Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

E-barometern: 50-miljardersvallen bruten

Dagmar Forne | 2016/02/23 | Antal kommentarer 0

Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 19 procent under 2015 och omsatte 50,1 miljarder kronor. Digitaliseringen har slagit igenom på bred front, säger Postnords analytiker.

Svensk e-handelsförsäljning 2015 översteg 50 miljarder kronor. Detta enligt Postnords e-barometer som släpps nu på tisdagsmorgonen.
Postnord skriver i sitt pressmeddelande att tillväxttakten inte varit så stark sedan 2007.
– Det som driver utvecklingen är den snabba digitaliseringen i samhället. Ständigt uppkopplade konsumenter och mer avancerade och attraktiva digitala koncept gör shopping mer tillgänglig, säger Postnords analytiker Carin Blom.
Det framgår av e-barometern för 2015 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Handelns digitalisering sker i rask takt och försäljningen på internet växer så det knakar. Under 2015 växte detaljhandelns internetförsäljning med 19 procent och omsatte 50,1 miljarder kronor. E-handeln utgör nu 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Exkluderas dagligvaruhandeln är andelen högre, cirka 12 procent.
– De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom.

Hemelektronik och bygg
Hemelektronik stärkte under 2015 sin position som den främsta branschen i svensk e-handel. Försäljningen av hemelektronik över internet för helåret 2015 ökade med 16 procent, vilket innebär en omsättning på 11 miljarder kronor. Det betyder att 23 procent av all hemelektronik inom svensk detaljhandeln nu säljs via nätet. Bland uppstickarna finns årets försäljningsraket bygghandeln vars försäljning över internet ökade med 38 procent, samt möbler och heminredning som visade en tillväxt på 34 procent.
Carin Blom framhåller att att det inte bara är yngre branscher som växer starkt på nätet, utan redan stora och etablerade branscher såsom elektronik visar också starka tillväxttal.
Kontinuerliga innovationer och att svenskarna gärna ligger i framkant med det senaste inom elektronik driver tillväxten, fortsätter Carin Blom.

Konsumenter driver

Enligt e-barometern är det konsumenterna som driver butikerna framför sig när det gäller digitaliseringen. 47 procent av konsumenterna gjorde research på internet före sitt senaste köp, medan 14 procent besökte en fysisk butik för att studera varan innan sitt senaste köp på nätet. Sju av tio svenskar använde också sin mobiltelefon i något steg av inköpsprocessen av varor under sista kvartalet 2015.

Carin Blom säger till Dagens Handel utvecklingen kommer att fortsätta i rask takt.
– När de som är 15-16 år i dag och som vant sig vid att allt gå att få på nätet börjar tjäna pengar så kommer handeln att bli mycket mer digital.

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...

E-barometern: 50-miljardersvallen bruten

Dagmar Forne | 2016/02/23 | Antal kommentarer 0




Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 19 procent under 2015 och omsatte 50,1 miljarder kronor. Digitaliseringen har slagit igenom på bred front, säger Postnords analytiker.

Svensk e-handelsförsäljning 2015 översteg 50 miljarder kronor. Detta enligt Postnords e-barometer som släpps nu på tisdagsmorgonen.
Postnord skriver i sitt pressmeddelande att tillväxttakten inte varit så stark sedan 2007.
– Det som driver utvecklingen är den snabba digitaliseringen i samhället. Ständigt uppkopplade konsumenter och mer avancerade och attraktiva digitala koncept gör shopping mer tillgänglig, säger Postnords analytiker Carin Blom.
Det framgår av e-barometern för 2015 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Handelns digitalisering sker i rask takt och försäljningen på internet växer så det knakar. Under 2015 växte detaljhandelns internetförsäljning med 19 procent och omsatte 50,1 miljarder kronor. E-handeln utgör nu 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Exkluderas dagligvaruhandeln är andelen högre, cirka 12 procent.
– De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom.

Hemelektronik och bygg
Hemelektronik stärkte under 2015 sin position som den främsta branschen i svensk e-handel. Försäljningen av hemelektronik över internet för helåret 2015 ökade med 16 procent, vilket innebär en omsättning på 11 miljarder kronor. Det betyder att 23 procent av all hemelektronik inom svensk detaljhandeln nu säljs via nätet. Bland uppstickarna finns årets försäljningsraket bygghandeln vars försäljning över internet ökade med 38 procent, samt möbler och heminredning som visade en tillväxt på 34 procent.
Carin Blom framhåller att att det inte bara är yngre branscher som växer starkt på nätet, utan redan stora och etablerade branscher såsom elektronik visar också starka tillväxttal.
Kontinuerliga innovationer och att svenskarna gärna ligger i framkant med det senaste inom elektronik driver tillväxten, fortsätter Carin Blom.

Konsumenter driver

Enligt e-barometern är det konsumenterna som driver butikerna framför sig när det gäller digitaliseringen. 47 procent av konsumenterna gjorde research på internet före sitt senaste köp, medan 14 procent besökte en fysisk butik för att studera varan innan sitt senaste köp på nätet. Sju av tio svenskar använde också sin mobiltelefon i något steg av inköpsprocessen av varor under sista kvartalet 2015.

Carin Blom säger till Dagens Handel utvecklingen kommer att fortsätta i rask takt.
– När de som är 15-16 år i dag och som vant sig vid att allt gå att få på nätet börjar tjäna pengar så kommer handeln att bli mycket mer digital.

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100