Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

E-barometern: 50-miljardersvallen bruten

Dagmar Forne | 2016/02/23 | Antal kommentarer 0

Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 19 procent under 2015 och omsatte 50,1 miljarder kronor. Digitaliseringen har slagit igenom på bred front, säger Postnords analytiker.

Svensk e-handelsförsäljning 2015 översteg 50 miljarder kronor. Detta enligt Postnords e-barometer som släpps nu på tisdagsmorgonen.
Postnord skriver i sitt pressmeddelande att tillväxttakten inte varit så stark sedan 2007.
– Det som driver utvecklingen är den snabba digitaliseringen i samhället. Ständigt uppkopplade konsumenter och mer avancerade och attraktiva digitala koncept gör shopping mer tillgänglig, säger Postnords analytiker Carin Blom.
Det framgår av e-barometern för 2015 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Handelns digitalisering sker i rask takt och försäljningen på internet växer så det knakar. Under 2015 växte detaljhandelns internetförsäljning med 19 procent och omsatte 50,1 miljarder kronor. E-handeln utgör nu 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Exkluderas dagligvaruhandeln är andelen högre, cirka 12 procent.
– De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom.

Hemelektronik och bygg
Hemelektronik stärkte under 2015 sin position som den främsta branschen i svensk e-handel. Försäljningen av hemelektronik över internet för helåret 2015 ökade med 16 procent, vilket innebär en omsättning på 11 miljarder kronor. Det betyder att 23 procent av all hemelektronik inom svensk detaljhandeln nu säljs via nätet. Bland uppstickarna finns årets försäljningsraket bygghandeln vars försäljning över internet ökade med 38 procent, samt möbler och heminredning som visade en tillväxt på 34 procent.
Carin Blom framhåller att att det inte bara är yngre branscher som växer starkt på nätet, utan redan stora och etablerade branscher såsom elektronik visar också starka tillväxttal.
Kontinuerliga innovationer och att svenskarna gärna ligger i framkant med det senaste inom elektronik driver tillväxten, fortsätter Carin Blom.

Konsumenter driver

Enligt e-barometern är det konsumenterna som driver butikerna framför sig när det gäller digitaliseringen. 47 procent av konsumenterna gjorde research på internet före sitt senaste köp, medan 14 procent besökte en fysisk butik för att studera varan innan sitt senaste köp på nätet. Sju av tio svenskar använde också sin mobiltelefon i något steg av inköpsprocessen av varor under sista kvartalet 2015.

Carin Blom säger till Dagens Handel utvecklingen kommer att fortsätta i rask takt.
– När de som är 15-16 år i dag och som vant sig vid att allt gå att få på nätet börjar tjäna pengar så kommer handeln att bli mycket mer digital.

Skriv ut Skriv ut
Makeupista

Virtuellt smink på Arlanda

2016/06/22 - Arlanda blir först i världen med ett virtuellt smink-koncept där kunden via... 2016/06/22 - Arlanda blir först i världen med ett virtuellt smink-koncept där kunden via en app kan...
IMG_2470

Succéseminarium i Båstad

2016/06/20 - Designens betydelse för varumärkesbyggande, globala konsumenttrender och flexibel logistik var några... 2016/06/20 - Designens betydelse för varumärkesbyggande, globala konsumenttrender och flexibel logistik var några av ämnena på...

E-barometern: 50-miljardersvallen bruten

Dagmar Forne | 2016/02/23 | Antal kommentarer 0




Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 19 procent under 2015 och omsatte 50,1 miljarder kronor. Digitaliseringen har slagit igenom på bred front, säger Postnords analytiker.

Svensk e-handelsförsäljning 2015 översteg 50 miljarder kronor. Detta enligt Postnords e-barometer som släpps nu på tisdagsmorgonen.
Postnord skriver i sitt pressmeddelande att tillväxttakten inte varit så stark sedan 2007.
– Det som driver utvecklingen är den snabba digitaliseringen i samhället. Ständigt uppkopplade konsumenter och mer avancerade och attraktiva digitala koncept gör shopping mer tillgänglig, säger Postnords analytiker Carin Blom.
Det framgår av e-barometern för 2015 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Handelns digitalisering sker i rask takt och försäljningen på internet växer så det knakar. Under 2015 växte detaljhandelns internetförsäljning med 19 procent och omsatte 50,1 miljarder kronor. E-handeln utgör nu 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Exkluderas dagligvaruhandeln är andelen högre, cirka 12 procent.
– De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom.

Hemelektronik och bygg
Hemelektronik stärkte under 2015 sin position som den främsta branschen i svensk e-handel. Försäljningen av hemelektronik över internet för helåret 2015 ökade med 16 procent, vilket innebär en omsättning på 11 miljarder kronor. Det betyder att 23 procent av all hemelektronik inom svensk detaljhandeln nu säljs via nätet. Bland uppstickarna finns årets försäljningsraket bygghandeln vars försäljning över internet ökade med 38 procent, samt möbler och heminredning som visade en tillväxt på 34 procent.
Carin Blom framhåller att att det inte bara är yngre branscher som växer starkt på nätet, utan redan stora och etablerade branscher såsom elektronik visar också starka tillväxttal.
Kontinuerliga innovationer och att svenskarna gärna ligger i framkant med det senaste inom elektronik driver tillväxten, fortsätter Carin Blom.

Konsumenter driver

Enligt e-barometern är det konsumenterna som driver butikerna framför sig när det gäller digitaliseringen. 47 procent av konsumenterna gjorde research på internet före sitt senaste köp, medan 14 procent besökte en fysisk butik för att studera varan innan sitt senaste köp på nätet. Sju av tio svenskar använde också sin mobiltelefon i något steg av inköpsprocessen av varor under sista kvartalet 2015.

Carin Blom säger till Dagens Handel utvecklingen kommer att fortsätta i rask takt.
– När de som är 15-16 år i dag och som vant sig vid att allt gå att få på nätet börjar tjäna pengar så kommer handeln att bli mycket mer digital.

Skriv ut Skriv ut
Makeupista

Virtuellt smink på Arlanda

2016/06/22 - Arlanda blir först i världen med ett virtuellt smink-koncept där kunden via... 2016/06/22 - Arlanda blir först i världen med ett virtuellt smink-koncept där kunden via en app kan...
IMG_2470

Succéseminarium i Båstad

2016/06/20 - Designens betydelse för varumärkesbyggande, globala konsumenttrender och flexibel logistik var några... 2016/06/20 - Designens betydelse för varumärkesbyggande, globala konsumenttrender och flexibel logistik var några av ämnena på...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100