med stöd i bra teknik går det att ta servicekulturen till nya nivåer.

En stor fråga för Postnord är kvälls- och helgleveranser. Här väntar man på att efterfrågan ska uppnå en kritisk massa.

 Tidigare publicerad i Dagens Handel 14-15 2016

Skriv ut Skriv ut

Kommentera artikeln "Paketrusch pressar postjätte"

Paketrusch pressar postjätte

Dagmar Forne | 2017/01/12 | Antal kommentarer 0




Postverken över hela världen tvingas nu anpassa en mer än 400 år gammal organisation till dagens snabbt föränderliga kommunikationslandskap. Digitalisering och global e-handel driver utvecklingen. Postnord möter utmaningarna med ny organisation och ny teknik.

 

Björn Heijbel, Postnords IT-chef ger en bakgrund till förändringarna:

-De traditionella volymprodukterna, breven , minskar i Sverige med 6-7 procent varje år. I Danmark har fallet varit än snabbare – där rasar brevvolymerna med uppåt 20 procent om året. Däremot ökar antalet paket närmast lavinartat och det är det flödet vi anpassar organisationen till säger han, och påminner om att Sverige faktiskt var först i världen med att lägga ner postkontoren och ersätta dem med ombud.

Nu är det ökande krav på hemleveranser och spårbarhet som ger förändringstryck. Kunderna har tröttnat på växande köer hos ombud och utlämningsställen, de kräver smidiga hemleveranser och större valfrihet.

– Det är inte längre leverantörer och transportörer som dikterar villkor, utvecklingen är helt klart konsumentdriven, säger Björn Heijbel, och framhåller att dagens kunder vill välja var, när och hur de vill få sina paket.

Postnord har sedan flera år ett affärsområde med fokus på logistik på plats, och de franska och schweiziska postverken startade för fyra år sedan logistikföretaget Asendia.

Asendias nordiska marknadschef Daniel Klinge framhöll på en frukost i höstas att alla de nationella postverken måste hänga med i utvecklingen om de ska vara med och förmedla e-handlade paket över gränserna. Han ser postens förutsättningar som goda – det finns redan en etablerad vittförgrenad och kostnadseffektiv organisation som kan transportera billigare än vad övriga transportföretag kan.

Men det är inget självspelande piano. Det visar inte minst den mediestorm som rasade mot Postnord under hösten.

Stort arbete måste läggas på att få allt att fungera.

Man kan dock inte säga att Postnord tagits på sängen av kritiken. Under en längre tid har man utvecklat nya lösningar för att förbättra servicen – ett stort projekt sjösätts i början av 2017.

En del i flödet man upplevt som extra kritiskt är kommunikationen med chaufförerna. Dessa har varit utrustade med handdatorer – dyra, robusta och tänkta att hålla i 5-8 år.

Björn Heijbel berättar att chaufförerna nu ska utrustas med mobiler med appar. Nya appar kan skapas och skickas ut allteftersom behov uppstår. Ombud får mobiler som komplement till sina kassor för att kunna serva kunderna snabbare.

Mobilerna är billigare än handdatorer. De är inte att betrakta som en investering utan som förbrukningsvaror och de gör hela hanteringen betydligt mer flexibel.

Flera uppmärksammade försök har gjorts, som bakluckeleveranser och lås om öppnas med engångskod för matleverans hem till köket. Sådant förutsätter att man arbetar med mobiler dit man snabbt kan skicka ny information.

Inom en snar framtid ska även brevbärare utrustas med mobiler. E-handlare har länge önskat en bekräftelse på att försändelser verkligen har levererats hem till kund, och nu kommer brevbärare kunna blippa försändelser innan de stoppas in i kundens brevinkast.

Den nya tekniken öppnar för framtida utveckling av tjänster. Björn Heijbel är inte främmande för att Postnords chaufförer ska kunna ge olika typer av service i framtiden, som installation av levererade vitvaror.

– Tekniken är en möjliggörare. Med stöd i bra teknik går det att ta servicekulturen till nya nivåer.

En stor fråga för Postnord är kvälls- och helgleveranser. Här väntar man på att efterfrågan ska uppnå en kritisk massa.

 Tidigare publicerad i Dagens Handel 14-15 2016

Skriv ut Skriv ut

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100